FSS:ZUR746 Media management and marketing - Course Information
ZUR746 Media management and marketing
Faculty of Social StudiesSpring 2015
- Extent and Intensity
- 0/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kristýna Bejčková (assistant)
Mgr. Jana Ježková (assistant)
Mgr. Jolana Rumanová (assistant) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies - Timetable
- Sat 28. 2. 14:00–15:30 U33, 15:45–17:15 U33, Fri 27. 3. 10:00–11:30 U33, 11:45–13:15 U33, Fri 24. 4. 10:00–11:30 U43, 11:45–13:15 U43
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Journalism (programme FSS, B-KS)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu ZUR 746 Management a marketing médií je seznámit studenty s principy managementu a marketingu v různých typech médií, především však se zaměřením na online a tištěná média v souvislosti s jejich sbližováním, prolínáním a celkovou multimedializací. Posluchači kurzu si osvojí teoretické znalosti, získají rozhled, porozumění a také dovednosti užitečné při působení v mediálních a příbuzných organizacích na místech řadových pracovníků i, a to zvláště, na místech nižšího a středního managementu. Vědomosti mohou pak sloužit i jako základ znalostí pro vyšší management. Kurz seznamuje s vnitřní organizací mediálních společností, zvláště redakcí v tištěných, online i elektronických médiích, ale také oddělení distribuce a inzerce, vše s důrazem na praktickou aplikaci managementu a marketingu na práci novináře a také na další profese a funkce zajišťující řízení a provoz mediálních společností. Výuka se dotýká rovněž reklamních agentur a agentur public relations, především v souvislosti s jejich vztahem k mediálním společnostem. Pozornost je věnována i ekonomickým aspektům provozu veřejnoprávních a komerčních tištěných, online a elektronických médií. Tvorbou konkrétních mediálních projektů a diskuzí o nich pak získají studenti dovednosti, které mohou využít ve své budoucí praxi.
- Syllabus (in Czech)
- 1. blok
- Principy managementu, řízení lidí a marketingu, specifika v médiích
- 2. blok
- Mediální (multimediální) společnosti v České republice a ve světě, vlastnictví, struktura a organizace, rozdíly mezi tištěnými, online a elektronickými médii, reklamní a PR agentury
- 3. blok
- Veřejnoprávní a komerční média (management, marketing, obsah, ekonomika – tištěná, online a elektronická média). Profese v tištěných a elektronických médiích, personalistika (motivace, odbory)
- 4. blok
- Vztah redakce – distribuce – inzerce (komunikace oddělení, samostatnost redakce). Inzerce, struktura, fungování. Distribuce (odbyt), struktura, fungování
- 5. blok
- Struktura, organizace a fungování redakce, operativní řízení a rozhodování redakce, redakční plánování, koncepce, vize
- 6. blok
- Kontakt se čtenáři, diváky, posluchači (návrhy akcí); Vytváření rubrik, seriálů (návrhy)
- Literature
- • BEDNÁŘ, Vojtěch. Marketing na sociálních sítích. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 200 s. ISBN 978-80-251-3320-0
- • MILLER, Michael. Internetový marketing s YouTube. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2012. 296 s. ISBN 978-80-251-3672-0
- VYSEKALOVÁ, Jitka. Emoce v marketingu : jak oslovit srdce zákazníka. 1. vyd. Praha: Grada, 2014, 289 s. ISBN 9788024748436. URL info
- Media and convergence management. Edited by Sandra Diehl - Matthias Karmasin. Berlin: Springer, 2013, xxv, 376. ISBN 9783642361623. info
- KARLÍČEK, Miroslav. Základy marketingu. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 255 s. ISBN 9788024742083. info
- CHALUPA, R. Efektivní krizová komunikace: pro všechny manažery a PR specialisty. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 169 pp. ISBN 978-80-247-4234-2. info
- BEDNÁŘ, Vojtěch. Krizová komunikace s médii. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2012, 183 s. ISBN 9788024737805. URL info
- ČUŘÍK, Jaroslav. Nové trendy v médiích I : Online a tištěná média (New Trends in Media I : online media and the press). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 240 pp. ISBN 978-80-210-5825-5. URL info
- MOTAL, Jan. Nové trendy v médiích II. Rozhlas a televize (New Trends in Media II. Radio and Television). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 223 pp. ISBN 978-80-210-5826-2. info
- JURÁŠKOVÁ, Olga and Pavel HORŇÁK. Velký slovník marketingových komunikací. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2012, 271 stran. ISBN 9788024743547. URL info
- TOMANDL, Jan. Jak účinně oslovit média : media relations v podnikání, správě, kultuře i neziskovém sektoru. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 296 s. ISBN 9788025134573. info
- Making online news : newsroom ethnographies in the second decade of internet journalism. Edited by David Domingo - Chris Paterson. New York: Peter Lang, 2011, xx, 185. ISBN 9781433110641. info
- TREADAWAY, CH and M SMITH. Marketing na Facebooku: výukový kurz. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2011, 296 pp. ISBN 978-80-251-3337-8. info
- BEDNÁŘ, Vojtěch. Mediální komunikace pro management. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2011, 153 s. ISBN 9788024736297. URL info
- GEISSLER, Kyle. Small/medium market models of media convergence in the Midwest : bringing together print and broadcast newsrooms. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller, 2009, ii, 75. ISBN 9783639105674. info
- MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Hana Antonínová. Čtvrté, rozšířené a p. Praha: Portál, 2009, 639 stran. ISBN 9788073675745. info
