FSS:ZUR559 Metody a techniky výzkumu médi - Informace o předmětu
ZUR559 Metody a techniky výzkumu médií
Fakulta sociálních studiíjaro 2010
- Rozsah
- 2/0. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Renáta Sedláková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová - Rozvrh
- každou sudou středu 10:00–13:30 AVC
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty se základními metodologickými principy výzkumu mediální komunikace a s vybranými kvantitativními i kvalitativními výzkumnými technikami, používanými v tomto oboru (dotazníkové šetření, rozhovor, obsahová analýza, etnografické metody, focus groups, textuální analýza apod.). Po stručném úvodu do historie mediálního výzkumu a jeho epistemologických základů provede kurz studenty jednotlivými fázemi výzkumného procesu – od volby tématu přes výběr vzorku (včetně problému reprezentativity), operacionalizaci, analýzu až po interpretaci dat a prezentaci výsledků; současně se bude věnovat také problémům a rizikům, s nimiž se výzkumníci nejčastěji setkávají. Součástí výkladu bude i stručný úvod do deskriptivní a inferenční statistiky. V průběhu kurzu budou studenti zpracovávat projekt vlastního empirického výzkumu, kterému bude věnován jeden praktický workshop v polovině semestru a který bude rovněž hlavním výstupem z kurzu.
- Osnova
- 1. Úvod do kurzu – struktura a požadavky
- 2. Vědecká metoda jako nástroj poznání; specifika a limity sociálních věd v porovnání s přírodními vědami; hlavní výzkumná paradigmata
- 3. Logika sociálně-vědného výzkumu; účel výzkumu, základní výzkumné strategie; přehled hlavních kvantitativních a kvalitativních výzkumných technik
- 4. Design empirického výzkumu I.: od výzkumného tématu k hypotézám
- 5. Design empirického výzkumu II: operacionalizace
- 6. Výběr vzorku, problematika validity a reliability v mediálním výzkumu
- 7. Práce s daty: typy proměnných, základy deskriptivní a inferenční statistiky
- 8. Workshop: Příprava projektu mediálního výzkumu; hodnocení a diskuse nad návrhy témat projektů
- 9. Survey: použitelnost techniky, omezení; konstrukce dotazníku, typy otázek, rizika zkreslení
- 10. Obsahová analýza: design, sampling, typy jednotek v obsahové analýze
- 11. Kvalitativní výzkum I: Kvalitativní analýzy mediálního obsahu
- 12. Kvalitativní výzkum II: Výzkum publika - focus groups, recepční analýza, etnografické metody
- Literatura
- PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 150 stran. ISBN 9788073673819. info
- DAVIES, Máire Messenger a Nick MOSDELL. Practical research methods for media and cultural studies : making people count. Athens: University of Georgia Press, 2006, 202 s. ISBN 082032924X. info
- SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
- HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 583 s. ISBN 8071788201. info
- A handbook of media and communication research : qualitative and quantitative methodologies. Edited by Klaus Jensen. 1st pub. London: Routledge, 2002, x, 332. ISBN 0415225884. info
- Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 978-80-246-0139-7. info
- GUNTER, Barrie. Media research methods : measuring audiences, reactions and impact. 1st pub. London: SAGE Publications, 2000, 314 s. ISBN 076195659X. info
- A handbook of qualitative methodologies for mass communication research. Edited by Klaus Jensen - Nicholas W. Jankowski. 1st pub. London: Routledge, 1991, xiv, 272. ISBN 0415054052. info
- Výukové metody
- Přednášky kombinované s praktickými ukázkami mediálních výzkumů
- Metody hodnocení
- Studenti vypracovávají v průběhu kurzu 3 úkoly: summary vybrané empirické studie; první část vlastního výzkumného projektu (téma, kontext, hypotézy); druhou část projektu (operacionalizace, metodologie). Odevzdání kompletního projektu je potom podmínkou pro účast na zkoušce (která má podobu písemného testu).
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2010/ZUR559