FSS:SPR472 Kariérogvé poradenství - Informace o předmětu
SPR472 Kariérové poradenství
Fakulta sociálních studiíjaro 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mirka Nečasová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 13:30–15:00 U53
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Sociální práce (program FSS, N-SP)
- Veřejná politika a lidské zdroje (program FSS, N-SP, směr Personální management a organizační rozvoj)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je poskytnout orientaci v teoriích a modelech kariérového poradenství s důrazem na systémovou teorii a sociální konstruktivismus, posílit schopnost studentů kriticky zhodnotit tyto teorie a modely a vztáhnout je k pozici kariérového poradce v měnící se společnosti. Součástí kurzu je nácvik vybraných technik a příslušných dovedností kariérového poradce. Absolvent/ka kurzu by se měl/a orientovat v oblasti základních teorií a modelů kariérového poradenství, měl/a by být schopen/a aplikovat vybrané přístupy vyplývající z těchto teorií v praxi včetně sestavení plánu kariérního rozvoje a reflektovat postupy kariérového poradenství a vlastních kompetencí a limitů v této oblasti.
- Výstupy z učení
- Absolvent/ka kurzu by se měl/a orientovat v oblasti základních teorií a modelů kariérového poradenství, měl/a by být schopen/a aplikovat vybrané přístupy vyplývající z těchto teorií v praxi včetně sestavení plánu kariérního rozvoje a reflektovat postupy kariérového poradenství a vlastních kompetencí a limitů v této oblasti.
- Osnova
- Úvod do kariérového poradenství - historie, charakteristika a trendy, charakteristika, úloha poradce, oblasti kariérového poradenství
- Teorie kariérového rozhodování a rozvoje: teorie zaměřené na obsah (Parsons, Holland, Brown), teorie zaměřené na proces (Ginzberg, Super), teorie zaměřené na obsah i proces (Roeová, Krumboltz, Lent, Brown, Hackett)
- Konstruktivistický přístup a širší vymezení (Peavy, Amundson)
- Komunikace: aktivní a společenské naslouchání, verbální a neverbální komunikace, techniky aktivního naslouchání, zpětná vazba
- Vedení poradenského rozhovoru a jeho fáze, vybrané techniky
- Assessment centrum v kariérovém poradenství
- Literatura
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 375 s. ISBN 9788073679309. info
- STROSS, Rudolf. Umění změny : po malých krocích k velkým změnám v profesním i osobním životě. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 310 s. ISBN 9788026200284. info
- EVANGELU, Jaroslava Ester. Diagnostické metody v personalistice. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 176 s. ISBN 9788024726076. URL info
- BUZAN, Tony. Mentální mapování. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672003. info
- BARRETT, James a Geoffrey WILLIAMS. Testy vašich schopností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 242 s. ISBN 8024715066. info
- HRONÍK, František. Poznejte své zaměstnance : vše o Assessment Centre. 2. vyd. Brno: ERA, 2005, xii, 370. ISBN 8073660202. info
- Výukové metody
- přednášky, četba povinné literatury, diskuse, praktický nácvik dovedností poradce
- Metody hodnocení
- průběžně zadávané písemné úkoly, zpětná vazba při hraní rolí, závěrečný test znalostí a esej
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2017/SPR472