- BERKLEY, Holly. Marketing in the new media. Bellingham: Self-Counsel Press, 2007, xii, 162. ISBN 9781551807317. info
- KOTLER, Philip and Kevin Lane KELLER. Marketing management. Edited by Tomáš Juppa, Translated by Štěpánka Collins - Viktor Faktor. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 788 s. ISBN 9788024713595. info
- Handbook of media management and economics. Edited by Alan B. Albarran - Sylvia M. Chan-Olmsted - Michael O. Wirth. Mahwah, N.J.: L. Erlbaum Associates, 2006, xviii, 750. ISBN 080585004X. info
- RUSS-MOHL, Stephan. Žurnalistika : komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Translated by Hana Bakičová. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 292 s. ISBN 8024701588. info
- MCNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky. Translated by Hana Loupová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 182 s. ISBN 80-7178-840-6. info
- BARTOŠEK, Jaroslav. Kultura manažerské komunikace. 3. nezměněnné vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2003, 108 s. ISBN 8073181134. info
- SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing a reklama. Vyd. 1. Ve Zlíně: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2003, 170 s. ISBN 8073181401. info
- KOTLER, Philip. Marketing od A do Z :osmdesát pojmů, které by měl znát každý manažer. Translated by Hana Škapová. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2003, 203 s. ISBN 80-7261-082-1. info
- FORET, Miroslav and Jana STÁVKOVÁ. Marketingový výzkum : jak poznávat své zákazníky. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 159 s. ISBN 8024703858. info
- JIRÁK, Jan and Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN 80-7178-697-7. info
- HERRICK, Dennis F. Media management in the age of giants : business dynamics of journalism. 1st ed. Ames: Iowa State Press, 2003, xx, 397. ISBN 0813816998. info
- Tyranie médií. Edited by Ignacio Ramonet, Translated by Michal Pacvoň. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2003, 226 s. ISBN 8020410376. info
- TELLIS, Gerard J. Reklama a podpora prodeje. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 602 s. ISBN 8071699977. info
- COMPAINE, Benjamin M. and Douglas GOMERY. Who owns the media? : competition and concentration in the mass media industry. 3rd ed. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, 2000, xxii, 604. ISBN 0805829369. info
- FORET, Miroslav. Marketingová komunikace (Marketing Communication). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1997, 147 pp. ISBN 80-210-1461-X. info
- ROOS, Johan, Georg von KROGH and Peggy SIMCIC BRONN. Managing strategy processes in emergent industries : the case of media firms. Basingstoke: Macmillan Business, 1996, xii, 178. ISBN 0333665732. info
- KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995, 307 s. ISBN 807184134X. info
- BÁRTA, Vladimír and Hilda BÁRTOVÁ. Výzkum trhu a chování spotřebitele. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1993, 72 s. ISBN 8070791489. info
- MCDONALD, Malcolm and Peter MORRIS. Škola marketingu : ilustrovaný průvodce pro manažery. Translated by Hana Whitton. 1. vyd. Praha: JK, Jan Kanzelsberger, 1992, 103 s. ISBN 8085387050. info
- Teaching methods (in Czech)
- Přednášky, na nichž jsou studenti seznamováni s jednotlivými tématy podle osnovy kurzu, doplněné teoretickou přípravou, samostudiem odborné literatury a dalších zdrojů (především tištěných a online médií) podle doporučení vyučujícího. Studenti mohou podle potřeby a po předchozí domluvě s vyučujícím využívat také individuální osobní konzultace nebo konzultace prostřednictvím e-learningu. Posluchači budou rovněž vytvářet a prezentovat samostatné práce a praktické týmové projekty.
- Assessment methods (in Czech)
- Kurz úspěšně zakončí posluchači, kteří samostatně splní v určeném termínu a v minimálně dostatečné kvalitě všechny úkoly a prezentace zadané při přednáškách vyučujícím a uspějí v závěrečném písemném testu znalostí z přednášek, konzultací, studijních materiálů a z literatury. • • Dalším předpokladem k úspěšnému zakončení kurzu je aktivní účast na minimálně 4 ze 6 blokových přednášek po celou dobu jejich konání. • • Studentům jsou obvykle v době semestru zadány dva písemné úkoly (seminární práce) v rozsahu několika normalizovaných stran textu, téma související s obsahem kurzu určí vyučující každému studentovi nebo určenému týmu samostatně. Vyučující stanoví také další podrobnosti vztahující se k úkolu (například to, zda bude mít podobu odborného či jiného typu textu, přesný rozsah, termín odevzdání, zda je součástí úkolu jeho prezentace apod.). Úkol se považuje za splněný, je-li vyučujícím hodnocen minimálně 60 body ze 100 možných. • • Závěrečný písemný test se obvykle píše přímo v informačním systému (IS), uzavřené otázky jsou vyhodnocovány okamžitě automaticky. Počet otázek je obvykle kolem dvaceti, doba, po kterou mohou studenti odpovídat, je omezena na 20 minut. • • Při zpracovávání testu nemohou studenti využívat žádné pomůcky ani technologie (mimo samotného přístupu do testu v informačním systému prostřednictvím počítače). Každý student zpracovává test samostatně. Porušení těchto pravidel znamená okamžité ukončení testu s hodnocením F. • • Známky (za předpokladu splnění všech dalších úkolů a dostatečné docházky na přednášky) uděluje vyučující podle tohoto klíče: A: 100 – 92 bodů, B: 91 – 84 bodů, C: 83 – 76 bodů, D: 75 – 68 bodů, E: 67 – 60 bodů, F: 59 a méně bodů.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2015, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2015/ZUR746