SPP409 Metody v sociální práci - makro

Fakulta sociálních studií
jaro 2012
Rozsah
1/1/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zuzana Lehotská (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 8:00–9:40 U35
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SPP409/hanusovice1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/hanusovice2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/chotebor1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/chotebor2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/jesenik1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/jesenik2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Jihlava1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Jihlava2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Jirkov1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Jirkov2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Kojetin1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Kojetin2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Konice1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Konice2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Kralovice1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Kralovice2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/mor_bud1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/mor_bud2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Most1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Most2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Olomouc1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Olomouc2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Plzen1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Plzen2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Rokycany1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Rokycany2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/steti1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Stod1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Stod2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Susice1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Susice2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Telc1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Telc2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Teplice1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/Teplice2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/trebic1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/trebic2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/usti_n_l1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/usti_n_l2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/zabreh1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/zabreh2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/zatec1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
SPP409/zatec2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/8, pouze zareg.: 0/8
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs je zaměřen na teoretické vymezení a metodické pojetí makro-praxe v sociální práci. Je prezentováno administrativní a participativní pojetí provedení změny sociálního prostředí komunity. Podrobněji jsou metody makro-praxe příblíženy na příkladu komunitní péče a metody komunitního plánování sociálních služeb. Podrobněji jsou také pojednány možné přístupy ke zjišťování potřeb různých cílových skupin. V rámci předmětu studenti samostatně promyslí vypracování vlastního návrhu metodky přizpůsobení služeb potřebám vybrané cílové populace. Po ukončení tohot předmět by student měl být schopen: interpretovat teoretický kontext makro-praxe v sociální práci; vysvětlit roli sociálního pracovníka v makro-praxi; aplikovat principy participativního přístupu ke změne sociálního prostředí komunity; posoudit potřeby komunity; ovládat metody posuzování potřeb vybraných cílových skupin populace; využít metodu komunitního plánování pro vytváření koncepcí sociálních služeb v lokalitě; řídit proces komunitního plánování; zhodnotit efekty komunitního plánování sociálních služeb.
Osnova
  • Makro-praxe a změny sociálního prostředí členů komunity
  • Úloha sociální práce v komplexu osobních sociálních služeb
  • Makro-praxe ve vývoji sociální práce
  • Metodika makro-praxe: administrativní a participativní přístup
  • Metodika makro-praxe: úkoly komunitního pracovníka z hlediska makro-praxe
  • Komunitní plánování z hlediska tvorby programu a managementu případu
  • Metodika procesu adaptace poskytovaných služeb
  • Vymezení problému, cílové populace a účastníků změmy
  • Evaluace poskytovaných služeb a identifikace potřeb
  • Stanovení cílů a koncipování programu
  • Implementace programu a plánování individuální péče
  • Zpětná vazba: monitoring
Literatura
  • Netting, F.E., Kettner, M.P., McMurtry, S. 1993. Social Work Macro Pracitce. Longman.New York, London.
  • Fellin, P. 1995. The Community and the Social Worker. F.E. Peacock Publisher, Itasca.
  • Musil, Libor. 2003. Ráda bych Vám pomohla, ale...Dilemata práce s klienty v organizacích. Marek Zeman, Brno.
  • Průvodce procesem komunitního plánování sociálních služeb. 2004. MPSV ČR, Praha
  • Obce, města, regiony a sociální služby. 1997. Socioklub, Praha.
  • Matoušek, Oldřích a kol. 2003. Metody a řízení sociální práce. Portál, Praha.
  • HARDINA, Donna. Analytical skills for community organization practice. New York: Columbia University Press, 2002, xii, 390. ISBN 0231121806. info
  • Strategies of community intervention. Edited by Jack Rothman - John L. Erlich - John E. Tropman. 6th ed. Itasca: F.E. Peacock Publishers, 2001, xiv, 497. ISBN 0875814360. info
  • POWELL, Fred. The politics of social work. 1st pub. London: SAGE Publications, 2001, 186 s. ISBN 0761964126. info
  • BALDWIN, Mark W. Care management and community care : social work discretion and the construction of policy. Aldershot: Ashgate, 2000, ix, 196. ISBN 075461283X. info
  • MCDONALD, Ann. Understanding community care :a guide for social workers. Basingstoke: Palgrave, 1999, xiii, 265. ISBN 0-333-67592-4. info
Výukové metody
Typ výuky: teoretická příprava, četba, diskuse v hodině, individuální projekt.
Metody hodnocení
Metody hodnocení: závěrečný písemný test, hodnocení individuálního projektu. Závěrečný test sestává z 5 otázek hodnocených 20 body. K úspěšnému zvládnutí je nezbytné dosáhnout alespoň 60 bodů, tj. 60% úspěšnost. Finální hodnocení vychází z výsledků testu a hodnocení individuálního projektu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.