FSS:ZUR402 Masová kultura, média - Informace o předmětu
ZUR402 Kritické teorie masových médií: masová kultura, média a společnost
Fakulta sociálních studiíjaro 2011
- Rozsah
- 2/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová - Rozvrh
- Út 14:00–15:40 AVC
- Předpoklady
- ZUR410 Teorie masové komunikace
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Přednostní právo účasti mají studenti mediálních studií a žurnalistiky i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných oborů. - Mateřské obory/plány
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Sociologie (angl.) (program FSS, N-SO)
- Sociologie (program FSS, N-SO)
- Cíle předmětu
- Kurs se soustřeďuje na prezentaci a seminární analýzu základních kritických teorií masových médií, resp. masové kultury (Le Bon, Freud, Adorno, Habermas, Marcuse, Macdonald, Lasch atd.). V této souvislosti je věnována pozornost i problematice tzv. populární, televizní kultury a některým jejím produktům (Grippsrud, Ang). Na konci tohoto kurzu bude student schopen: zejména analyzovat specifické povahy elektronických sdělovacích prostředků, respektive nových médií (Benjamin, Innis, Mc Luhan, Flusser, Baudrillard). Hlavní tematické okruhy kursu: vymezení pojmů kritické teorie, masová kultura a masová společnost/, populární kultura, masa z pohledu psychoanalýzy/ kulturní narcismus/ frankfurtská škola a kulturní průmysl/ midcult vs. mass cult/ electronické komunikační technologie a extenze člověka/ realita a její simulace/ mýdlová opera jako typický produkt populární kultury. Hlavním cílem kurzu je: a/ vysvětlit a komparovat klíčové kritické sociální teorie b/ zvládnout "metody" různých kritických teorií při aplikaci na masová média, respektive na populární kulturu
- Osnova
- 1. týden - Úvod do problematiky: kritická teorie médií – základní vymezení 2. týden – Masová vs. Populární kultura 3. týden – Kultura a masa optikou psychoanalýzy: (masová) kultura jako obranný mechanismus 4.týden - Narcistická kultura optikou psychoanalýzy 5. týden – Kulturní narcismus, masová kultura a masová média 6. týden - Kulturní průmysl I. (Adorno, Horkheimer) 7. týden - Kulturní průmysl II. (Benjamin, Marcuse) 8. týden – Ideologie, hegemonie, kontragehemonie v masových mediích 9. týden – Masová média a proměna veřejnosti 10. týden – Technologický determinismus a jeho kritika /médium jako poselství?/ 11. týden - Od lineárního myšlení vizuálního prostoru k hodnotám multisenzorického života 12. týden - Hyperrealita a simulace 13. týden – Post-kritická perspektiva: nezamýšlené důsledky informatizace rizikové společnosti - pokus o ekologii informační technokultury
- Literatura
- Fiske, J.: Understanding popular culture. Routledge 1989
- Eco, U. (1995): Skeptikové a těšitelé. Svoboda.
- Lasch, Ch. (1979): The Culture of Narcisism. W.W. Norton.
- McLuhan, M. (1991): Jak rozumět médiím. Odeon.
- Kloskowska, A. (1967): Masová kultura. Svoboda.
- * Adorno, T.(1992). Culture Industry. Sage.
- Výukové metody
- přednášky, semináře, analýza textů
- Metody hodnocení
- Kurs je plánován jako dvanáct dvouhodinových lekcí kombinujících formu přednášky a semináře, kde je každé z uvedených témat diskutováno na základě analýzy předložených textů.
dílčí testy na základě domácí četby
Hodnocení: formální esej 2000-2500 slov - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2011/ZUR402