ZUR270 Verbální a neverbální komunikace (Vybrané kapitoly pro žurnalisty)

Fakulta sociálních studií
jaro 2013
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jiřina Salaquardová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 18:00–19:30 U35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 19 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Interaktivní, motivační kurz (dílna) kultivuje mluvní projev účastníků, jejich rétorické dovednosti. Nabízí také základní informace k tématu neverbální komunikace – cílem je poučená orientace v non-verbální komunikační „gramatice“. Verbální komunikace: V souboru her a cvičení (také s užitím videotréninku) získává student opakovaně zpětnou vazbu („jak působím na ostatní – komunikace, veřejný projev“) od všech zúčastněných. Student se učí zpracovávat reflexi i sebereflexi s potřebnou sebedůvěrou, s pomocí relaxačních technik zvládá trému. Osvojuje si takové metody a postupy, jejichž výsledkem je kvalitní veřejný projev, tj. učí se základům tvorby pevné, jasné struktury promluvy (typy struktur). Cílem je taková prezentace, která se poučeně obrací ke konkrétní cílové skupině. Účastník kurzu se učí nejefektivnějším výběrům slovní zásoby, stylistických postupů a argumentačních prostředků. Tato kapitola se také věnuje základům asertivních technik. Neverbální komunikace. Student se učí rozpoznat význam a hodnotu non-verbálního sdělení (videotrénink). S pomocí speciálně utvořeného video+fotosouboru (studium, analýza) získává jistotu jak v klasifikaci vlastních non-verbálních projevů i v porozumění ostatním.
Osnova
  • Osnova kurzu. 1. Úvodní prezentace ve dvojicích (kolega představuje kolegu (cílovou skupinu, délku prezentace i osnovu zadává lektorka). Zpětná vazba – písemně (tří klíčová slova). Seznamovací hra. 2. Relaxační techniky, nácvik. Desatero proti trémě, trénink sebeovládání. Dechová cvičení. Hra ve dvojicích: nepřerušovaný oční kontakt (2minuty). Vzdálenost-blízkost: typy kontaktu. 3. První individuální videozáznam krátké promluvy (cílová skupina, délka prezentace i osnova zadána lektorkou). 4. Analýza videozáznamu. Neverbální prvky v komunikaci, výklad. 5. Hra: Studenti losují témata k promluvám (různé aspekty verbální a neverbální komunikace, k tématům obdrží písemný materiál). Práce se zdrojem (textem). Příprava osnovy. Prezentaci předchází již dříve zvládnutá relaxace. 6. Tvorba struktury, výklad. Význam klíčových slov (kontext: již zvládnutý nácvik) Typy osnov. Tvorba osnovy. 7. Trénink rétorických dovedností: výslovnost, intonace, výraz. Výklad i nácvik. Hry; analýza. Sebereflexe (písemně). 8. Monotónnost-výraz; četba téhož textu dvojím způsobem. Ad reakce stenické a astenické, minimalizace stresu (nácvik). Trénink rétorických dovedností, pokračování. 9. Analýza video-fotosouboru (neverbální komunikace); autentický materiál (tištěná i elektronická média). 10. Druhý individuální videozáznam promluvy na vylosované téma (hra: Inspirace příslovím). 11. Analýza videozáznamu. Týmová práce: komunikace ve dvojicích (výměna doporučení k veřejnému vystupování – strukturovanou formou). Asertivní techniky, základní výklad.
Literatura
  • Kraus, J.: Rétorika v evropské kultuře. Academia, Praha 1998.
  • Mikuláštík, M.: Komunikační dovednosti v praxi. Grada, Praha 2003.
  • Svobodová, M.: Mluv, mluv…zajímáš mě. Praktický průvodce mluveným projevem. Pragoeduca. Praha 2002.
  • Buchtová, B.: Rétorika. Grada, Praha 2006.
  • Buchtová, B.: Cvičné texty z rétoriky. MU Ekonomicko-správní fakulta. Brno 2005
  • Maříková, M.: Rétorika. Manuál komunikačních dovedností. Professional Publishing, Praha 2001.
  • Just, V.: Slovník floskulí. Academia Praha 2003.
  • Kohout J.: Rétorika. Umění mluvit a jednat s lidmi. Management Press, Praha 2002.
  • Hierhodl, E.: Rétorika a prezentace. Grada. Praha 2005.
  • Langer, A.: Úspěch veřejné promluvy. Fortuna, Praha 1993.
  • Špačková, A.: Moderní rétorika. Grada, Praha 2003.
  • Pease, A.: Řeč těla. Jak porozumět druhým z jejich gest, mimiky a postojů těla. Portál, Praha 2001.
  • Cmíralová, J.: Učte se mluvit. O technice mluveného slova, Brno 1992.
  • Bishop, Sue: Jste asertivní? Příklady a cvičení. CMPRESS, Praha 2000.
  • Praško, J., Prašková H.: Trápí vás nadměrný stud? Grada, Praha 1999.
  • Honey, P.: Tváři v tvář. Průvodce úspěšnou komunikací. Grada. Praha 1997.
  • Strahl, V.: Novinář před mikrofonem. Praha 1993.
  • Honová, J., Technika a kultura řeči. Olomouc 1999.
  • Lewis, D.: Tajná řeč těla. Victoria Publishing a.s., Praha
  • Foret, M.: Komunikace s veřejností. Masarykova universita, Brno 1994.
  • Strahl, V. Klíč k výslovnosti cizích vlastních jmen v češtině. UK Karolinum. Praha, 1999.
  • Ph., Kahn-Panni: Mluvte k věci. Jak se rychle vyjádřit a být správně pochopen. Era, 2002.
  • Holasová, Y.: Umíte dobře mluvit? Jinočany: H&H, 1992. Horálek. J.: Mluvní tempo v rozhlase a v televizi. In: K diferenciaci současného mluveného jazyka. Ostrava: FF Ostravské university, 1994.
Metody hodnocení
V kurzu je vyžadována minimálně 80procentní účast. Závěrečnou zkoušku tvoří úspěšná prezentace (videozáznam)na dané téma. Delší promluva před publikem (volba struktury textu podle charakteristiky publika). V průběhu kurzu se student připravuje v domácí přípravě (trénink řečových dovedností, přípravy k mluvním cvičením).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.