FSS:HEN445 Ekonomie II - Informace o předmětu
HEN445 Ekonomie a životní prostředí II
Fakulta sociálních studiíjaro 2016
- Rozsah
- 1/1. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Naděžda Vlašín Johanisová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Stanislav Kutáček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Fraňková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Sovová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Bc. Petra Burišková
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 17:00–18:30 U32
- Předpoklady
- HEN444 Ekonomie I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 55 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/55, pouze zareg.: 0/55, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/55 - Mateřské obory/plány
- Environmentální studia (program FSS, N-HE)
- Humanitní environmentalistika (program FSS, N-HE3)
- Cíle předmětu
- Kurs navazuje na HEN 444 Ekonomie a životní prostředí I, zaměřený na základy ekonomie s důrazem na ekonomii environmentální. Tématem první části je kritická analýza hodnotových předpokladů ekonomie středního proudu v kontextu environmentálních a sociálních problémů dneška. V druhé části se kurs zaměřuje na rodící se alternativy v ekonomické teorii a praxi, zejména etické, bezúročné a družstevní bankovnictví, komplementární měny, družstva, sociální podnikání a fairtrade. Během kursu student:porozumí základním ekonomickým axiomům a bude schopen jejich kritické reflexe; prozkoumá vlastní postoje k některým ekonomickým stereotypům; získá základní znalosti o alternativních ekonomických systémech; bude schopen tyto systémy utřídit v koherentní celek; posílí svou schopnost meziborové diskuse na probíraná témata; získá zkušenosti s kooperativní výukou; uplatní svou tvořivost při tvorbě a přednesu sokratovského dialogu.
- Osnova
- Vzájemné seznámení a seznámení s kursem
- Pokrok, rozvoj a ekonomický růst a nerůst
- Pozitivismus a poststrukturalismus: je ekonomie pozitivní věda?
- Neoklasický model dokonalé konkurence- představení a kritika
- Mezinárodní obchod a investice, mezinárodní smlouvy, externalizace nákladů
- Simulační hra na téma fairtrade, beseda s hostem
- Problém dluhu a úroku. Lokální multiplikátor, komunitní měny.
- Komodifikace a dekomodifikace, formy vlastnictví
- Družstva v minulosti a současnosti, v ČR a v zahraničí. Implikace družstevního modelu
- Sociální ekonomika a sociální podnikání. Strategie přežití sociálních podniků
- Půda: občiny, pozemkové spolky, komunitou podporované zemědělství
- Diskuse a skupinové aktivity zaměřené na zpracování sokratovského dialogu
- Společná četba sokratovských dialogů
- Literatura
- doporučená literatura
- HILL, Roderick a Anthony MYATT. The economics anti-textbook : a critical thinker's guide to microeconomics. London: Zed Books, 2010, ix, 305. ISBN 9781842779392. info
- JOHANISOVÁ, Naděžda. Ekologická ekonomie: vybrané kapitoly. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 88 s. ISBN 978-80-210-7116-2. info
- SHUMAN, Michael. Going local : creating self-reliant communities in a global age. New York: Routledge, 2000, xiv, 318. ISBN 0415927684. info
- LEWIS, Mike a Pat CONATY. The resilience imperative : cooperative transitions to a steady-state economy. Gabriola, BC: New Society Publishers, 2012, x, 389. ISBN 9780865717077. info
- SCHNEIDER, Francois, KALLIS, Giorgos, MARTINEZ-ALIER, Joan. Crisis or opportunity? Economic degrowth for social equity and ecological sustainability. Journal of Cleaner Production 18 (2010) 511 - 518
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou týdenních přednášek s podporou zpětného projektoru. Přednášky jsou kombinovány s interaktivními výukovými metodami (skupinová diskuse a diskuse ve dvojicích, brainstorming, práce s psaným textem) a s diskusemi nad šesti abstrakty, které studenti zpracovávají během kursu. Cíle kursu jsou také dosaženy prostřednictvím tzv. sokratovských dialogů, které studenti zpracují během kursu a představí na zvláštním sezení, a povinně volitelné četby, z níž studenti zpracují v rámci hodnocení esej.
- Metody hodnocení
- Hodnocení kursu sestává z práce s texty v průběhu semestru (vč. zpracování šesti abstraktů), z tvorby tzv. sokratovského dialogu a z eseje. Součástí požadavku k závěrečné známce je také povinná četba a absolutorium závěrečného rozhovoru. Podrobný popis požadavků k hodnocení je součástí sylabu, který mají během kursu studenti k dispozici.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2016/HEN445