SOC186b Výzkumná praxe:Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin I

Fakulta sociálních studií
jaro 2013
Rozsah
0/2. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Kateřina Lišková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Petr Mareš, CSc. (přednášející)
Mgr. Michal Nekorjak, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Jiné omezení: Předmět je určen studujícím, kteří se podílejí na odborném řešení výzkumných projektů GAČR.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výzkumný seminář je navázán na projekt GAČR. Projekt je zaměřen na poznání rozdílů v sociální reprodukci etnických menšin (konkrétně jejich vzdělanostních aspirací a strategií a jejich efektivnosti) v prostředí společnosti a jejího vzdělávacího systému, jež se jen postupně vyrovnávají s růstem etnické různorodosti dané sílící imigrací a emancipací znevýhodněných skupin. Na základě výzkumu každodenního života dětí v základních školách a skrze rozhovory s aktéry (rodiče, pedagogičtí pracovníci, reprezentanti komunit a neziskových organizací) jde o to porozumět tomu, jak se s touto rostoucí etnickou diferenciací vyrovnávají školy jako instituce, jak se děti z vybraných etnických skupin začleňují do školního prostředí a v jakých kontextech se ve školních třídách zvýznamňuje a je formována etnicita (s přihlédnutím na věk a gender dětí). Protože tyto otázky významně souvisí s rodinným zázemím dětí, věnuje se výzkum i jejich rodinám a je sledována interakce mezi rodinou a školním prostředím, ale i nezamýšleným důsledkům všech těchto procesů. Cíle projektu Chceme porozumět vzdělávacím strategiím a aspiracím rodin z vybraných etnických menšin v kontextu jejich reprodukčních strategií; hodnotám a kompetencím s nimi spojenými a jejich sociálním a kulturním souvislostem; roli, kterou při tom hraje vzdělávací systém a prostředí škol a školních tříd.
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2013/SOC186b