ZUR383 Dramaturgické praktikum

Fakulta sociálních studií
jaro 2014
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 13:30–15:00 AVC
Předpoklady
KREDITY_MIN(50)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem semináře je osvojení základních dramaturgických analytických dovedností a jejich rozvinutí na konkrétním materiálu. Kurz vychází ze syntetičnosti audiovizuálního díla a zaměřuje se na chápání struktury, práce s motivy, tempem a rytmem a významy, a to jak ve složce skladebné, tak i v užití jednotlivých nástrojů zvukového (slovo, hudba, ruch) a obrazového (záběr, mizanscéna, grafika) média. Mimo nezbytný teoretický základ si studenti na konkrétním rozhlasovém a televizním materiálu procvičí analytické a interpretační dovednosti, které zúročí ve vlastním námětu na publicistický či dokumentární pořad (cyklus, nebo solitér).

Předmět vnímá dramaturgii jako součást širšího etického i estetického prostoru. Seminární rozpravy se proto neomezují na úzce technické otázky, ale snaží se studenty a studentky seznámit s hlubšími souvislostmi oboru s estetikou, uměním ale i morálkou autora a instituce (média).

Kurz je určen jak studentům se zájmem o televizní, tak rozhlasovou dramaturgii.
Osnova
  • Dramaturgie na pomezí estetiky, etiky a umění
  • Cíl tvorby (krása vs. ošklivost), média a umění
  • Harmonie, forma, rytmus
  • Stavba díla (motiv, téma, struktura)
  • Formální prostředky obrazu, vizuální kultura
  • Formální prostředky zvuku, hudba
  • Mimésis na pozadí dějin umění
  • Imaginace a fantastika, realita a fikce
  • Kýč a sentimentalita
  • Ilustrativnost a významotvornost
  • Výrazové prostředky média na pozadí dějin dokumentární tvorby
  • Instituce a dílo, výroba: proces, námět, synopse, scénář, autorské právo, produkce a postprodukce.
  • Závěrečná hodina. Simulace dramaturgické porady, host.
Literatura
    povinná literatura
  • Philosophy of film and motion pictures : an anthology. Edited by Noël Carroll - Jinhee Choi. 1st pub. Malden: Blackwell Publishing, 2006, ix, 430. ISBN 1405120274. info
  • NICHOLS, Bill. Introduction to documentary. Blooming - Indianapolis: Indiana University Press, 2001. info
    doporučená literatura
  • FIELD, Syd. Jak napsat dobrý scénář : základy scenáristiky. Vyd. 1. V Praze: Rybka, 2007, 277 s. ISBN 9788087067659. info
  • BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 2., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004, 145 s. ISBN 8073310104. info
  • MARŠÍK, Josef. Úvod do teorie rozhlasového programu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 106 s. ISBN 8071840130. info
  • BÍRÓ, Yvette. Teorie filmové dramaturgie : o dramatičnosti filmu. Praha: Československý filmový ústav, 1975. info
  • PŁAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. Translated by Zdeněk Smejkal. 1. vydání. Praha: Orbis, 1967, 461 stran. info
  • MUKAŘOVSKÝ, Jan. Fonction, norme et valeur esthétiques comme faits sociaux. Praha: Fr. Borový, 1936, 85 stran. info
Výukové metody
Studenti připravují na jednotlivé hodiny buď analýzy audiovizuálního či rozhlasového materiálu, nebo konspekt ze zadané literatury (1 – 2 normostrany). V průběhu semináře připraví tři větší výstupy (2 – 5 normostran), dvě analýzy a námět.
Metody hodnocení
Student je hodnocen za vypracování průběžných domácích úkolů a aktivní účast v seminárních rozpravách.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.