HEN625 Scientific Writing

Fakulta sociálních studií
jaro 2014
Rozsah
2/0. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Mgr. Jaroslav Hlinka, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Bc. Petra Burišková
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 11:30–15:00 U32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The attending students will gain or develop: the ability of critical methodological reflection of research reports and rational analysis of the provided evidence. Skills necessary for development, carrying out and dissemination of results of their own research project. Detailed orientation in the process of preparation of a scientific text for publication in the international context. Experience in team work on a scientific project. Overview of selected key aspects of nowadays scientific practice.
Osnova
  • • The course is based on team work on research projects. The emphasis is on first person experience of key aspects of the emergence of scientific paper and their relation to application of scientific method when gathering and analyzing evidence. The aspects we shall focus on include:
  • • Research process – theory and practice of research process, heuristics for determining the research topic, FINER criteria for research questions, various motivations for carrying out research, strategies for team work.
  • • Critical literature review – strategies: working with information sources, recognizing their relevance, CRAAP criteria, question posing, determining research questions
  • • Research design – design, optimization and realization of a reasearch study in line with the scientific method (in coordination with other study and research activities of the students)
  • • Methodological problems – discussion of selected problematic points
  • • Presentation of research – scientific journal formats, summarization of results in a written form, critical discussion of research results
Literatura
  • Ioannidis JPA (2005) Why Most Published Research Findings Are False. PLoS Med 2(8): e124. doi:10.1371/journal.pmed.0020124
  • Surely You're Joking, Mr. Feynman!: Adventures of a Curious Character, Richard Feynman, Ralph Leighton (contributor), Edward Hutchings (editor), 1985, W W Norton, ISBN 0-393-01921-7
Výukové metody
Project-based teamwork, experience sharing, lectures, discussions, text study, homeworks, consultations
Metody hodnocení
The successful completion requires active participation in the course (including homework and presentation in the seminar), clearly defined contribution to the group project outcome (which is a scientific text in English language) and written reflection of the experience of research team work on the project of scientific publication (1-2 pages)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele


Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Angličtina (literatura, teorie, vypracovávané texty)/Čeština (pro diskuse a prezentace pokud bude ČJ společným jazykem všech účastníků).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2015, jaro 2017.