ZUR108 Publicistické žánry v tištěných médiích

Fakulta sociálních studií
jaro 2018
Rozsah
1/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (cvičící)
Ing. Pavel Galík (cvičící)
PhDr. Jiřina Salaquardová (cvičící)
Mgr. Aneta Přadková (pomocník)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 20. 2. 9:45–11:15 AVC, Út 27. 2. 9:45–11:15 AVC, Út 6. 3. 9:45–11:15 AVC, Út 13. 3. 9:45–11:15 AVC, Út 20. 3. 9:45–11:15 AVC, Út 27. 3. 9:45–11:15 AVC, Út 3. 4. 9:45–11:15 AVC, Út 10. 4. 9:45–11:15 AVC
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZUR108/01: Út 15:15–16:45 Studio 527, R. Burgr
ZUR108/02: Út 11:30–13:00 Studio 527, J. Čuřík
ZUR108/03: Út 18:45–20:15 Studio 527, J. Salaquardová
ZUR108/04: Čt 8:00–9:30 Studio 527, P. Galík
ZUR108/05: Čt 13:30–15:00 Studio 527, R. Burgr
Předpoklady
ZUR105 Úvod do žurnalistiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení se základními publicistickými žánry v tištěných médiích, a to z hlediska teoretického i praktického. Student, který předmět absolvuje, bude znát konstitutivní charakteristiky žánrů a bude informován o nejpodstatnějších etapách jejich vývoje v kontextu české žurnalistiky. Předmět je zaměřen i na současnou praxi publicistických žánrů (variabilitu a distribuci) a jejich kritickou reflexi. Studenti se seznámí také se sumou znalostí a praktických dovedností nutných k psaní publicistických textů. Student bude po absolvování tohoto kurzu schopen psát základní publicistické žánry na odpovídající profesionální úrovni.
Předmět je zaměřen především na nejčastěji užívané publicistické žánry: reportáž, story, feature, interview, fejeton, komentář, glosa, poznámka, portrét, profil
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu: - znát konstitutivní charakteristiky publicistických žánrů a podstatné etapy jejich vývoje v kontextu české žurnalistiky
- umět rozlišovat distinkce mezi jednotlivými publicistickými formáty a žánry
- schopen zvolit pro zpracování daného tématu vhodný postup a žánr
- schopen napsat základní typy publicistických žánrů
- zvládat kritickou reflexi publicistických textů (žánrů a formátů)
- mít přehled o aktuálním stavu české publicistiky a vývojových trendech
Osnova
  • 1. Úvod (vymezení základních pojmů)
  • 2. Žánry a jejich variabilita
  • 3. Současná česká publicistika v tištěných médiích
  • 4. Fejeton a příbuzné žánry
  • 5. Názorové žánry
  • 6. Interview
  • 7. Reportáž, story, feature a příbuzné žánry
  • 8. Ostatní žánry (profil, medailon, nekrolog, soudnička)
Literatura
  • PAPE, Susan a Sue FEATHERSTONE. Feature writing : a practical introduction. 1st pub. London: SAGE Publications, 2006, 163 s. ISBN 1412908000. info
  • KEEBLE, Richard. Print journalism : a critical introduction. Abingdon [England]: Routledge, 2005, xv, 347. ISBN 0415358817. info
  • KEEBLE, Richard. The newspapers handbook. 4th ed. New York: Taylor & Francis, 2005, x, 299. ISBN 9780415331142. URL info
  • MENCHER, Melvin. News reporting and writing. 9th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003, 1 v. ISBN 0072491949. info
  • PAVERA, Libor a František VŠETIČKA. Lexikon literárních pojmů. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 422 s. ISBN 80-7182-124-1. info
  • TUŠER, Andrej a Mária FOLLRICHOVÁ. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2001, 106 s. ISBN 80-223-1555-9. info
  • VEĽAS, Štefan. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000, 66 s. ISBN 80-223-1493-5. info
  • BECH-KARLSEN, Jo. Být přitom :reportáž jako žánr a metoda. 1. vyd. Oslo: Universitetsforlaget, 1991, 208 s. ISBN 82-7147-094-9. info
Výukové metody
Přednáška v rozsahu 1 hodiny týdně je zaměřena především na výklad žánrů, seminář v rozsahu 2 hodiny týdně pak na praktické užití žánrů, kritickou reflexi současné publicistiky a vyhodnocení úkolů.
Metody hodnocení
Zkouška se skládá ze 4 úkolů - 3 publicistických prací, 1 seminárních práce - a závěrečného písemného testu. Hodnocení všech částí dohromady určuje výslednou známku.
Každá práce je hodnocena 50 body. U publicistických prací se hodnotí dodržení žánru, stylistika a pravopis a formální náležitosti. U seminárních prací se hodnotí především dodržení a kvalita zpracování tématu, dále pak stylistika a pravopis a formální náležitosti. Závěrečný test je hodnocen 100 body. Celkem lze tedy získat 300 bodů. Ke složení zkoušky je zapotřebí získat minimálně 180 bodů, z toho aspoň 60 bodů z testu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020.