HEN624 Etické a lokální ekonomiky

Fakulta sociálních studií
jaro 2015
Rozsah
0/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Eva Fraňková, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Naděžda Vlašín Johanisová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Bc. Petra Burišková
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 9:45–11:15 exP21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs je určen především studentům, kteří již absolvovali (či právě absolvují) některý základní ekonomicky zaměřený kurs v rámci studia environmentalistiky (ať již na bakalářském či magisterském stupni) a zajímají se hlouběji o konkrétní ekologicko-ekonomické alternativy. Příkladem takovýchto alternativ mohou být komunitou podporované zemědělství, carsharing, družstvo pro obnovitelnou energii apod. Předmět je interaktivní a podmínkou jeho úspěšného průběhu je ochota studentů k aktivní účasti a schopnosti si vždy během týdne přečíst a komentovat odborný text (česky či anglicky), který je poté základem pro diskusi a aktivity v dané hodině. Součástí kursu jsou také besedy s praktiky ve sféře etických a lokálních ekonomických projektů.
Cíle kursu: Během kursu student získá či se zdokonalí v následujících znalostech, dovednostech a postojích:
Znalosti: znalosti praktických modelů, řešení a přístupů ve sféře ekologické ekonomie (tzv. alternativní ekonomické projekty či projekty sociální/solidární ekonomiky) u nás i v zahraničí a jejich kontextualizace v rámci ekologické ekonomie a dalších současných myšlenkových proudů;
Dovednosti: četba českých i cizojazyčných odborných textů a jejich hodnocení, schopnost kritického myšlení a diskuse, aplikace principů ekologické ekonomie a modelů alternativní ekonomiky v praxi, týmová práce, zpracování případové studie či projektového záměru komunitního ekonomického projektu;
Postoje: důvěra ve vlastní síly při analýze a navrhování komunitních ekonomických projektů, realistické ocenění pozitiv i omezení těchto projektů jako jednoho z nástrojů přechodu k environmentálně a sociálně příznivější ekonomice.
Osnova
  • Vzájemné představení, podmínky absolutoria kursu
  • Ekologická vs. environmentální ekonomie/ Carsharing v Brně
  • Nerůst/Diakonie Broumov
  • Postrozvoj/Timbactu Collective,Indie
  • Občina jako alternativa trhu a státu/obecní projekty, komunitní pozemkové spolky
  • Družstva/Družstvo Konzum, Ústí nad Orlicí
  • Kritiky peněžního systému/ Projekt etické finanční instituce
  • Alternativní ekonomické praktiky, nepeněžní ekonomiky/Projekt LETS Brno
  • Sociální podnikání/Sociální podnikání v ČR v praxi
  • Ekonomická lokalizace/Komunitou podporované zemědělství v ČR
  • Prezentace pracovní verze závěrečné práce
  • Anarchismus/Problematika dostupného bydlení v ČR
  • Rezerva - program dle dohody podle přání studentů
  • Program je přibližný, změna vyhrazena!
Literatura
    doporučená literatura
  • DEN BERGH, Jeroen: Ecological economics: Themes, approaches and differences with Environmental Economics. Regional Environmental Change, 2001: 2: 13 - 23
  • GIBSON-GRAHAM, J.K. Diverse economies: performative practices for „other worlds“. Progress in Human Geography, 2008: 32 (5): 613 - 632
  • ILLICH, Ivan. Tools for conviviality. London: Calder and Boyars, 1973, xiii, 110. ISBN 0-7145-0973-6. info
  • ILLICH, Ivan. Tools for Conviviality. New York: Harper and Row, 1973 dostupné on-line: http:// www.mom.arq.ufmg.br/mom/arq_interface/3a_aula/illich_tools_for_conviviality.pdf
  • DOUTHWAITE, Richard. Ekológia peňazí. Dolný Kubín: diveRzita, 1999, 77 s. ISBN 80-968086-2-1. info
Výukové metody
Kurs bude probíhat interaktivně a podmínkou jeho úspěšného průběhu bude ochota studentů k aktivní účasti a schopnost si vždy během týdne přečíst a komentovat odborný text (česky či anglicky), který bude základem pro diskusi v dané hodině.Součástí kursu budou také besedy s pozvanými osobnostmi, které mají k daným tématům co říci.
Metody hodnocení
Studenti budou hodnoceni pomocí bodového systému, který zohlední:
1. aktivní účast v hodinách (podmínkou absolutoria kuru bude aktivní účast na nejméně deseti hodinách)
2.včasné odevzdání komentářů k zadaným textům (texty budou zadávány pro téměř každou hodinu)
3. zpracování závěrečného textu: případové studie vybraného projektu nebo projektového záměru vlastního komunitního ekonomického projektu (práce ve dvojicích)
Informace učitele


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2017.