ZUR784 Media relations

Faculty of Social Studies
Spring 2014
Extent and Intensity
1/1. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Tereza Fojtová (seminar tutor)
Mgr. Jana Ježková (assistant)
Jáchym Michal (assistant)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable of Seminar Groups
ZUR784/1605: No timetable has been entered into IS. T. Fojtová
ZUR784/1705: No timetable has been entered into IS. T. Fojtová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 114 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty s teorií a praxí media relations jako nedílné součásti public relations. Studenti získají přehled o činnosti a pracovní náplni tiskového mluvčího či PR pracovníka, jeho roli ve vztahu k médiím a postavení ve firmě/organizaci. Seznámí se základními principy žurnalistiky a práce novinářů tak, aby s nimi mohli úspěšně spolupracovat. Budou schopni definovat tradiční nástroje media relations /tiskové zprávy či tiskové konference apod./ a jejich přípravu si vyzkouší v praktických cvičeních. Procvičí si principy krizové komunikace a budou schopni navrhnout konkrétní komunikační strategii pro danou situaci. V závěru kurzu si v rámci praktického semináře natrénují vystupování před mikrofonem a kamerou. Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni uplatnit nabyté znalosti v praxi.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Media relations jako součást public relations Principy budování vztahů s médii, činnost tiskových oddělení a tiskového mluvčího, kompetence, předpoklady, pasivní a aktivní přístup k médiím, výhody a nevýhody oboe strategií
  • 2. Tisková zpráva jako základní nástroj media relations Výběr tématu, pravidla pro psaní tiskových zpráv, jazyk, styl, grafická úprava, typologie, načasování, strategie distribuce, databáze médií, zpětná vazba, praktický nácvik přípravy tiskové zprávy
  • 3. Tisková konference a další moderní nástroje media relations Scénář tiskové konference, výběr účastníků, místa a času konání konference, oslovení médií, příprava textového a obrazového materiálu, fotodokumentace, zpětná vazba, praktické ukázky
  • 4. Krizová komunikace Identifikace krizových situací, typologie, nástroje a pravidla pro krizovou komunikaci, strategie krizové komunikaci, využití externích služeb, vyhodnocení dopadu krize
  • 5. Specifika vystupování v TV a rozhlase Zásady při poskytování rozhovoru pro TV a rozhlas, příprava na rozhovor, základy rétoriky a prezentace
  • 6. Mediální trénink Praktický nácvik vystupování před mikrofonem a kamerou v TV studiu. Účastníci si vyzkouší jak prezentovat před kamerou ve třech různých situacích. Všechna vystoupení budou zaznamenána a následně rozebrána s lektorem.
Literature
    required literature
  • BEDNÁŘ, Vojtěch. Krizová komunikace s médii. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2012, 183 s. ISBN 9788024737805. URL info
  • FTOREK, Jozef. Public relations jako ovlivňování mínění : jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat. 3., rozš. vyd. Praha: Grada, 2012, 214 s. ISBN 9788024739267. URL info
  • L'ETANG, Jacquie. Public relations : základní teorie, praxe, kritické přístupy. Translated by Petr Antonín. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 338 s. ISBN 9788073675967. info
  • SVOBODA, Václav. Public relations : moderně a účinně. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, 239 s. ISBN 9788024728667. URL info
  • TOMANDL, Jan. Public relations a zpravodajství : vliv hluboké proměny žurnalistiky na teorii a praxi vztahů s médii. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2012, 152 s. ISBN 9788087500286. info
    recommended literature
  • BAJČAN, Roman. Techniky public relations, aneb, Jak pracovat s médii. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2003, 147 s. ISBN 8072610961. info
  • CAYWOOD, Clarke L. Public relations : řízená komunikace podniku s veřejností. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, xxxvii, 60. ISBN 8072268864. info
  • FORET, Miroslav. Komunikace s veřejností. Vydání první. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 206 stran. ISBN 8021010347. info
  • POSPÍŠIL, Pavel. Efektivní public relations a media relations. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2002, xvii, 153. ISBN 8072268236. info
    not specified
  • VĚRČÁK, Vladimír, Jana GIRGAŠOVÁ and Renata LIŠKAŘOVÁ. Media relations není manipulace. Vyd. 1. Praha: Ekopress, 2004, 136 s. ISBN 8086119432. info
Teaching methods (in Czech)
Výuka se realizuje prostřednictvím online kurzu rozděleného do pěti bloků. V rámci jednotlivých bloků řeší studenti praktické úkoly. Na závěr kurzu je na 16.5. a 17.5. připraven jednodenní praktický seminář v TV studiu, kde si studenti vyzkouší vystupování před mikrofonem a kamerou.
Assessment methods (in Czech)
písemné úkoly a případové studie, účast na závěrečném praktickém semináři v TV studiu
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
General note: Výuka probíhá distanční formou za pomoci nástrojů e-learningu, na konci semestru bude jeden společný jedno až dvoudenní workshop (pátek, sobota).
The course is also listed under the following terms Autumn 2014, Autumn 2015.
  • Enrolment Statistics (Spring 2014, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2014/ZUR784