ZUR354 Community Media

Fakulta sociálních studií
jaro 2018
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Henry G. Loeser, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Sedláček (pomocník)
Garance
Tae-Sik Kim, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 16. 4. 8:00–13:00 M117, 13:30–15:00 PC54, 15:15–16:45 U32, 17:00–20:15 M117, Út 17. 4. 8:00–9:30 P51 Posluchárna V. Čermáka, 9:45–11:15 AVC, 11:30–13:00 U44, 13:30–16:45 P51 Posluchárna V. Čermáka, 17:00–18:30 AVC
Předpoklady
none
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 26 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
As a true alternative to traditional public service and commercial media, the "Third Sector" Community Media provide access to otherwise inaccessible mass communication channels as well as content perhaps not readily available elsewhere. Thus, Community Media can represent an important component of civil society. Upon completion of the course, students should be able to identify and explain the fundamentals of Community Media, and apply them to the operation of a self-sustaining community media organization. They should demonstrate a foundation of knowledge in media management, and employ the nature of media, the platforms for delivery, structure and mandates, to report on a survey of the varying Community Media landscapes across Europe and the world They should understand and explain the materials so as to compose and present simple yet effective presentations.
Osnova
  • I. Community Media Theory & Literature 1. Introduction – descriptions & definitions of community media 2. Media Archeology – 50,000 years of communication 3. Overview - history and current snapshot of community media phenomenon 4. Theory & Literature I - theoretical foundations of civil society, community, and the public sphere 5. Theory & Literature II - media theories and research about community broadcasting II. Community Media Practice 1. Organizational Structures - ownership, licensing, governance, hierarchy, administration, strategy, tactics 2. Technics - linear delivery, air chain, terrestrial, IP  3. Marketing - market analysis, formatics, audience measurement, strategy, tactics 4. Revenue - market analysis, people, systems, materials, strategy, tactics 5. Program / Operations - genres, formats, research 6. Country Case Studies - Austria, Czech Republic 7. Digital Convergence - issues and opportunities for community media
Výukové metody
reading assigned literature, lectures, class discussion, group exercises
Metody hodnocení
REQUIREMENTS & GRADING 1. Complete these required readings before seminar (all other readings are optional): – Howley “Introduction to Community Media” pp 1-21 – Loeser “CB Introduction” – Loeser “CB History” 2. Attend the lecture sessions 16-17.4.2018 (25% of grade) 3. Participate in classroom discussions (15% of grade) 4. Submit expository essay of 1,000 words due by email 24.4 (60% of grade)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.