FSS:ZUR139 Úvod do studia dějin médií - Informace o předmětu
ZUR139 Úvod do studia dějin médií
Fakulta sociálních studiíjaro 2014
- Rozsah
- 2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavel Večeřa, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 9:45–11:15 P51 Posluchárna V. Čermáka
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150 - Mateřské obory/plány
- předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kursu je seznámit posluchače s předními tématy vývoje převážně tištěných médií v klíčových zemích euroamerického civilizačního prostoru (Velká Británie, Francie, Německo, Spojené státy americké) od 16. století do poloviny 20. století. Po absolvování kurzu budou studenti schopni vysvětlit problematiku tezaurace a přenosu informace a obrazu, proces výroby tištěných médií a cenzuru a regulaci médií, tematiku tvůrců tištěných médií, jejich publikum, jakož i problematiku mediálních účinků a ekonomických aspektů spojených s médii (inzerce, reklama, distribuce). Vedle toho budou studenti schopni charakterizovat základní proměny tištěných mediálních produktů ve vymezeném časoprostoru, vývoj jejich periodicity, nákladů, obsahu i formy. Specifický důraz bude kladen na tematiku nástupu masového tisku v průběhu 19. století. Kurz umožňuje studentům vysvětlit základy sledované problematiky, popsat průběh vývoje médií, interpretovat příčiny jejich rozvoje a zařadit je do společenského, politického, ekonomického a kulturního kontextu.
- Osnova
- 1. Úvodní lekce
- 2. Přenos slova a textu
- 3. Přenos obrazu
- 4. Proces výroby tištěných médií
- 5. Tvůrci tištěných médií
- 6. Cenzura a regulace médií
- 7. Nástup masových tištěných médií
- 8. Rozšíření, periodicita, náklad tištěných médií
- 9. Proměny obsahu tištěných médií
- 10. Proměny formy tištěných médií
- 11. Inzerce, reklama, distribuce
- 12. Publikum tištěných médií
- 13. Funkce a působení tištěných médií
- Literatura
- KÖPPLOVÁ, Barbara a Ladislav KÖPPL. Dějiny světové žurnalistiky. 1. vyd. Praha: Novinář, 1989, 332 s. URL info
- PROKOP, Dieter. Boj o média : dějiny nového kritického myšlení o médiích. Translated by Barbara Köpplová - Monika Loderová. 1. čes. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 409 s. ISBN 8024606186. info
- Serafínová, Danuša: Dejiny svetového novinárstva II. Dejiny francúzského novinárstva. FF Univerzity Komenského, Bratislava 1994
- STÖBER, Rudolf. Mediengeschichte : die Evolution "neuer" Medien von Gutenberg bis Gates : eine Einführung. 1. Aufl. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag, 2003, 235 s. ISBN 3531140388. info
- ŠEFČÁK, Luboš a Juraj VOJTEK. Dejiny svetového novinárstva. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2003, 177 s. ISBN 80-223-1703-9. info
- Šefčák, Luboš-Vojtek, Juraj: Dejiny svetového novinárstva I. Dejiny anglického novinárstva. FF Univerzity Komenského, Bratislava 1992
- Wilke, Jürgen: Grundzüge der Medien- und Kommunikationsgeschichte. Von den Anfängen bis ins 20. Jahrhundert. Böhlau Verlag, Kolín n. Rýnem-Výmar-Vídeň 2000
- Výukové metody
- Kurs je plánován jako třináct dvouhodinových lekcí formou přednášky.
- Metody hodnocení
- Kurs je ukončen písemnou zkouškou.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2014/ZUR139