FSS:SPP016 Kvalitativní výzkum 1 - Informace o předmětu
SPP016 Teorie a metodologie kvalitativního výzkumu 1
Fakulta sociálních studiíjaro 2019
- Rozsah
- 0/0/0. 11 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Předpoklady
- Zápis kurzu vyžaduje úspěšné ukončení kurzu základů kvalitativního výzkumu na bakalářské nebo magisterské úrovni studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální politika a sociální práce (angl.) (program FSS, D-SP4) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, D-SP4) (2)
- Cíle předmětu
- Kvalitativní strategie v současnosti nabízí velké množství výzkumných přístupů a metod, které se od sebe liší především rozdílnou teoretickou orientací. Výzkumníci mívají při kvalitativní strategii potíže se zdůvodněním volby konkrétních výzkumných metod a přístupů vzhledem ke zkoumanému tématu a poznávacímu problému. Cílem studijního předmětu je jednak umožnit studentům pochopení různých teoretických orientací kvalitativního výzkumu. Dalším cílem je procvičit studenty v logickém a teoretickém zdůvodnění volby výzkumné metodiky disertační práce.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen;
- popsat důležité rysy hlavních teoretických přístupů ke kvalitativnímu výzkumu;
- porovnat důležité rozdíly mezi těmito přístupy;
- napsat esej posuzující vybranou kvalitativní výzkumnou metodu z hlediska teoretické orientace. - Osnova
- Základní rysy kvalitativní výzkumné strategie. Kvalitativní data a kvalitativní výzkumné metody.Validita a kredibilita poznání.
- Strategické otázky v kvalitativním výzkumu: induktivní analýza a tvořivá syntéza, Holistická perspektiva, citlivost na kontext, triangulace a reflexivita
- Význam teorie a dva hlavní teoretické směry v kvalitativním zkoumání. Induktivní analýza v pozitivismu a kritickém realismu. Sociální konstruktivismus a konstrukcionismus, jeho jednotlivé tradice.
- Fenomenologie a etnometodologie. Základní koncepty fenomenologické sociologie A. Schutze a jejích metodologické důsledky
- Heuristika a hermeneutika. Základní koncepty hermeneutické interpretace dokumentů H.G. Gadamera a jejich metodologické vlivy
- Diskurzivní analýza. Základní koncepty diskurzivní regularity M. Foucaulta. a jejich metodologické důsledky
- Systémová teorie a teorie komplexity v organizačním a programovém výzkumu M.Pattona a jejich metodologické důsledky pro Graunded Theory.
- Zpracování seminární eseje na téma Teoretická orientace vybrané metodiky kvalitativního výzkumu.
- Literatura
- M. Foucault: Archeologie vědění. Herrmann a synové, Praha 2002
- M.Q. Patton: Qualitative Research and Evaluation Methods. 3 ed. Sage, London 2002
- M.Q. Patton: Developmental Evaluation. Applying Complexity Concepts. GillfordPress, London 2011
- A. Schutz: Collected Papers I. Hagen 1962
- R. Grathof: Alfred Schutz In: Klassiker des soziologischen Denkens. Beck, Munchen 1978
- M. Foucault: Je třeba bránit společnost. Filosofia, Praha 2005
- Výukové metody
- Teoretická příprava, individuální seminární práce, seminární diskuse
- Metody hodnocení
- esej, ústní zkouška
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2019/SPP016