PSY478 Kazuistický seminář z poradenské psychologie

Fakulta sociálních studií
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. ST 18:00--19:40 U23. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Miroslava Čapková (přednášející)
Garance
PhDr. Miroslava Čapková
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Miroslava Čapková
Rozvrh
Čt 14:00–15:40 U35
Předpoklady
psy407 Poradenská psychologie I && psy403 Psychodiagn. dětí, ml., rod. && psy411 Pedagogická a "školská" psych.
Předpokládá se alespoň základní znalost témat a literatury k předmětu Poradenská psychologie, Vývojová psychologie, Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Pedagogická psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět má seznámit posluchače formou kazuistik s praktickými ukázkami poradenské práce s dětmi a mládeží, s jejich rodiči, s učiteli (v rámci školského i rodinného systému), s formami terapeutického poradenství; zprostředkovat jim dále osobní zkušenost s některými základními diagnostickými technikami a postupy, zejm. jak vypadá interpretace získaných výsledků v praxi. Na konci kursu by měl být student schopen základní orientace v praxi poradenského psychologa a dílčí obecné interpretace konkrétních údajů.
Osnova
  • Tématické okruhy :
  • 1. uvedení do problematiky poradenské práce (specifika, průběh vyšetření, jak vypadají výstupy - rodičům, učitelům, ostatním odborníkům)
  • 2. snímání anamnestických dat, práce s nimi (ukázky z kazuistik z praxe ale i konkrétní cvičení studenta)
  • 3. děti a mládež v rodinném systému (specificka anamnestického dotazování)
  • 4. mladší školní věk (lateralita,školní zralost /formy odkladu/ )
  • 5. somatoformní obtíže dětí a co s nimi
  • 6. specifické poruchy učení – formy poruch a školní úspěšnost, co je a není porucha učení a jak poznat rozdíl, postoje rodičů/učitelů k poruchám
  • 7. specifické poruchy chování – ADD, ADHD, formy hyperkinetického syndromu
  • 8. poruchy chování – co všechno může být podhoubím jejich vzniku, (praktické modelování konkrétní kazuistiky předložené lektorkou, půjde o skupinovou práci studentů)
  • 9. děti s mentálním postižením
  • 10. nadané děti
  • 11. děti zdravotně oslabené i postižené (práce s informacemi)
  • 12.disharmonický osobnostní vývoj
  • 13.kolokvium
  • (vítaná je průběžná aktivní účast posluchačů)
Literatura
  • Svoboda,M.,Krejčířová,D.,Vágnerová,M.(2001): Psychodiagnostika dětí a mládeže. Praha, Portál
  • PEŠOVÁ, ilona a miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada Publishing, 2006. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 3. Praha: Portál, 2003, 108 s. ISBN 80-7178-853-8. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003, 263 s. ISBN 80-7178-800-7. info
  • DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte :[dětská kresba z pohledu psychologie]. Edited by Jaroslav Šturma, Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 205 s., 8. ISBN 80-7178-449-4. info
  • HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Vydání první. Praha: Portál, 2000, 774 stran. ISBN 807178303X. info
  • KOCUROVÁ, Marie. Specifické poruchy učení a chování. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2000, 95 s. ISBN 807082705X. info
  • LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: SPN, 1969. info
Výukové metody
semináře, práce s kazuistikami
Metody hodnocení
Výstup : docházka (min. 80%), kolokvium : písemně na zvolené téma (min. 2 strany)a následnou rozpravou se studentem Nabídka témat kolokvia : 1) teoretické zpracování jedné z probraných oblastí (jednoho tématu), včetně krátkého shrnutí konkrétního přínosu pro vlastní osobní rozvoj a zhodnocení získaných poznatků ve vztahu k teorii 2) psychologická kazuistika dítěte (zpracovaná v rámci dosavadních teoretických zkušeností studenta) s návrhem možného řešení daného problému (praktické modelování)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012.