HEN665 The ethics of land-based song

Fakulta sociálních studií
jaro 2018
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Julia Ulehla (přednášející), RNDr. Naděžda Vlašín Johanisová, Ph.D. (zástupce)
RNDr. Naděžda Vlašín Johanisová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Veronika Išová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 5. 3. 17:00–18:30 P22, Út 6. 3. 8:00–9:30 U53, St 7. 3. 15:15–16:45 U53, Čt 8. 3. 13:30–15:00 U33, Pá 9. 3. 11:30–13:00 U35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/18, pouze zareg.: 0/18, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/18
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This module explores the notion of land-based song in various cultural contexts, including Moravian traditional culture. The students will learn to apply ecological and ecosystemic models to cultural forms such as song and collective musicking, as well as engage in the fundamentals of a praxis-based research inquiry (in other words, sing) to explore these themes.
Note: musical/vocal experience is not required, just a willingness to participate.
Výstupy z učení
At the end of the course, the students will have explored and critically examined the following questions: What constitutes a land-based song? Are there ethical dimensions to land-based songs, and do they imply alternative hierarchies and relationships to those prescribed by anthropocentric, technology-driven Western culture? What perspectives can traditional songs offer that are relevant to modern life and the current environmental crisis?
Osnova
  • 1) Exploring Human/Land Relationships: Cross-Cultural Case Studies 2) Exploring the Ethics of Human/Land Relationships in South Moravian Folk Songs and Folk Tales 3) Musical Ecosystems, Interrelationality, and the (Meta)Physical World 4) Song Workshop 5) Student Presentations, Alternative hypotheses
Literatura
  • LEVIN, Theodore: Where rivers and mountains sing: Sound, Music and Nomadism in Tuva and Beyond. Bloomington: Indiana University Press, 2005
  • ALLEN, Aaron, Kevin DAWE (eds.): Current directions in ethnomusicology: Music, Culture, Nature. London: Routledge, 2016
  • Kimmerer, Robin Wall: Braiding Sweetgrass: Indigenous Wisdom, Scientific Knowledege, and the Teachings of Plants. Minneapolis: Milkweed Editions, 2013
  • ÚLEHLA, Vladimír: Živá píseň. Praha, Fr. Borový, 1949
  • ABRAM, David. The spell of the sensuous : perception and language in a more-than-human world. New York: Pantheon Books, 1996, xii, 326. ISBN 067943819X. info
Výukové metody
Lectures,reading, group discussions and class discussions, praxis-based research inquiry, homework: personal journal and preparation of presentation
Metody hodnocení
-Attendance and Class Participation -Submission of a multi-sensory, auto-ethnographic diary in which students will be asked to record reflections about readings, reactions to simple embodied exercises around song, and responses to questions posed at the end of class based on the themes of the day. We will discuss this assignment on the first day. -A 7-10 minute presentation on the student’s experience throughout the module -Attendance at every session is mandatory
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět nenahrazuje absolvování anglicky vyučovaného předmětu s plnou hodinovou dotací.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2018/HEN665