FSS:PSY517 Klinická psychologie – worksho - Informace o předmětu
PSY517 Klinická psychologie – workshopy
Fakulta sociálních studiíjaro 2013
- Rozsah
- 0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Radka Neužilová Michalčáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Kateřina Novotná (přednášející)
Mgr. Jana Pejčochová (přednášející)
Mgr. Kristína Chabadová (cvičící)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- PhDr. Radka Neužilová Michalčáková, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Předpoklady
- PSY410 Klinická psychologie I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Psychoterapeutická studia (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Workshopy zaměřené na specifická témata klinické psychologie, které jsou lektorovány odborníky z praxe. Externí odborníci jsou vždy zaměřeni na specifickou oblast klinické psychologie. Studenti se ve workshopech seznámí se současnými a efektivními postupy práce aplikované klinické psychologie v oblasti specializace daného přednášejícího. Workshopy tak přispívají k orientaci studentů v aktuálních tématech a trendech klinické psychologie. Workshopy se většinou konají v místě pracoviště lektora, studenti tak mají možnost se seznámit s denním chodem pracoviště.
- Metody hodnocení
- Povinná účast na všech workshopech. Vyplnění strukturované reflexe ke každému workshopu. Reflexe má délku 5 NS (rozdělit poměrně mezi 3 workshopy). Dokument naleznete ve studijních materiálech organizačních pokynech v IS pod názvem Zpětná vazba. Četba literatury vztahující se k jednotlivým workshopům – alespoň 100 stran textu ke každému workshopu; tuto četbu reflektujte a odevzdejte do složky Reflexe četby v Odevzdávárně ve studijních materiálech organizačních pokynech v IS. Reflexe musí mít rozsah 5 normostran (přibližně 1,5 strany na každý workshop) a formu kritického zamyšlení se nad čteným textem, např. vyzdvihnutí problematických částí či vašich případných dilemat, ke kterým vás text dovedl. Není to pouze abstrakt čteného textu, vyžaduje se vaše samostatná kritická úvaha! 3 eseje na 2 normostrany (dohromady 6 normostran), každé se tématicky vztahující k jednomu workshopu. Jedná se o úvahu na dané, vámi zvolené téma, spočívající v přemýšlení o faktech a jejich hodnocení, posuzujte problém v širším kontextu, můžete klást otázky a hledá na ně odpověď. Esej má mít formu určitého dialogu autora se sebou samým. Odevzdejte do složky Eseje v Odevzdávárně ve studijních materiálech organizačních pokynech v IS. Účast na závěrečném společném setkání („kolokviu“), kde se rozebere zkušenost jednotlivých studentů a jejich odevzdané eseje
- Informace učitele
- Anotace jednotlivých workshopů Workshopy se konají na pracovištích lektorů, na konci každé anotace je uveden kontakt na lektorku pro případ, že byste nemohli pracoviště najít. 1. Workshop: „Práce psychologa v paliativní péči“ Vede: Mgr. Radka Alexandrová Datum konání: 9. 5. 2013 od 9-16hod Místo konání: Workshop bude probíhat v Domě léčby bolesti s hospice sv. Josefa v Rajhradě u Brna, Anotace: V průběhu dne se prakticky seznámíte s prostředím hospice, s jeho klinickým provozem a s vybranými pacienty tohoto zařízení. Klinická psycholožka vám zprostředkuje svoji práci, reálné možnosti intervencí jak s klienty hospice, tak s jejich příbuznými a pozůstalými. Otevřeme tématiku smrti a umírání, kvality života pacientů, téma naděje a beznaděje. Zaměříme se na holistický přístup k pacientům a jeho využití v terapii. V paliativní péči je kladen velký důraz na komunikační dovednosti s umírajícími a jejich blízkými, vyzkoušíme si tedy prakticky některé specifické situace. Literatura k tématu „paliativní péče“ Vorlíček, J., Adam, Z., Pospíšilová, Y.(eds): Paliativní medicína. Druhé vydání. Grada Publishing, Praha 2004. Sláma, O., Kabelka, L., Vorlíček, J. et al.: Paliativní medicína pro praxi. Galén, Praha 2007. Kubíčková, N.: Zármutek a pomoc pozůstalým. ISV nakladatelství, Praha 2001. Murray Parkes, C., Relfová, M., Couldricková, A.: Poradenství pro smrtelně nemocné a pozůstalé. Společnost pro odbornou literaturu, Brno 2007. Payenová, S., Seymourová, J., Ingletonová, Ch.