SPR430 Sociální práce s mládeží

Fakulta sociálních studií
jaro 2011
Rozsah
1/1/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Monika Punová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 12:00–13:30 U53
Předpoklady
! SPP430 Soc. práce s mládeží
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 21 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/21, pouze zareg.: 0/21
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je nabízen studentům magisterského stupně. Bude poskytovat teoretická a praktická východiska pro sociální práci s mládeží a je určen především studentům, kteří se orientují na tuto cílovou skupinu. Tento kurz vychází ze základní premisy, že sociální práce s mládeží by měla stavět na podpoře jejich resilience (nezdolnosti), čímž navazuje na zahraniční pojetí sociální práce s touto cílovou skupinou;
poskytuje studentům příležitosti učit se a aplikovat koncept resilience do typických oblastí, s nimiž se potýkají mladí lidé, jejich rodiny a soc. pracovníci, jež s nimi pracují;
vychází ze sociálněekologického pojetí, v jehož rámci budou identifikovány rizikové a protektivní faktory ovlivňující adolescenta a navrženy odpovídající intervence vedoucí ke zvýšení adaptace, copingu a překonání obtížných životních situací. Na konci kurzu studenti rozvinou své znalosti a dovednosti v těchto oblastech: 1. znalost problematiky rizikové mládeže; 2. porozumění a aplikace assessmentu resilienčních činitelů adolescenta; 3. znalost a sebereflexe osobních předpokladů pracovníka s mládeží; 4. znalost přístupů a trendů uplatňovaných v rámci jednotlivých typů sociální práce (individuální; skupinové a komunitní) a u různých typů cílových skupin (narkomani, delikventi, romská mládež, atd.); 5. znalost principů adekvátních intervencí a schopnost navrhnout intervenci vlastní.
Osnova
  • 1. Základní pojmy, juvenilní legislativa.
  • 2. Teoretické pohledy na rizikovou mládež.
  • 3. Kulturní, komparativní a biografická perspektiva.
  • 4. Předpoklady pracovníka s mládeží.
  • 5. Vývojové změny v adolescenci - holistické pojetí.
  • 6. Sociálně ekologické pojetí konceptu resilience.
  • 7. Využití konceptu resilience v sociální práci s rizikovou mládeží.
  • 8. Rizikové a protektivní faktory u mládeže - mikro, meso a makro systémová úroveň.
  • 9. Typy domácích a zahraničních intervencí, soudobé trendy v přístupu k mládeži.
  • 10. Sociální práce se specifickými skupinami rizikové mládeže.
Literatura
  • Working with young people. Edited by Roger Harrison - Christine Wise. London: SAGE Publications, 2005, viii, 229. ISBN 1412919460. info
  • Resiliency enhancement : putting the strengths perspective into social work practice. Edited by Elaine Norman. New York: Columbia University Press, 2000, vi, 240. ISBN 0231118015. info
  • HAGGERTY, Robert J. Stress, risk, and resilience in children and adolescents : processes, mechanisms, and interventions. New York: Cambridge University Press, 1994, xxiv, 417. ISBN 0521576628. info
  • HAYDEN, Carol. Children in trouble : the role of families, schools and communities. New York, N.Y.: Palgrave Macmillan, 2007, xix, 177. ISBN 9781403994851. info
  • SAPIN, Kate. Essential skills for youth work practice. 1st ed. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 2008, xiii, 226. ISBN 9781412930932. info
  • REID, Hazel L. a Alison J. FIELDING. Providing support to young people : a guide to interviewing in helping relationships. New York: Routledge, 2007, vii, 119. ISBN 9780415419598. info
Výukové metody
Přednášky, semináře, závěrečná zkouška (projekt řešení).
Metody hodnocení
Přednáška, semináře, závěrečná zkouška (projekt řešení).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.