FSS:PSY260 Aplikovaná vývojová psychologi - Informace o předmětu
PSY260 Aplikovaná vývojová psychologie
Fakulta sociálních studiíjaro 2013
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Radka Alexandrová (přednášející)
Mgr. Dana Dvořáčková (přednášející)
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
Mgr. Eva Pavlíková (přednášející)
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kamila Dufková (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každé liché úterý 8:00–9:40 U23 a každé sudé úterý 8:00–9:40 U23
- Předpoklady
- PSY103 Vývojová psychologie I && PSY104 Vývojová psychologie II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-PS)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen:
použít poznatky ze základních kurzů vývojové psychologie v nových souvislostech a kontextech
porozumět aplikačním možnostem vývojové psychologie
implementace nových poznatků do praxe - Osnova
- Na přednáškách a seminářích budou přednášena a diskutována následující témata:
- 1.Úvod do aplikované vývojové psychologie. Koncept celoživotního utváření (life span development) jako teoretické východisko pro aplikaci vývojově psychologických poznatků. Průniky vývojové psychologie s dalšími psychologickými disciplínami. Aplikace poznatků jiných vědních oborů, atd.
- 2.Vývojová psychopatologie (normálním a abnormální vývojové procesy, vývojově psychologické souvislosti duševních poruch). 3.Hyperkinetická porucha /ADHD: potíže s neklidem nejen v dětství Vymezení (základní přístupy medicínský vs. psychosociální); diagnostika; problémy s diagnostikou; symptomatologie; vývojová perspektiva (podoba symptomů v jednotlivých etapách vývoje). Modely etiologie ADHD, prevalence, komorbidita atd.
- 4.Psychologie nadaných děti a dospívajících (inteligence, koncepce nadání, talent, základní pojmy a výzkumy, typické kognitivní a sociální charakteristiky a problémy nadaných jedinců v různých vývojových etapách, identifikace nadaných psychologem a učitelem.
- 5.Péče o dítě s (mentálním) postižením. Reflexe obtíží rodičů spojené s péčí o dítě s postižením, zdroje zvládání, role a úkoly, rodinné soužití, atd.
- 6.Pozdní stáří a smrt (fyzické a psychické stárnutí, deteriorace mentálních funkcí, prožívání a emoce ve stáří. Nemocné stáří – vnímání nemoci, vyrovnávání se se smrtí, smrt jako poslední vývojová fáze člověka. Sociální kontext, rodinné zázemí, samota, strach ze stáří.). umírání a smrt jako vývojové stadium, vyrovnávání se se ztrátou, psychologická práce s umírajícími pacienty – principy komunikace, doprovázení, potřeby.
- Literatura
- povinná literatura
- CUMMINGS, E. Mark, Patrick DAVIES a Susan B. CAMPBELL. Developmental psychopathology and family process : theory, research, and clinical implications / E. Mark Cummings, Patrick T. Davies, Susan B. Campbell ; foreword by Dante Cicchetti. New York: Guilford Press, 2000, xiv, 493. ISBN 1572305975. info
- doporučená literatura
- WENAR, Charles. Developmental psychopathology : from infancy through adolescence. 5th ed. New York: McGraw-Hill Publishing Company, 2006, xvii, 557. ISBN 9780071215206. info
- neurčeno
- GELDARD, Kathryn a David GELDARD. Dětská psychoterapie a poradenství. Translated by Jiří Foltýn. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 328 stran. ISBN 9788073674762. info
- KOLČÁRKOVÁ, Irena a Lenka LACINOVÁ. Rodičovství očima matek neklidných dětí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 138 s. ISBN 9788087029473. info
- LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
- Informace učitele
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2013/PSY260