SOC723 Symbolické formování hranic- sociologie ne/čistoty

Fakulta sociálních studií
jaro 2014
Rozsah
2/0/0. 9 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Barbora Vacková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Galčanová Batista, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
Nepředpokládá se předchozí absolvování žádného konkrétního předmětu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznámí studenty/ky s hlavními koncepty a přístupy k problematice formování kulturních a symbolických hranic ve společnosti. Teoretické pozadí probíraných témat bude tvořeno sociologickými i antropologickými koncepty vážícími se na téma ne/čistoty a jejích kulturních významů, respektive jejich symbolických a morálních souvislostí. Opozice čistého a nečistého je jednou ze základních kulturních dualit a studenti/ky budou po absolvování kurzu seznámeni s vlivem, jež má na strukturaci lidského jednání v jeho ritualizovaných i každodenních formách i na vyšší úrovni sociálně prostorové organizace společnosti.
Osnova
  • Blok 1: My a oni, symbolické v kultuře, základní vytváření odlišností.
  • Blok 2: Čistota jako stratifikační prvek ve společnosti – význam ne/čistého, morální hodnota ne/čistoty; ne/čistota v různých kulturách.
  • Blok 3: Společnost a její vztah k ne/čistému – historické proměny a souvislosti
  • A. Tělo, gender, společnost
  • B. Rasa a etnicita
  • C. Privátní prostor
  • D. Urbanismus a veřejný prostor
  • E. Politika a stát
Literatura
  • Sibley, D. 1999. Geographies of Exlusion, Society and Difference in the West. London: Routledge.
  • Sennet, R. 1996a. The Uses of Disorder. Personal Identity and City Life. London: Farber and Farber.
  • Sennett, R. 1996. Flesh and Stone. W. W. Norton.
  • SMITH, Virginia. Clean : a history of personal hygiene and purity. Oxford: Oxford University Press, 2007, viii, 457. ISBN 9780199297795. info
  • CORBIN, Alain. Narcis a miazma : pach a společenské představy 18. a 19. století. Translated by Lenka Kolářová. První vydání. Praha: Argo, 2004, 290 stran. ISBN 8072035290. info
  • DOUGLAS, Mary. Purity and danger : an analysis of the concepts of pollution and taboo. London: Routledge, 1966, viii, 193. ISBN 0415066085. info
Výukové metody
přednáška s konzultací a diskusí, četba, kritické reflexe četby, recenze knihy, domácí elektronický text, esej
Metody hodnocení
(1) Zpracování kritické recenze knihy E. Goffmana Stigma v rozsahu 3600 znaků včetně mezer (včetně mezer, +/- 10 %) a její odevzdání v elektronické podobě do IS do neděle 1. 4. 2012. Recenze by měla obsahovat zasazení díla do širšího odborného kontextu, stručnou charakteristiku práce autora, hlavní teze a argumenty recenzované knihy a jejich kritické zhodnocení. Recenze bude hodnocena max. 20 body. (2) Zpracování tří jednostránkových (1800 znaků včetně mezer, +/- 10 %) kritických reflexí četby (nikoliv obsahu!) za dané období. Je možné zvolit si jeden text či tematický celek, doplnit je o vlastní perspektivu. Každá je hodnocena 5 body, celkem můžete získat 15 bodů. (3) Absolvování domácího elektronického testu (otevřené a uzavřené otázky) v IS v týdnu od 21. 5. do 27. 5., úspěšné absolvování testu s hodnocením alespoň 60% je podmínkou získání známky, je možné získat max. 20 bodů. (4) Účast na jednodenní odborné exkurzi v první polovině května a zpracování odborné reflexe v rozsahu 3600 znaků (včetně mezer, +/- 10 %) a její odevzdání v elektronické podobě do IS (datum bude upřesněno). Reflexe bude hodnocena 10 body.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.