FSS:SPR512 Organizace a kultura - Informace o předmětu
SPR512 Přístup k práci s klientem a kultura organizace
Fakulta sociálních studiíjaro 2011
- Rozsah
- 1/1/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Libor Musil, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 14:00–15:40 U35
- Předpoklady
- ! SPP512 Organizace a kultura
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 23 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/23, pouze zareg.: 0/23 - Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s klíčovými pojmy a teoriemi porozumění vztahu mezi kulturou organizace a přístupem sociálních pracovníků ke klientům. Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen samostatně interpretovat svou zkušenost z praxe v sociální práci s klientem jako sociální konstrukt a součást kultury organizace.
- Osnova
- Základní pojmy: organizace a kultura/ Základní pojmy: dilema práce s klientem a přístup ke klientům jako součást kultury organizace služeb sociální práce
- Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: Zvládání nesourodých pracovních podmínek (Lipsky)
- Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: Systém a životní svět, vnitřní a vnější perspektiva (Laan)
- Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: moc manažerů a profesionálů v organizaci (Howe)
- Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: kolektivní nevědomí (Tavistock Institute of Human Relations)
- Všední dilemata práce s klientem
- Strategická dilemata práce s klientem / Operační strategie / Výzkum přístupu ke klientům z hlediska kultury
- Literatura
- REDMOND, B.: Reflecting on Practice: Exploring Individual and Organizational Learning through a Reflective Teaching Model. In: Gould, N., Baldwin, M. (eds.), Social Work, Critical Reflection and the Learning Organization, Ashgate, Aldershot 2004.
- ARGYRIS, CH., SCHÖN, D.A. Organizational Learning II. Theory, Metod, and Praktice. Addison-Wesley, Reading – Massachusetts tec. 1996.
- MUSIL, Libor. Coping with Dilemmas. Working Conditions and Interactions of Social Workeres with their Clients. Stassfurt: ISIS, 2006, 130 s. Comparative Social Work Science Vol. 6. ISBN 80-7326-090-5. info
- NEČASOVÁ, Mirka a Libor MUSIL. PRACOVNÍ PODMÍNKY A DILEMATA POMÁHAJÍCÍCH PRACOVNÍKŮ. Sociální práce|Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2006, roč. 2006, č. 3, s. 57 - 71, 14 s. ISSN 1213-6204. info
- MUSIL, Libor. "Ráda bych Vám pomohla, ale ..." Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004, 243 s. ISBN 80-903070-1-9. info
- GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur :vybrané eseje. Translated by Hana Červinková - Václav Hubinger - Hedvika Humlíčková. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 565 s. ISBN 80-85850-89-3. info
- LAAN, Geert van der. Otázky legitimace sociální práce :(pomoc není zboží). Translated by Eva Kušová. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1998, 260 s. ISBN 80-85834-41-3. info
- The unconscious at work : individual and organizational stress in the human services. Edited by Anton Obholzer - Vega Zagier Roberts. 1st pub. Hove: Brunner-Routledge, 1994, xviii, 224. ISBN 0415102065. info
- MARTIN, Joanne. Cultures in organizations : three perspectives. New York: Oxford University Press, 1992, xi, 228 s. ISBN 0-19-507163-8. info
- GOFFMAN, Erving. Asylums :essays on the social situation of mental patients and other inmates. 1st pub. London: Penguin Books, 1991, 336 s. ISBN 0-14-013739-4. info
- HOWE, David. Social workers and their practice in welfare bureaucracies. Aldershot: Gower, 1986, vi, 174 s. ISBN 0-566-05091-9. info
- LIPSKY, Michael. Street-level bureaucracy :dilemmas of the individual in public services. New York: Russell Sage Foundation, 1980, xviii, 244. ISBN 0-87154-526-8. info
- Výukové metody
- Cíle předmětu budou dosaženy pomocí následujících metod výuky: 1. přednášky, 2. četba, 3. vypracování eseje a 4. kolektivní konzultace k eseji.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Předpokladem absolvování je úspěšné zvládnutí testu a vypracování eseje na téma „Jak jsou pracovníci vybrané organizace zvyklí řešit vybrané dilema a jaký to má pro ně význam?“ 1. Test znalostí pojmů a teorií přístupu ke klientům jako součásti kultury organizace obsahuje 4 nestandardizované otázky, za každou může student získat nevýše 4 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 9 bodů. 2. Esej je hodnocen z hlediska následujících schopností studenta: a) identifikovat dilema sociálních pracovníků organizace, kde byl student na praxi, b) vymezit indikátory dilematu a c) aplikovat vymezené indikátory při interpretaci způsobu zvládání dilematu pracovníky vybrané organizace. Maximální bonifikace za test i za esej je 30 bodů. Celková maximální bonifikace je 60 bodů. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 40 bodů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2011/SPR512