ZUR409 Televize a její publikum v každodenní perspektivě + Ratingová analýza

Fakulta sociálních studií
jaro 2016
Rozsah
2/2. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 13:30–15:00 AVC, St 15:15–16:45 PC54, St 17:00–18:30 PC54
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: pro studenty 2. semestru magisterského studia platí podmínka absolvovat před zapsáním tohoto kurzu kurz ZUR402. Přednostní právo účasti mají studenti mediálních studií a žurnalistiky i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs se zaměřuje na roli televize v rámci životních praxí jejího publika a přibližuje těsnou provázanost tohoto média s rutinizovanou povahou pozdně moderní každodennosti. Hlavním cílem jednotlivých přednášek je přiblížení základních témat dotýkajících se televizních funkcí a mechanismů, prostřednictvím kterých se toto médium tak hluboce vtisklo do našich každodenních životů. Bude diskutována především problematika kvalitativního, etnografického výzkumu v rámci mediálních studií. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: reflektovat uvedenou problematiku v širokém spektru různých teoretických východisek zahrnujících především sociologickou, psychoanalytickou a fenomenologickou perspektivu. Dále rozlišit základní teoretické i empirické přístupy k analýze mediálního, respektive televizního publika (Ang, De Certau, Fiske, Gray,Hall, Morley, Lull, atd.). Hlavní tematické okruhy kursu: televize a sociologie každodennosti/ televize jako nástroj konstrukce ontologického bezpečí/ historické proměny výzkumu mediálního publika/ kvalitativní výzkum televizního publika/ televize jako socio-technický systém/ místo televize v rodině/ sledování televize jako forma konzumu/ o povaze televizní narativity/ televize veřejné služby a její regulace. Studenti na základě absolvování kurzu budou moci také: 1/ rozlišit základní teorie chování mediálních publik 2/ porozumět roli televize v kontextu její každodenní role 3/ rozlišit vybrané televizní žánry a formáty
Osnova
  • 1/ Televizní každodennost: vymezení tématu a základních pojmů
  • 2/ Televize a moderní každodennost
  • 3/ Funkce televize: televize jako nástroj konstrukce bezpečí
  • 4/ Televize jako kulturní technologie a spolutvůrce domova v globální perspektivě
  • 5/ Televize jako člen rodiny
  • 6/ O povaze televizní narativity I.: mýdlová opera
  • 7/ O povaze televizní narativity II.: Reality TV
  • 8/ Historické proměny výzkumu mediálního publika I. : behaviorální a kritické paradigma
  • 9/ Historické proměny výzkumu mediálního publika II.: teorie dominujícího textu
  • 10/ Historické proměny výzkumu mediálního publika III.: „každodenní perspektiva“ a "etnografický obrat"
  • 11/ Post- kritické paradigma
  • 12/ Publikum jako mediální konstrukt
  • 13/ Televize jako veřejná služba a její regulace
Literatura
  • Smith, A.: Television: An International History. Sage 1998.
  • Abercrombie, N., Longhurst, B.: Audiences. Sage 1998.
  • Thompson, J. B.: Média a modernita. Sociální teorie médií. Karolinum, 2004.
  • Ang, I.: Watching Dallas. Soap opera and melodramatic imagination. Routledge 1985.
  • Postman, N.: Ubavit se k smrti. Mladá fronta, 1999.
  • Bourdieu, P.: O televizi. Doplněk, 2002.
  • Meyrowitz, J.: Všude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování. Karolinum, Praha, 2006.
  • Alasuutari, P.: Rethinking the Media Audience: The New Agenda 1999.
  • Morley, D: Family Television: Cultural Power and Domestic Leisure. Routledge 1986
Výukové metody
přednášky, semínáře
Metody hodnocení
Kurs je plánován jako dvanáct dvouhodinových lekcí kombinujících formu přednášky a semináře, kde je každé z uvedených témat diskutováno na základě analýzy předložených textů.
Hodnocení: závěrečný test,
formální esej 2000- 2500 slov
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/struktura/katedry/medzur/denni/volek/


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2016/ZUR409