FSS:PSY478 Poradenské kazuistiky - Informace o předmětu
PSY478 Kazuistický seminář z poradenské psychologie
Fakulta sociálních studiíjaro 2011
- Rozsah
- 0/2/0. ST 18:00--19:40 U23. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Miroslava Čapková (přednášející)
- Garance
- PhDr. Miroslava Čapková
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Miroslava Čapková - Rozvrh
- Čt 14:00–15:40 U35
- Předpoklady
- psy407 Poradenská psychologie I && psy403 Psychodiagn. dětí, ml., rod. && psy411 Pedagogická a "školská" psych.
Předpokládá se alespoň základní znalost témat a literatury k předmětu Poradenská psychologie, Vývojová psychologie, Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Pedagogická psychologie. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Předmět má seznámit posluchače formou kazuistik s praktickými ukázkami poradenské práce s dětmi a mládeží, s jejich rodiči, s učiteli (v rámci školského i rodinného systému), s formami terapeutického poradenství; zprostředkovat jim dále osobní zkušenost s některými základními diagnostickými technikami a postupy, zejm. jak vypadá interpretace získaných výsledků v praxi. Na konci kursu by měl být student schopen základní orientace v praxi poradenského psychologa a dílčí obecné interpretace konkrétních údajů.
- Osnova
- Tématické okruhy :
- 1. uvedení do problematiky poradenské práce (specifika, průběh vyšetření, jak vypadají výstupy - rodičům, učitelům, ostatním odborníkům)
- 2. snímání anamnestických dat, práce s nimi (ukázky z kazuistik z praxe ale i konkrétní cvičení studenta)
- 3. děti a mládež v rodinném systému (specificka anamnestického dotazování)
- 4. mladší školní věk (lateralita,školní zralost /formy odkladu/ )
- 5. somatoformní obtíže dětí a co s nimi
- 6. specifické poruchy učení – formy poruch a školní úspěšnost, co je a není porucha učení a jak poznat rozdíl, postoje rodičů/učitelů k poruchám
- 7. specifické poruchy chování – ADD, ADHD, formy hyperkinetického syndromu
- 8. poruchy chování – co všechno může být podhoubím jejich vzniku, (praktické modelování konkrétní kazuistiky předložené lektorkou, půjde o skupinovou práci studentů)
- 9. děti s mentálním postižením
- 10. nadané děti
- 11. děti zdravotně oslabené i postižené (práce s informacemi)
- 12.disharmonický osobnostní vývoj
- 13.kolokvium
- (vítaná je průběžná aktivní účast posluchačů)
- Literatura
- Svoboda,M.,Krejčířová,D.,Vágnerová,M.(2001): Psychodiagnostika dětí a mládeže. Praha, Portál
- PEŠOVÁ, ilona a miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada Publishing, 2006. info
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 3. Praha: Portál, 2003, 108 s. ISBN 80-7178-853-8. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003, 263 s. ISBN 80-7178-800-7. info
- DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte :[dětská kresba z pohledu psychologie]. Edited by Jaroslav Šturma, Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 205 s., 8. ISBN 80-7178-449-4. info
- HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Vydání první. Praha: Portál, 2000, 774 stran. ISBN 807178303X. info
- KOCUROVÁ, Marie. Specifické poruchy učení a chování. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2000, 95 s. ISBN 807082705X. info
- LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: SPN, 1969. info
- Výukové metody
- semináře, práce s kazuistikami
- Metody hodnocení
- Výstup : docházka (min. 80%), kolokvium : písemně na zvolené téma (min. 2 strany)a následnou rozpravou se studentem Nabídka témat kolokvia : 1) teoretické zpracování jedné z probraných oblastí (jednoho tématu), včetně krátkého shrnutí konkrétního přínosu pro vlastní osobní rozvoj a zhodnocení získaných poznatků ve vztahu k teorii 2) psychologická kazuistika dítěte (zpracovaná v rámci dosavadních teoretických zkušeností studenta) s návrhem možného řešení daného problému (praktické modelování)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2011/PSY478