ZUR139 Úvod do studia dějin médií

Fakulta sociálních studií
jaro 2018
Rozsah
2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavel Večeřa, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Brothánková (pomocník)
Mgr. Samuel Prílepok (pomocník)
Garance
PhDr. Pavel Večeřa, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 19. 2. 9:45–11:15 P51 Posluchárna V. Čermáka, Po 26. 2. 9:45–11:15 P51 Posluchárna V. Čermáka, 18:45–20:15 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Po 5. 3. 9:45–11:15 P51 Posluchárna V. Čermáka, 18:45–20:15 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Po 12. 3. 9:45–11:15 P51 Posluchárna V. Čermáka, 18:45–20:15 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Po 19. 3. 9:45–11:15 P51 Posluchárna V. Čermáka, 18:45–20:15 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Po 26. 3. 9:45–11:15 P51 Posluchárna V. Čermáka, 18:45–20:15 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Po 7. 5. 9:45–11:15 P51 Posluchárna V. Čermáka, Po 14. 5. 9:45–11:15 P51 Posluchárna V. Čermáka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je seznámit posluchače s předními tématy vývoje převážně tištěných médií v klíčových zemích euroamerického civilizačního prostoru (Velká Británie, Francie, Německo, Spojené státy americké) od 16. století do poloviny 20. století. Cílem kursu Úvod do studia dějin médií je seznámit posluchače s klíčovými rysy vývoje médií, zejména v předních zemích euroamerického civilizačního prostoru (anglosaské země, Francie, Německo).
Kurs sleduje proměny přenosu a uchovávání slova a zvukových dokumentů, textu a obrazu v průběhu lidských dějin a proces formování a vývoje tištěných a elektronických médií. Specifickou pozornost věnuje vytvoření písemných systémů, objevu knihtisku a jeho využití, zrodu moderní telekomunikace a zpravodajských agentur, vývoji tištěných médií od neperiodické produkce v podobě zpravodajských a publicistických letáků k novinám a časopisům, dále vytvoření moderních mediálních nástrojů komunikace, jako je rozhlas, film a televize, ale také proměnlivým formám regulace a kontroly médií a konečně také globální komunikační revoluci na přelomu 2. a 3. tisíciletí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních period vývoje médií ve světovém kontextu.
Osnova
  • 1. Úvodní lekce
  • 2. Přenos a uchovávání slova a textu
  • 3. Telekomunikace
  • 4. Zpravodajské agentury
  • 5. Tištěná média I
  • 6. Tištěná média II
  • 7. Tištěná média III
  • 8. Audiální dokumenty a rozhlas
  • 9. Přenos a uchovávání obrazu
  • 10. Film a televize
  • 11. Tvůrci médií
  • 12. Regulace a kontrola médií
  • 13. Globální komunikační revoluce
Literatura
  • KÖPPLOVÁ, Barbara a Ladislav KÖPPL. Dějiny světové žurnalistiky. 1. vyd. Praha: Novinář, 1989, 332 s. URL info
  • PROKOP, Dieter. Boj o média : dějiny nového kritického myšlení o médiích. Translated by Barbara Köpplová - Monika Loderová. 1. čes. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 409 s. ISBN 8024606186. info
  • STÖBER, Rudolf. Mediengeschichte : die Evolution "neuer" Medien von Gutenberg bis Gates : eine Einführung. 1. Aufl. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag, 2003, 235 s. ISBN 3531140388. info
  • VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha: Grada Publishing, 2015, 272 s. první vydání. ISBN 978-80-247-4178-9. info
  • KOVARIK, Bill. Revolutions in communication : media history from Gutenberg to the digital age. London: Continuum, 2011, x, 367. ISBN 9781441114600. info
  • BREČKA, Samuel, Vladimír DRAXLER, Ivan KRÁLIK a Martin ŠKOP. Od tamtamov po internet : prehľad dejín mediálnej komunikácie. Žilina: Eurokódex, 2009, 320 s. ISBN 9788089363292. info
  • BÖHN, Andreas a Andreas SEIDLER. Mediengeschichte : eine Einführung. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2008, xiii, 217. ISBN 9783823364153. info
  • FAULSTICH, Werner. Mediengeschichte von 1700 bis ins 3. Jahrtausend : mit 27 Abbildungen. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2006, 192 s. ISBN 3525032216. info
  • THOMPSON, John B. Média a modernita : sociální teorie médií. Translated by Jan Jirák. 1. čes. vyd. Praha: Karolinum, 2004, 219 s. ISBN 8024606526. info
  • BRIGGS, Asa a Peter BURKE. A social history of the media : from Gutenberg to the Internet. Reprint. Cambridge: Polity, 2003, viii, 374. ISBN 0745623751. info
Výukové metody
Kurs je plánován jako třináct dvouhodinových lekcí formou přednášky.
Metody hodnocení
Kurs je ukončen písemnou zkouškou.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020.