SPR221 Sociální práce a informační a komunikační technologie

Fakulta sociálních studií
jaro 2017
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Markéta Geregová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Vladislava Vondrová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 18:45–20:15 P22
Předpoklady
SPR103 Teorie a metody SPSP && SPR113 Praxe I
SPR103 & SPR113
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16
Mateřské obory/plány
předmět má 16 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvoj odborné výbavy a porozumění tomu, jak ICT mohou ovlivňovat životní situace jedinců i skupin a sociální práci jako profesi.
Osnova
  • Předmět se věnuje následujícím tématům:
  • digitalizace a informatizace jako aspekty soudobé společnosti
  • informační a komunikační technologie jako nový prostor pro intervence sociálních pracovníků
  • koncepty: informační chudoba, digital divide, digitální exkluze
  • praktické příklady, jak se do výkonu sociální práce v soudobé společnosti promítají informační a komunikační technologie (podoby online poradenství a dalších možnosti využití informačních technologií v sociální práci) Kurz má následující strukturu: problémy, které ICT mohou způsobovat, dopady na jednotlivé cílové skupiny, možná řešení, podoby sociální práce s využitím ICT.
Literatura
    povinná literatura
  • • Clough, R., Leamy, M., Miller, V., Bright, L. 2004. Housing Decision in Later Life. New York¸ Palgrave, pp. 45–63.
  • • Horská, B., Lásková, A., Ptáček, L. 2010. Internet jako cesta pomoci: internetové poradenství pro pomáhající profese. Praha: SLON.
  • • Cawkell, T. 2001. Sociotechnology: The Digital Divide. Journal of Information Science, 27 (1), 55-60.
  • • Sassi, S. 2005. Cultural Differentiation or Social Segregation? Four Approaches to the Digital Divide. New Media & Society, 7 (5), pp. 684–700.
  • • Havlíková, J. 2015. Role informačních a komunikačních technologií a služeb asistovaného života při podpoře stárnutí v přirozeném prostředí. In: Kubalčíková K. a kol. Sociální práce se seniory v kontextu kritické gerontologie. MUNIPress, Brno, pp. 69–8
  • • Boyd, D. 2007. “Why Youth (Heart) Social Network Sites: The Role of Networked Publicsin Teenage Social Life.” MacArthur Foundation Series on Digital Learning – Youth, Identity, and Digital Media Volume (ed. David Buckingham). Cambridge, MA: MIT Press,
  • • Schalken, F., et al. 2008. Handbook for Implementing Online Counselling: Setting Up a Child Helpline via the Internet. Crijns Uitgeefprojecten, Amsterdam: e-hulp.nl.
  • • Fukkink, R., Hermanns, J. 2007. Children’s Experiences with the Kindertelefoon: Telephone Support Compared to Chat Support. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut van de Faculteit der Maatschappij, pp. 1–3, 7–14, 59–68.
  • VONDROVÁ, Vladislava. Digitální exkluze: dimenze sociální exkluze v informační společnosti. Časopis sociální práce|Sociálna práca. 2014, roč. 14, č. 3, s. 81-101. ISSN 1213-6204. URL info
Výukové metody
přednáška, četba, diskuze, příprava průběžných úkolů, závěrečná esej
Metody hodnocení
Předpokladem ukončení předmětu je aktivita v průběhu kurzu, plnění dílčích úkolů, průběžná četba zadané literatury (tvoří 50% hodnocení) a kladné hodnocení závěrečné eseje (tvoří 50% hodnocení).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018.