FSS:GEN108 Prosazování genderové rovnosti - Informace o předmětu
GEN108 Metody prosazování genderové rovnosti
Fakulta sociálních studiíjaro 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Iva Šmídová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Bělehradová (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Iva Šmídová, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 15:15–16:45 P24
- Předpoklady
- KREDITY_MIN(50)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60 - Mateřské obory/plány
- předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studující s nejdůležitějšími metodami prosazování genderové rovnosti (např. gender mainstreaming, genderový budgeting, genderové statistiky či různé formy pozitivních opatření) a s jejich praktickou aplikací na základě existujícího institucionálního zabezpečení politiky genderové rovnosti v rámci OSN, EU a České republiky.
Po úspěšném ukončení kurzu budou studující schopni rozlišovat, kriticky komentovat a aplikovat zásadní přístupy k podpoře genderové rovnosti a nástroje s nimi spojené a popsat institucionální zakotvení (včetně klíčových dokumentů) podpory genderové rovnosti na úrovni České republiky, OSN a EU. - Osnova
- 1. Úvod do kurzu
- 2. Teoretické základy politik a opatření genderové rovnosti
- 3. Gender mainstreaming: vývoj, cíle a praktické přístupy
- 4. Přehled feministických kritik gender mainstreamingu
- 5. Vývoj podpory genderové rovnosti v OSN
- 6. Vývoj podpory genderové rovnosti v EU
- 7. ČR – institucionální zabezpečení
- 8. Pozitivní akce
- 9. Genderová rovnost v organizacích – gender audit
- 10. Gender budgeting
- Literatura
- NIEMANIS, Astrida. Gender mainstreaming in practice : a toolkit. Edited by Nadja Dolata. 3rd ed. Bratislava: Regional Bureau for Europe and the CIS, 2007, 149 s. ISBN 9789295042650. info
- ASKLÖF, Cecilia. Příručka na cestu k rovnosti žen a mužů. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, 2003, 58 s. info
- REES, Teresa L. Mainstreaming equality in the European union : education, training and labour market policies. 1st pub. London: Routledge, 1998, xix, 260. ISBN 0415115345. info
- Výukové metody
- Kurz probíhá formou přednášek, které jsou zaměřené hlavně na teoretické základy metod prosazování a institucionálního zabezpečení genderové rovnosti a vysvětlují a doplňují četbu kurzu. V průběhu semestru studující odevzdávají 2 individuální psané úkoly, zabývající se metodami prosazování genderové rovnosti z teoretického hlediska, a jejich kritické reflexe, v rámci kterých pracují s relevantními teoretickými texty. Seminární diskuze se zabývají především praktickými aspekty prosazování genderové rovnosti. Dalším úkolem je proto prezentace a kritické hodnocení projektů k podpoře genderové rovnosti z praxe, které studující vypracovávají v týmech. Diskuze k projektům doplňují a prohlubují informace z četby a přednášek především z praktického hlediska a spolu se zpětnou vazbou ke všem úkolům pomáhají studujícím látce lépe rozumět a propojit jednotlivá témata. Závěrečná práce (opět ve skupinách) pak poskytuje možnost detailněji vypracovat téma z kurzu dle vlastního zájmu.
- Metody hodnocení
- Během semestru je nutné vypracovat 2 úkoly (domácí práce s relevantní literaturou ve formě krátkých písemných prací), zabývající se teoretickými aspekty přístupů prezentovaných v kurzu. Z těchto dvou úkolů je možné získat 10 a 15 bodů.
Písemný test probíhá na jedné z hodin ke konci semestru. Skládá se z otevřených a multiple choice otázek, které se vztahují především k literatuře a přednáškám o teoretických základech metod prosazování genderové rovnosti a jejich institucionálním zabezpečení. Z testu mohou studující získat 25 bodů.
Dalším úkolem je vypracovat v týmech prezentaci a kritické hodnocení projektu podporující genderovou rovnost. Za týmovou prezentaci je možné získat 30 bodů.
Posledním úkolem je pak vypracování závěrečné práce (za 25 bodů) v týmu. Cílem práce je zabývat se do větší hloubky tématem spojeným s kurzem.
K úspěšnému ukončení předmětu je nutné dosáhnout min. 60 bodů (ze 100). - Informace učitele
- Uvedená literatura je doplněna v podrobném sylabu, který je umístěn ve studijních materiálů IS. Tam také budou v průběhu kurzu zavěšovány všechny důležité dodatky a materiály.
The course literature is completed through a more detailed syllabus, which can be found in the course's study materials published in the IS (Information System). Further information during the course will also be placed there. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2018/GEN108