FSS:ENS203 Environmentální výchova - Informace o předmětu
ENS203 Environmentální výchova
Fakulta sociálních studiíjaro 2015
- Rozsah
- 2/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející)
Mgr. Petra Bernatíková (pomocník)
PhDr. Jan Krajhanzl, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Bc. Petra Burišková
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každou lichou středu 9:45–13:00 U43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz seznamuje studenty s teorií i praxí environmentální výchovy. Studenti se seznámí s vývojem oboru v zahraničí i v České republice a s jednotlivými proudy, které s ním souvisí. Získají přehled o zakotvení EV ve formální, neformální i informální výchově a vzdělávání a o různých typech organizací, které se EV u nás i ve světě zabývají. Budou diskutovat vybrané teoretické otázky EV. Porovnají různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny. Naučí se vytvářet jednoduché programy EV. Seznámí se s možnostmi získání finančních zdrojů pro své projekty EV.
Studenti
1. Diskutují silné a slabé stránky jednotlivých přístupů a strategií EV
2. Vyhodnocují silné a slabé stránky navštívených programů EV
3.Charakterizují vybrané organizace zabývající se EV a jejich programovou nabídku. - Osnova
- Obsah:
- 1. Vzájemné seznámení skupiny a vývoj environmentální výchovy – 25. únor
Činčera Cíl: studenti v reflexi a v následné online debatě komentují vybrané články klíčové pro vývoj environmentální výchovy a hodnotí je z hlediska vlastního přístupu k oboru. - EV ve světě: Předchůdci environmentální výchovy a vznik environmentální výchovy v 70. letech 20. století. Problémy nebo konflikty, společnost nebo příroda? „Hungerfordova reforma“ a alternativní proudy: Steve van Matre a Joseph Cornell. Akční kompetence jako nový přístup v 90. letech (severský přístup). Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Sociální učení a emancipační přístup v environmentální výchově na počátku 21. století. Návrat k přírodě jako novodobá alternativa: výchova k ekogramotnosti, místně zakotvené učení.
- Doporučená literatura:
Hungerford, H.R., & Volk, T.L. (1990). Changing human behavior through environmental education. The Journal of Environmental Education, 21, 3, 8-21.
Chawla, L. (1999). Life Paths Into Effective Environmental Education. The Journal of Environmental Education, 31 (1), 15-26.
Jensen, B.B. & Schnack, K. (2006). The action competence approach in environmental education. Environmental Education Research, 12 (3), 163-178.
Máchal, A. (2011) Vývoj vzdělávání o životním prostředí od 50. let 20. století po současnost in Máchal, A, Nováčková, H., Sobotová, L et al Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.
Matre, S. (1999). Earth Education .. a new beginning. Greenville: The Institute for Earth Education.
Rickinson, M. (2001). Learners and Learning in Environmental Education. A critical review of evidence. Environmental Education Research, 7, 3, 207-320.
Wals, A., Geerling-eijff, F., Hubeek, F., van der Kroon, S. & Vader, J. (2008). All mixed up? Instrumental and emancipator learning toward a more sustainable world: considerations for EE policymakers. Applied Environmental Education and Communication, 7, 55-65. - 2. Věková specifika cílových skupin environmentální výchovy – 11. března Medek
- Cíle: studenti aplikují poznatky vývojové psychologie na programy environmentální výchovy. Seznámí se se směry EV zaměřené na děti předškolního věku.
- Obsah:
základní poznatky vývojové psychologie (VP), aplikace poznatků VP na programy EV – práce s textem, EV pro předškolní věk - Případové studie:
• Lesní školky
• Ozónový program
Doporučená literatura:
Cornell, J. (1998) Sharing Nature with Children. Nevada City, CA: DAWN Publications.
Filer, J. (2008) Healthy, Active and Outside!: Running an Outdoors Programme in the Early Years. London: Routledge. Knight, S. (2009) Forest Schools & Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage.
Krajhanzl, J. (2011) Děti a příroda: období dětského vývoje z hlediska environmentální výchovy. Dostupné online z http://www.vztahkprirode.cz/soubory/evyvoj.pdf
Langmeier, J.; Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha : Grada.
Strejčková, E. (1998) Děti pro pětihory. Praha: Toulcův dvůr.
Strejčková, E. et al. (2005) Výzkum odcizování člověka přírodě: Závěrečná zpráva. Projekt VaV. Praha: MŽP, Národní program výzkumu : Krajina a sídla budoucnosti.Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál. - 3. Cíle environmentální výchovy a strategie k jejich naplňování 1– 25. března
Činčera
Cíl: Studenti porovnají doporučení pro programy určené k rozvíjení zvolených cílových oblastí environmentální výchovy s navštívenými programy středisek ekologické výchovy. Teorie proenvironmentálního chování, cíle environmentální výchovy, doporučené očekávané výstupy Rámcového vzdělávacího programu ZV. Vztah k přírodě, environmentální senzitivita. - Doporučená literatura:
Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masarykova univerzita Brno.
Ham, S. H. (1992). Environmental interpretation : a practical guide for people with big ideas and small budgets. Colorado: Fulcrum Publishing.
