FSS:PST452 Rodinná psychoterapie v klinic - Informace o předmětu
PST452 Rodinná psychoterapie v klinické praxi
Fakulta sociálních studiíjaro 2016
- Rozsah
- 0/2. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Milan Pilát (přednášející)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Milan Pilát
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každé liché úterý 13:30–15:00 bude_upresneno
- Předpoklady
- Kurz je vypisován pro studenty magisterského stupně oboru Psychoterapie FSS MU. Vzhledem k faktu, že se v kurzu bude pracovat s nahrávkami z reálných terapeutických sezení a studenti se budou účastnit náslechů rodinné terapie vč. možnosti aktivní účasti v reflektujícím týmu, je předpokladem vysoká motivovanost studentů pro aktivní práci (zejména s dětskými klienty) a nutnost důsledně dodržovat zásady ochrany informací a respektování pravidel zdravotnického zařízení.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Psychoterapeutická studia (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je prohloubit informace, osobní zkušenosti a dovednosti s rodinnou terapií v kontextu zdravotnického zařízení. Klíčovou součástí kurzu bude procvičování a podrobná analýza intervencí v rodinné terapii v kontextu různých klinicko-psychologických témat. Po skončení kurz by měl student lépe porozumět ústředním pojmům a účinným faktorům rodinné terapie, možnostem a problémy práce v podmínkách klinické praxe. Student by měl porozumět principu a způsobu práce v modelu rodinné terapie tak, aby jako absolvent oboru byl schopen se rychleji a kvalifikovaněji zapojit do praxe klinického zařízení či dalšího postgraduálního vzdělávání v psychoterapii.
- Osnova
- - RT v kontextu zdravotnického zařízení (organizace, financování, vedení dokumentace, právní konsekvence) - Specifika práce s dětskými pacienty v RT (vývojové charakteristiky a možnosti spolupráce a komunikace s dětmi v různém věku; dynamika psychosomatické nemoci u dětí) - Etické zásady a povinnosti při práci s dětmi a dospívajícími (hranice terapeutické neutrality; etická dilemata v rodinné terapii) - Technika terapeutického rozhovoru (typy a účinnost intervencí, otázek, techniky v RT, proces vytváření zakázky v rodinné terapii) - RT s reflektujícím týmem - Vzdělávání a supervize v RT
- Literatura
- doporučená literatura
- TRAPKOVÁ, Ludmila a Vladislav CHVÁLA. Rodinná terapie psychosomatických poruch. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 227 s. ISBN 9788073675615. info
- neurčeno
- LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 3. vyd. Praha: Portál, 2010, 431 s. ISBN 9788073677107. URL info
- ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2006, 603 stran. ISBN 8024710498. info
- SCHLIPPE, Arist von. Systemická terapie a poradenství. Edited by Jochen Schweitzer. Brno: Cesta, 2006, 251 s. ISBN 8072950827. info
- ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
- JONES, Elsa. Terapie rodinných systémů : vývoj v milánských systematických [i.e. systemických] terapiích. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1996, 207 s. ISBN 8090177360. info
- Výukové metody
- Prezentace kasuistik s ilustrativními klinickými problémy (videonahrávky, náslechy rodinné terapie, aktivní účast v reflektujícím týmu) a jejich rozbor, nácvik a rozvoj vlastních dovedností v cvičném terapeutickém rozhovoru s využitím videonahrávek a jejich následné analýzy, diskuze ve skupině.
- Metody hodnocení
- Aktivní zapojení studentů do rozboru rodinně terapeutického procesu; zapojení do vlastních modelových terapeutických sezení; supervize získaných základních terapeutických dovedností. Je požadována aktivní účast na společných seminářích (85%) a plná účast na klinické (náslechové) části výuky (100%). Předmět je ukončen kolokviem. Podkladem pro hodnocení je zpracování, prezentování a obhájení seminární práce (cvičná terapeutická nahrávka modelového sezení rodinné terapie s vyhotovenou dokumentací (5-10 stran) zpracovaná dle instrukcí vyučujícího (př. Je indikace k RT?, O co vlastně šlo? (formulace problému), Z čeho to bylo? (hypotéza o vzniku potíží), Co způsobilo postup v terapii? (účinné faktory – zamýšlené či nezamýšlené), Jak jste se svou prací spokojen(a)?(hodnocení míry zdaru a nezdaru), O co bych usiloval/a příště jinak? Jak to bude dál? (prognóza), Máte další návrhy? (navrhovaná opatření či doporučení) ad.) Hodnotit se bude schopnost uchopit téma, vyjádřit vlastní názor a doplnit jej citacemi z literatury.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2016/PST452