FSS:HEN629 Ekopsychologie II - Informace o předmětu
HEN629 Ekopsychologie II: Komunikace environmentálních témat s veřejností
Fakulta sociálních studiíjaro 2014
- Rozsah
- 2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Krajhanzl, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Bc. Petra Burišková
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 11:30–15:00 U32
- Předpoklady
- Kurz je určený pro studenty a studentky, které zajímá komunikace environmentálních témat s veřejností, kteří umí číst v angličtině, kteří mají chuť ve výuce tvořit, analyzovat, debatovat, hrát si a soustředěně pracovat právě proto, aby uměli oslovit ochranou životního prostředí co nejširší veřejnost.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Environmentální studia (program FSS, N-HE)
- Humanitní environmentalistika (program FSS, N-HE3)
- Cíle předmětu
- Absolventi a absolventky kurzu:
1. Znají specifika komunikace environmentálních témat s veřejností.
2. Orientují se v aktuálním výzkumu a debatě o environmentální komunikaci.
3. Umí navrhnout kampaň podporující změnu environmentálních postojů, environmentálního chování nebo branding environmentální organizace.
4. Vědí, kde mohou pro své studium a práci hledat další informace. - Osnova
- 1. Jak komunikovat environmentální témata s veřejností? Psychologická úskalí komunikace ochrany životního prostředí. Environmentální komunikace. Situace v ČR a zahraničí. Fáze přípravy kampaně. Volba cílů kampaně. Etické zásady.
- 2. Jak poznat cílovou skupinu? Persona. Segmentace. Positioning. Metody průzkumu v cílové skupině.
- 3. Jak lidé uvažují a rozhodují se v otázkách ochrany životního prostředí? Elaboration Likelihood Model. Priming. Teorie sociálního usuzování. Strach a obranné mechanismy. Inokulační teorie.
- 4. Jak prohlubovat environmentální postoje? Vnitřní hodnoty. Problem Awareness. Subjective/social norm. Moral norm. Self-efficacy, locus of control. Environmentální konflikty.
- 5. Jak posilovat vztah mezi environmentální organizací a veřejností? Obraz ekologů u české veřejnosti.
- 6. Jak podporovat změnu environmentálního chování? Strategie podpory proenvironmentálního chování. Aplikovaná behaviorální analýza. Community-based Social Marketing. Nudge (Štouch).
- Literatura
- doporučená literatura
- BONAR, Scott A. The Conservation Professional's Guide to Working with People. Island Press, 2007.
- LEFEBRE, Craig R. Social Marketing and Social Change: Strategies and Tools For Improving Health, Well-Being, and the Environment. Jossey-Bass, 2013.
- • TYSON, Ben; Hurd, Mercedes. Social Marketing Environmental Issues. New York, Bloomington : iUniverse, 2009.
- KRAJHANZL, Jan. Dobře utajené emoce a problémy životního prostředí. Brno: Lipka, 2012.
- • KRAJHANZL, Jan, ZAHRADNÍKOVÁ, Šárka, RUT, Ondřej. Možnosti spolupráce s veřejností (nejen) při ochraně životního prostředí [online]. Zelený kruh, 2010. [cit. 2012-04-22]. Dostupný z
. - KEARNEY, Albert J. Understanding applied behavior analysis : an introduction to ABA for parents, teachers, and other professionals. London: Jessica Kingsley Publishers, 2007.
- ALBERTO, Paul A. a Anne C. TROUTMAN. Applied behavior analysis for teachers. Ninth edition. Boston: Pearson, 2013, xiv, 456. ISBN 9780132925266. info
- MCKENZIE-MOHR, Doug. Social marketing to protect the environment : what works. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2012, xiv, 237. ISBN 9781412991292. info
- Communication skills for conservation professionals. Edited by Susan Kay Jacobson. 2nd ed. Washington, D.C.: Island Press, 2009, xiii, 461. ISBN 9781597269438. info
- Výukové metody
- Práce ve skupinách, cvičné úkoly, výklad a prezentace, příklady dobré a špatné praxe, diskuse, samostatná četba zadaných textů a domácí příprava, sdílení zkušeností.
- Metody hodnocení
- Aktivní zapojení na seminářích (možná 1 absence, další absence lze případně nahradit doplňujícími úkoly), příprava na další hodinu, semestrální projekt a ústní zkouška.
- Informace učitele
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2014/HEN629