ZUR382 Úvod do mediální výchovy

Fakulta sociálních studií
jaro 2018
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavel Sedláček (přednášející)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 15:15–16:45 Studio 527
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem lekcí je přiblížit vybraná témata spojovaná společenskovědní diskuzí s oblastmi mediální výchovy a mediální gramotnosti. Kurz má podobu teoretické i praktické práce s vybranými audiovizuálními záznamy a texty v rámci sledovaných tematických oblastí. Záměrem předmětu je uvedení frekventantů kurzu do dané problematiky a seznámení je s úskalími vymezených oblastí. Studující budou využívat potenciál e-learningu. Při hodinách budou pracovat individuálně i ve skupinách. Část obsahu kurzu mohou studující ovlivnit vlastní volbou (například výběrem místa mediální exkurze).
Literatura
  • KLEIN, Woody. The inside stories of modern political scandals, 2010. Santa Barbara: Praeger. ISBN 9780313365140
  • PIKE, Deidre. Media Literacy. New York: Idebate Press, 2014. ISBN 9781617700859
  • GREGOR, Miloš a Petra MLEJNKOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! 1. vydání. Brno: CPress, 2018, 142 stran. ISBN 9788026418054. info
  • POTTER, W. James. Media literacy. Eight edition. Los Angeles: Sage, 2016, xxiii, 546. ISBN 9781483379326. info
  • BARAN, Stanley J. Introduction to mass communication : media literacy and culture. 8th ed. New York, NY: McGraw-Hill, 2013, 1 svazek. ISBN 9780073526218. info
  • Media literacy : new agendas in communication. Edited by Kathleen Tyner. 1st pub. New York: Routledge, 2010, xii, 243. ISBN 9780415872218. info
  • SILVERBLATT, Art. Media literacy : keys to interpreting media messages. 3rd ed. Westport, Conn.: Praeger, 2008, xii, 499. ISBN 9780275992583. info
  • FRANKLIN, Bob. Key concepts in journalism studies. 1st pub. London: Sage Publications, 2005, xix, 362. ISBN 0761944826. info
  • SILVERBLATT, Art, Jane FERRY a Barbara FINAN. Approaches to media literacy : a handbook. Armonk: M.E. Sharpe, 1999, xii, 280. ISBN 0765601850. info
Výukové metody
1. Monologická (výklad, přednáška, instruktáž). 2. Dialogická (debata, brainstorming). 3. Peer Instruction. 4. Metody práce s textem (učebnicí, knihou, mediálním produktem), audiovizuálním záznamem. 5. Prezentace (statická projekce). 6. Kooperativní výuka. 7. Role play.
Metody hodnocení
1. Dvě v termínu odevzdané a lektorem přijaté summary z povinných studijních zdrojů. • 2. Prezentace. Rozdělení do dvojic a uvedení termínů bude sděleno podle konečného počtu studujících. • 3. Docházka. Povoleny jsou čtyři absence, přičemž povinná docházka platí pro exkurze, prezentaci, test a při účasti hostů. • 4. Úspěšně absolvovaný průběžný krátký test o pěti otázkách, přičemž dvě z nich jsou uzavřené a tři otevřené. Hranice úspěchu jsou alespoň tři správné odpovědi.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.