(eds.): Principy a praxe paliativní péče. Společnost pro odbornou literaturu, Brno 2007. Tisovská, D., Běhanová, J.: Rozluč se, ale neříkej sbohem. Příručka doporučení pro truchlící a doprovázející v zármutku, Hospicové hnutí Tábor 2006. Svatošová, M.: Hospice a umění doprovázet. Ecce homo, Praha, 1999. Kübler-Ross, E.: Hovory s umírajícími. Signum unitatis, Praha, 1992. Frankl, V.E.: Vůle ke smyslu. Cesta, Brno, 1994. Lukasová, E.: I tvoje utrpení má smysl. Cesta, Brno, 1998. Křivohlavý, J.: Křesťanská péče o nemocné. Advent, Praha, 1991 Vymětal, J.: Základy lékařské psychologie. Grada, Praha 2000 Haškovcová , M.: Tanathologie. Kontakt na lektorku: Mgr. Radka Alexandrová, klinická psycholožka, Dům léčby bolesti s hospicem sv. Josefa Rajhrad, Jiráskova 47, 66461 Email: radka.alexandrova@gmail.com 2. Workshop: „Psychoonkologie“ Vede: Mgr. Petra Bučková Datum konání: Workshop se koná: 19. 4. 2013 (8:55 – 16:00) sraz v budově L ve 14 patře na klinice IHOK v čekárně pro pacienty naproti výtahům, do 11:00) Místo konání: U43, FSS - Interní hematoonkologická klinika FN Brno, 14. patro, Jihlavská 20, Brno (popis cesty: K nemocnici vedou přímé linky MHD. Autobusová linka č. 60 začíná u autobusového nádraží na Zvonařce, zastavuje u obchodního domu TESCO /u Hlavního vlakového nádraží/ a pokračuje kolem Ústředního hřbitova do Bohunic. Autobus zastavuje přímo u hlavní výškové budovy nemocnice. Cesta z centra města trvá asi 10 minut.) POZOR!! • Podmínkou účasti ve workshopu je bílý plášť, obuv na přezutí, visačka se jménem, fotkou, fakultou (ISIC), který budou mít studenti připevněný na plášti. V případě, že si studenti vybavení nepřinesou, nebudou se moci workshopu zúčastnit. Na Hematologické a onkologické klinice je velice přísný hygienický režim, který studenti, stejně jako všichni zaměstnanci kliniky, musí dodržet. V případě, že příjdou bez pláště nebo náhradní obuvi, nebude jim umožněn přístup na kliniku. • Vzhledem k tomu, že součástí workshopu je i kontakt s pacienty, JE NUTNÉ ZOPAKOVAT SI snímání anamnézy. Anotace: Cílem workshopu je seznámit studenty se způsobem práce psychologa na onkologickém pracovišti. Součástí je teoretická část, kde proběhne seznámení se základními tématy, která jsou pro tuto práci specifická. Probíraná témata: fáze onkologického onemocnění, strategie zvládání (copingové mechanismy), zásady komunikace s pacientem, fáze umírání, komunikace s umírajícím pacientem. Prevence syndromu vyhoření, psychohygiena doprovázejících. Praktická část se uskuteční na pracovišti Interní hematoonkologické kliniky ve FN Brno. Studenti budou seznámeni s prostředím pracoviště, dostanou možnost vstoupit do kontaktu s pacienty, porozumět jejich potřebám. Uvědomit si potřeby pečujících. Literatura: Agedent, G., Schulze-Ktreilkamp, U., Tschuske. V.: Psychoonkologie v praxi, Portál 2010. Vondráčková, D. a kol.: Krizová intervence, Portál 2007. Lukasová, E.: I tvoje utrpení má smysl, Cesta Brno 1998. Kontakt na lektorku: Mgr. Petra Bučková, psycholožka IHOK FN Brno Email a tel.: petra.buckova@fnbrno.cz, tel. 532233391. 3. Workshop: „Vybrané neurovývojové poruchy“ Vede: Mgr. Jana Pejčochová Datum konání: Workshop probíhá ve dvou blocích: 8. 4. 2013 (8:30 – 11:45), 15. 4. 2013 (8:30 – 11:45) Místo konání: FSS, místnost bude upřesněna Anotace: Mentální retardace; vývoj dětí s mentálním deficitem, specifika prožívání nesouladu vývoje kalendářního a mentálního věku. Otázka začlenění dětí s mentální retardací do kolektivu vrstevníků ve škole a zájmových aktivitách. Sociální rehabilitace, rodinné vazby (sourozenci). Vývojové poruchy řeči a učení; dopad deprivované komunikace na celkový psychomotorický vývoj, zejména sociální oblast. Přesah do školního věku pod obrazem poruch učení. Jsou dělení na klinické kategorie poruch učení skutečná či artificiální? Hyperkinetická porucha. Jádrové příznaky, diskuse odlišností klasifikace DSM IV. a MKN 10. Kvantifikace příznaků pomocí posuzovacích stupnic. Psychoterapie a farmakoterapie. Filozofické aspekty – klinický obraz ADHD jako reflexe postmoderní doby. Evoluční aspekt a funkční výhoda poruch pozornosti. Úzkostné poruchy v dětství. Obraz strachu a jeho vazba na vývojový úkol daného období. Vliv formální vyspělosti myšlení na obraz strachu – od separačního po generalizovaný. Literatura: Langmeier, J., Balcar, K., Špitz, J. (2000). Dětská psychoterapie. Praha: Portál. * kapitola Obecné otázky psychoterapie s dětmi, str. 43 - 66. Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada. * kapitola Specifické poruchy učení a chování, str. 155 - 180, Poruchy řeči u dětí, str. 181 - 193, Mentální retardace, str. 195 - 205, Úzkostné poruchy str. 225 - 233. Drtílková, I., Šerý, O. a kol. (2007). Hyperkinetická porucha/ADHD. Praha: Galén. * kapitola Teorie, modely a přístupy k hyperkinetické poruše, str.13-39, Psychologická diagnostika, str. 93-112
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2013/PSY517