FSS:ZUR108 Publ. žánry v tiš. médiích - Informace o předmětu
ZUR108 Publicistické žánry v tištěných médiích
Fakulta sociálních studiíjaro 2019
- Rozsah
- 1/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (přednášející)
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (cvičící)
Ing. Pavel Galík (cvičící)
Mgr. Radovan Plášek (cvičící) - Garance
- Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 19. 2. 10:00–11:40 AVC, Út 26. 2. 10:00–11:40 AVC, Út 5. 3. 10:00–11:40 AVC, Út 12. 3. 10:00–11:40 AVC, Út 19. 3. 10:00–11:40 AVC, Út 26. 3. 10:00–11:40 AVC, Út 2. 4. 10:00–11:40 AVC, Út 9. 4. 10:00–11:40 AVC
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZUR108/02: Út 14:00–15:40 Studio 527, R. Burgr, J. Čuřík
ZUR108/03: Út 12:00–13:40 Studio 527, J. Čuřík, R. Plášek
ZUR108/04: St 8:00–9:40 Studio 527, P. Galík
ZUR108/05: St 12:00–13:40 Studio 527, R. Burgr - Předpoklady
- ZUR105 Úvod do žurnalistiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 80 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/80, pouze zareg.: 0/80 - Mateřské obory/plány
- předmět má 26 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení se základními publicistickými žánry v tištěných médiích, a to z hlediska teoretického i praktického. Student, který předmět absolvuje, bude znát konstitutivní charakteristiky žánrů a bude informován o nejpodstatnějších etapách jejich vývoje v kontextu české žurnalistiky. Předmět je zaměřen i na současnou praxi publicistických žánrů (variabilitu a distribuci) a jejich kritickou reflexi. Studenti se seznámí také se sumou znalostí a praktických dovedností nutných k psaní publicistických textů. Student bude po absolvování tohoto kurzu schopen psát základní publicistické žánry na odpovídající profesionální úrovni.
Předmět je zaměřen především na nejčastěji užívané publicistické žánry: reportáž, story, feature, interview, fejeton, komentář, glosa, poznámka, portrét, profil - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu:
- znát konstitutivní charakteristiky publicistických žánrů a podstatné etapy jejich vývoje v kontextu české žurnalistiky
- umět rozlišovat distinkce mezi jednotlivými publicistickými formáty a žánry
- schopen zvolit pro zpracování daného tématu vhodný postup a žánr
- schopen napsat základní typy publicistických žánrů
- zvládat kritickou reflexi publicistických textů (žánrů a formátů)
- mít přehled o aktuálním stavu české publicistiky a vývojových trendech - Osnova
- 1. Úvod (vymezení základních pojmů)
- 2. Žánry a jejich variabilita
- 3. Současná česká publicistika v tištěných médiích
- 4. Fejeton a příbuzné žánry
- 5. Názorové žánry
- 6. Interview
- 7. Reportáž, story, feature a příbuzné žánry
- 8. Ostatní žánry (profil, medailon, nekrolog, soudnička)
- Literatura
- PAPE, Susan a Sue FEATHERSTONE. Feature writing : a practical introduction. 1st pub. London: SAGE Publications, 2006, 163 s. ISBN 1412908000. info
- KEEBLE, Richard. Print journalism : a critical introduction. Abingdon [England]: Routledge, 2005, xv, 347. ISBN 0415358817. info
- KEEBLE, Richard. The newspapers handbook. 4th ed. New York: Taylor & Francis, 2005, x, 299. ISBN 9780415331142. URL info
- MENCHER, Melvin. News reporting and writing. 9th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003, 1 v. ISBN 0072491949. info
- PAVERA, Libor a František VŠETIČKA. Lexikon literárních pojmů. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 422 s. ISBN 80-7182-124-1. info
- TUŠER, Andrej a Mária FOLLRICHOVÁ. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2001, 106 s. ISBN 80-223-1555-9. info
- VEĽAS, Štefan. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000, 66 s. ISBN 80-223-1493-5. info
- BECH-KARLSEN, Jo. Být přitom :reportáž jako žánr a metoda. 1. vyd. Oslo: Universitetsforlaget, 1991, 208 s. ISBN 82-7147-094-9. info
- Výukové metody
- Přednáška v rozsahu 1 hodiny týdně je zaměřena především na výklad žánrů, seminář v rozsahu 2 hodiny týdně pak na praktické užití žánrů, kritickou reflexi současné publicistiky a vyhodnocení úkolů.
- Metody hodnocení
- Zkouška se skládá ze 4 úkolů - 3 publicistických prací, 1 seminárních práce - a závěrečného písemného testu. Hodnocení všech částí dohromady určuje výslednou známku.
Každá práce je hodnocena 50 body. U publicistických prací se hodnotí dodržení žánru, stylistika a pravopis a formální náležitosti. U seminárních prací se hodnotí především dodržení a kvalita zpracování tématu, dále pak stylistika a pravopis a formální náležitosti. Závěrečný test je hodnocen 100 body. Celkem lze tedy získat 300 bodů. Ke složení zkoušky je zapotřebí získat minimálně 180 bodů, z toho aspoň 60 bodů z testu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2019/ZUR108