FSS:SPP810 Evaluační výzkum - Informace o předmětu
SPP810 Evaluační výzkum
Fakulta sociálních studiíjaro 2015
- Rozsah
- 2/0/0. 12 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Josef Horňáček, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Vander, DiS., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Iveta Zelenková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Jaklová Střihavková, Ph.D. (pomocník)
Bc. Lucie Mořkovská, MPP (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- So 21. 2. 10:45–12:15 P51 Posluchárna V. Čermáka, So 7. 3. 10:45–12:15 P51 Posluchárna V. Čermáka, So 25. 4. 10:45–12:15 P51 Posluchárna V. Čermáka
- Předpoklady
- Uvod do Metodologie sociálních věd, Statistika, Evaluační výzkum I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, N-SP, směr Personální management a organizační rozvoj)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, N-SP, směr Sociální politika)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, N-SP, směr Sociální práce "makro" - programy služeb v komunitách a organizacích)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, N-SP, směr Sociální práce "mikro" - případové poradenství)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu získají studenti znalosti a schopnosti provádět výzkumné aktivity v rámci analýzy a řízení sociálních programů a služeb sociální práce. Předmět nabízí schopnosti nezbytné pro přípravu, provedení a využití evaluace procesu i výsledku intervencí. Tyto schopnosti jsou předpokladem zvyšování kvality sociálních intervencí a tvořivého řešení nových problémů v praxi.
- Osnova
- Program kursu sestává ze čtyř relativně samostatných bloků přednášek a seminářů. Blok A se zabývá definicí podstaty evaluačního výzkumu, blok B se zabývá výkladem jednotlivých evaluačních strategií a modelů, které se od sebe liší mírou zapojování evaluace do řešení praktických problémů sociální práce a sociálních programů. Blok C seznamuje s evaluačními procedurami, které se liší podle oblasti (fáze) programu, na kterou se zaměřují. Blok D se zabývá vybranými aktuálními otázkami evaluačního výzkumu, které se často diskutují v evaluační praxi, Patří k nim otázky validity poznatků, spojování kvantitativních a kvalitativních výzkumných strategií, problém výběru předmětu a objektu výzkumu. Témata:
- BLOK A
- - Sociálněvědní výzkum a evaluace
- - Hodnotící kritéria a standardy evaluačního výzkumu
- - Teorie sociálního programu.
- BLOK B
- - Model politického cyklu a druhy evaluačních procedur
- - Diagnóza sociálního problému
- - Analýza tvorby sociálních programů.
- - Monitorování
- - Procesní evaluace
- - Hodnocení vlivu a efektivnosti sociálních programů
- BLOK C - Kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie
- - Testování validity evaluačních poznatků
- - Posilování užitečnosti
- - Výběry v kvantitativní a kvalitativní výzkumné strategii
- - Kvalitativní metody sběru dat (interview, focus group, konverzační analýza)
- Literatura
- P. Rossi et al. Evaluation. A systematic approach. Sage London 1989
- M.Q. Patton: Qualitative Research and Evaluation Methods. SAGE London 2002
- Chen. H. Theory driven Evaluations . Sage, London 1990
- EC-DGV, Guidelines for Systems of Monitoring and Evaluation of ESF Assistance in the
- Výukové metody
- teoretická příprava, domácí cvičení
- Metody hodnocení
- 1 písemný test, 3 domácí úkoly během semestru, ústní zkouška skupinové diskuse, četba, skupinové seminární projekty
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2015/SPP810