Pastorová, M. a kol. (2011). Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat na základních školách. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. Dostupné na http://www.vuppraha.cz/nova-publikace-divize-vup-%E2%80%93-doporucene-ocekavane-vystupy-pro-zakladni-skoly - 4. Seznámení s environmentální výchovou. 8.-9. duben Činčera, Medek
- Cíl: studenti reflektují své zkušenosti s environmentální výchovou, hodnotí, co je zaujalo, co odpovídá jejich konceptu a co nikoliv. Seznámí se s historií environmentální výchovy
- Obsah: Dvoudenní pobyt ve středisku Kaprálův mlýn. Příklady a ukázky aktivit a krátkých programů spojených s vybranými přístupy EV, spojených s krátkým vysvětlujícím kontextem a reflexí.
-
5. Cíle environmentální výchovy a strategie k jejich naplňování - 22. dubna
Činčera
Cíl: Studenti reflektují základní postupy pro tvorbu programů environmentální výchovy a aplikují je v hodnocení navštívených programů středisek ekologické výchovy. - Vztah k místu, ekologické zákonitosti, badatelské dovednosti, environmentální problémy a konflikty, akční kompetence: jaké jsou předpokládané vstupní kompetence žáků, jaké strategie pravděpodobně fungují a ilustrační příklady ověřených programů. Přehled základních principů pro stavbu programu environmentální výchovy.
- Doporučená literatura:
Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masarykova univerzita Brno.
Činčera, J. (2007). Práce s hrou. Pro profesionály. Praha: GRADA.
Matre, S. (1979). Sunship Earth. An Earth Education Program Getting to Know Your Place in Space. Martinsville: American Camping Association. - 6. Environmentální výchova v České republice – 6. května
Medek - Cíl: Studenti se orientují v zakotvení EV ve formálním vzdělávání a v široké nabídce EV v oblasti neformálního vzdělávání. Mají přehled o klíčových metodických dokumentech, které mohou využít při vlastních násleších.
- Doporučená literatura:
Činčera, J. (2013). Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita.
Máchal, A. (2000). Praktická ekologická výchova. Brno: Rezekvítek. - 7. Prezentace hodnocených programů – 13. května
- Cíl: studenti prezentují programy středisek ekologické výchovy, které navštívili v průběhu semestru. Hodnotí jejich silné a slabé stránky.
Medek, Činčera - Na realizaci spolupracují Jan Činčera, Ph.D. a Mgr. et Mgr. Michal Medek
- Literatura
- povinná literatura
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vyd. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 132 s. ISBN 978-80-904141-0-5. info
- doporučená literatura
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
- BRAUS, Judy A. a David WOOD. Environmental education in the schools : creating a program that works! Washington: Peace corps, 1993, viii, 499. info
- ČINČERA, Jan. Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 273 s. ISBN 978-80-210-6525-3. info
- PALMER, Joy. Environmental education in the 21st century : theory, practice, progress and promise. 1st pub. London: Routledge Falmer, 1998, xiv, 284. ISBN 0415131979. info
- The failure of environmental education (and how we can fix it). Edited by Charles Saylan - Daniel T. Blumstein. Berkeley: University of California Press, 2011, xii, 241 p. ISBN 9780520948723. info
- Environmental education teacher resource handbook : a practical guide for K-12 environmental education. Edited by Richard J. Wilke. 1st print. Thousand Oaks: Corwin press, Inc., 1993, xi, 448 s. ISBN 0-8039-6370-X. info
- LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 175 stran. ISBN 9788026200949. info
- neurčeno
- HORKÁ, Hana. EKOLOGICKÁ/ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA V MATEŘSKÉ ŠKOLE. Praha: Verlag Dashofer, 2008, 20 s. ISSN 1802-4130. info
- MATĚJČEK, Tomáš. Ekologická a environmentální výchova : učební text k průřezovému tématu Environmentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2007, 50 s. ISBN 9788086034720. info
- Výukové metody
- Interaktivní přednášky spojené s ukázkami aktivit, vlastní návštěva a hodnocení ekovýchovného programu, pobytové soustředění, četba odborných článků, on-line diskuse, rozbor programu, týmová práce.
- Metody hodnocení
- Pravidla pro získávání bodů
Studenti získávají body za samostatnou práci i za práci v týmu (2-3 členném). Body, které získá tým, si připočítají i všichni jeho členové. Hodnocení studentů se odvíjí od počtu získaných bodů.
Samostatně získávané body:
• Účast na vstupním outdoorovém semináři: 7 bodů
• Účast na každé přednášce: 1 bod
• Aktivní účast v online diskusi: 0-10 bodů
• Hodnocení navštíveného programu: 0-15 bodů na tým
Týmově získávané body
• Vstupní prezentace vybraného článku: 1-4 body
• Prezentace navštíveného programu: 0-3 body
Volitelná část kurzu
• Recenze cizojazyčné monografie: 5-10 bodů
• Zpětná vazby z kurzu: 0-2 body
Hodnocení
A 30 bodů a více
B 25-29 bodů
C 21-24 bodů
D 18-20 bodů
E 15-17 bodů
F méně než 15 bodů - Informace učitele
- Podmínkou úspěšného absolvování kurzu je vysoká míra aktivní účasti na jednotlivých seminářích a samostatná práce: četba, hodnocení, tvůrčí činnost.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- ENSb1203 Environmentální výchova
!ENS203&&!NOW(ENS203)&&typ_studia(B)
- ENSb1203 Environmentální výchova
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2015/ENS203