FSS:PST450 Psychoterapeutic practise - a - Course Information
PST450 Psychoterapeutic practise - a postmodern perspective
Faculty of Social StudiesSpring 2013
- Extent and Intensity
- 1/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Pavel Nepustil, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Bc. Kateřina Novotná (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. Bc. Kateřina Novotná
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Social Studies - Timetable
- Fri 15. 3. 14:00–17:40 U33, Fri 19. 4. 14:00–17:40 U33, Fri 17. 5. 14:00–17:40 U33
- Prerequisites (in Czech)
- SOUHLAS
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychotherapeutic Studies (programme FSS, N-PS)
- Course objectives
- Orientation in postmodern approaches to psychotherapy, skills for leading collaborative postmodern conversations, listening and reflecting as a member of a reflective teams.
- Syllabus
- 3 Seminars at a university (3 hours long) and 4 practises in private practices of teachers (2 hours long). Literature Blecha, I. (2000). Filozofická čítanka. Olomouc: Nakladatelství Olomouc. Kapitola 4: Postmoderna. Anderson, H. (2007). Konverzace, jazyk a jejich možnosti. Brno: NC Publishing. Kapitola: „Filozofický postoj“ a „Příprava scény“ Andersen, T. (1995). Reflecting Processes: Acts of Informing and Forming. In S. Friedman, The reflecting team in action: collaborative practice in family therapy. New York: Guilford Press. 2. seminář: Principy a vodítka pro kolaborativní praxi a reflektující proces, cíle a záměry terapeuta. Literatura Anderson, H. (2007). Konverzace, jazyk a jejich možnosti. Brno: NC Publishing. Kapitola: „Terapeutické systémy“ Hoffman, L. (2002). Therapy: An intimate history. New York, NY: Norton. Kapitola 12 a 14. 3. seminář: Etika v postmoderních přístupech k terapii. Anderson, H. (2007). Konverzace, jazyk a jejich možnosti. Brno: NC Publishing. Kapitola: „Terapie jako dialogická konverzace“ Gergen, K. (2009). Relational Being. New York: Oxford University Press. Kapitola 11, 349 – 371 (český překlad J. Černý, K. Novotná, B. Petránková) Cvičení Cvičení se konají na pracovištích lektorů. Studenti se účastní sezení s klienty jako členové reflektujících týmů, popř. analyzují videonahrávky konzultací anebo vedou vzájemné konzultace. Každý student se musí zúčastnit minimálně 4 cvičení. Studenti se na jendotlivá cvičení zapisují elektronicky přes aplikaci doodle. Na konci semestru odevzdávají reflexi svého zapojení ve cvičeních s rozsahem min. 2 normostrany. Práce s literaturou Studenti dostávají zadanou povinnou literaturu vždy z jednoho semináře na další. Nejpozději 24 hodin před konáním semináře vkládají do studijních materiálů reflexe četby – buď všech zadaných textů zvlášť anebo všech textů jako celku. Rozsah: 2 normostrany
- Literature
- required literature
- H. Anderson: Konverzace, jazyk a jejich možnosti. 2009, NC Publishing, a.s.: Brno.
- not specified
- D. A. Schon. The Reflective Practitioner: how professionals think in action. London: Temple Smith, 1983.
- S. Friedman. The Reflecting Team in Action: Collaborative Practice in Family Therapy. New York: The Guilford Press, 1995.
- K. J. Gergen. Relational Being: Beyond Self and Community. Oxford: OUP, 2009.
- H. Anderson, P. Jensen (Eds.). Innovations in the reflecting process: The inspirations of Tom Andersen. London: Karnac, 2007.
- Teaching methods
- "collaborative learning communities", practice in reflecting teams, discussions.
- Assessment methods
- 80% presence at all activities of a workshop, writen reflections of practice (2 pages) and of literature (3x 2 pages)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught each semester.
Information on the extent and intensity of the course: Jeden týden přednáška - 2 hodiny, druhý týden cvičení - 2 hodiny - střídá se.
- Enrolment Statistics (Spring 2013, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2013/PST450