FSS:ZUR385 Diskurzívní analýza médií - Informace o předmětu
ZUR385 Diskurzívní analýza médií
Fakulta sociálních studiíjaro 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 9:45–11:15 Studio 527
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s metodologií kritické diskurzivní analýzy, přiblížit jim její základní principy, pojmy, nástroje a pomoci jim skrze ně lépe porozumět struktuře a obsahu mediálních textů.
Teoretici a výzkumníci pracující s rámcem kritické diskurzivní analýzy předpokládají, že způsoby naše-ho běžného promlouvání o světě a lidech úzce souvisejí s tím, jak o nich přemýšlíme a jak vůči nim jednáme. Předpokládají, že to, jak o někom či něčem mluvíme, usměrňuje a je usměrňováno tím, čeho si všímáme a jak to hodnotově zařadíme. Tyto jazykové, percepční a kategorizační volby nám jednoznačně usnadňují každodenní orientaci v realitě; pokud bychom se i u nejrutinnějších činností jako čištění zubů či jízda tramvají museli vždy před dalším uskutečněním znovu učit jejich pravidla a zdůvodňovat jejich smysluplnost, život by se celkem zkomplikoval (k tomu viz například úvahy o principu jazykové ekonomie, koherenci symbolic-kých světů). Na druhou stranu, tyto jazykové, percepční a kategorizační volby nám realitu významově uzavírají, simplifikují – nereflektované aspekty symbolických světů, užitečných mentálních map, se mohou převrátit v ideologie, neobhajitelně kopírující a reprodukující mocenské asymetrie ve společ-nosti, tradičně podle os sociální třídy, genderu, rasy či dalších (vzdělání, věk, národní příslušnost, náboženství atd.) „Kritika“ kritické diskurzivní analýzy nespočívá v odhalování a démonizování „zlých manipulátorů“, sle-duje strukturní podmínky, které k nerovnostem v diskurzech a sociálním jednání vedou, a hledá kon-struktivní návrhy řešení k jejich minimalizování, ne-li odstranění (viz habermasovská koncepce veřejné sféry a deliberativní demokracie). Usiluje o reflexi pozic instrumentální a hodnotové racionality v moderním světě, o udržení principu racionální diskuze namísto nálepkování a neposlouchajícího překřikování deklarativně znepřátelených stran. - Osnova
- 1 Úvod.
2 Diskurz, discourse studies, kvalitativní analýzy mediálního textu.
3 Mediální diskurz, zpravodajské hodnoty jako sociální konstrukce reality v praxi.
4 Ideologický čtverec, diskurzivní strategie.
5 Dekonstrukce a rekonstrukce diskurzu; roviny analýzy a čtyři akcentovaná hlediska.
6 Lexikum: významy a funkce slov, metafory.
7 Čtecí týden.
8 Gramatika: mluvnické kategorie slov, tranzitivita, modalita.
9 Koheze a koherence, styly, argumenty.
10 Intertextualita, funkce novináře, diskurzivní komunita.
11 Mocenské asymetrie, etika a politika.
12 Cvičení.
13 Prezentace studentů.
- 1 Úvod.
- Literatura
- GEE, James Paul. An introduction to discourse analysis: theory and method. New York: Routledge, 2005, 224 s. ISBN 978-0-415-32861-6. info
- Methods of critical discourse analysis. Edited by Ruth Wodak - Michael Meyer. 1st pub. London: SAGE Publications, 2001, viii, 200. ISBN 0761961542. info
- BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
- Approaches to media discourse. Edited by Allan Bell - Peter Garrett. Malden: Blackwell, 1998, xii, 287. ISBN 0631198881. info
- VAN DIJK, Teun A. Ideology: A Multidisciplinary Approach. London: Sage Publications, 1998, 384 s. ISBN 978-0-7619-5655-6. info
- FAIRCLOUGH, Norman. Media discourse. 1st pub. London: Hodder Arnold, 1995, viii, 214. ISBN 0340588896. info
- FAIRCLOUGH, Norman. Discourse and social change. Cambridge, MA: Polity Press, 1992, 259 p. ISBN 9780745612188. info
- THOMPSON, John B. Ideology and modern culture :critical social theory in the era of mass communication. Cambridge: Polity Press, 1990, viii, 362. ISBN 0-7456-0082-4. info
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na seminářích, position papers zpracované na základě povinné literatury, průběžné úkoly, závěrečná prezentace.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2018/ZUR385