FSS:ZUR343 Minutový videokomentář - Informace o předmětu
ZUR343 Minutový videokomentář
Fakulta sociálních studiíjaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Bc. Jindřich Šídlo (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 8. 3. 10:00–15:40 AVC, Pá 29. 3. 10:00–15:40 AVC, Pá 26. 4. 10:00–15:40 U41, Pá 17. 5. 10:00–15:40 AVC
- Předpoklady
- ZUR108 Publ. žánry v tiš. médiích
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je studenty inspirovat k novým pohledům na názorovou a komentářovou publicistiku, a to zejména v praktické, ale i základní teoretické rovině. Předmět proto vedou odborníci z praxe, kteří do výuky přinesou zkušenosti ze své každodenní práce. Základním prostředkem kurzu je inovativní nástroj – aplikace do chytrého mobilního telefonu s funkcí nahrávání a publikování krátkého videokomentáře. Studenti si prostřednictvím jeho používání, ale také workshopů se seniorními publicisty a experty na uživatelsky generovaný a názorový obsah, postupně osvojí schopnost komentovat veřejné dění v mediálním prostoru. Rovněž se seznámí s tím, jak současné a budoucí technologie a digitální platformy budou ovlivňovat tvorbu a vnímání názorového obsahu a jeho formu.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování kurzu si studenti odnesou praktické znalosti a dovednosti, které by měl ovládat každý, kdo chce prezentovat svůj názor formou videa v mediálním či veřejném prostoru. Budou schopni zapojit do debat názorovou komunitu, naučí se argumentovat v živě vysílaném názorově publicistickém TV pořadu. Zároveň si osvojí schopnost reagovat na zpětnou vazbu v online prostředí. Studenti se po úspěšném absolvování kurzu orientují ve formátech a žánrech názorové publicistiky, dokážou definovat a mají přehled o kritériích kvalitně formulovaného profesionálního komentáře. Absolventi kurzu jsou schopni používat nabyté znalosti a dovednosti při práci v moderních zpravodajských redakcích (TV, web video, online zpravodajství) či organizacích orientovaných na rozvoj a správu příspěvků uživatelů (sociální sítě, veřejná i odborná fóra apod)
- Osnova
- 1. 1. Zahájení kurzu. Představení obsahu. Představení Seznam Zprávy. Svět médií v „post-faktickém světě“: jak fungují moderní média, co se změnilo s nástupem sociálních sítí a digitálních komunikačních nástrojů a jaké je postavení komentátorů a publicistů v dnešní době
- 1. 2. Základy tvorby názorové publicistiky: co to je NP, jaké základní formáty a žánry nabízí, teoretické základy NP, jaké jsou inovativní formy NP (praktické ukázky) Case study LastWeekTonight: ukázka novodobé formy komentování světa prostřednictvím video-spotů v pořadu Johna Olivera
- 1.3. Formát internetového mobilního videa: Jaká jsou specifika práce s videokomentářem, jak pracovat s mobilní aplikací, praktické zkoušky Zadání hlavního úkolu kurzu – vysvětlení postupu, kritérií hodnocení a výběr prvních témat
- 2.1 Sociální sítě: jak sociální sítě využít a jak s nimi pracovat v případě názorových střetů Zadání na základě prvních obsahových výstupů účastníků kurzu – jak dostat svůj názor ke komunitě (potenciálních) zájemců a jak s komunitou pracovat
- 2.2. Chyby v prezentaci názorů na internetu / sítích: specifika mediálního prostředí, co a jak (ne)komunikovat Case study: ukázky různých typů chyb a možných způsobů, jak mohla prezentace názoru fungovat lépe
- 2.3. Skupinový úkol: příprava videokomentářových názorů jakožto obsahového podkladu pro diskuzní pořad
- 3.1. Souboj komentářů – studenti ve skupinách zpracují 2–3 minutové videokomentáře k vybranému tématu podle aktuálního zadání Rozdělení studentů do týmů, zadání témat a následná práce v týmech
- 3.2. Souboj komentářů – práce týmů na přípravě sady videokomentářů
- 3.3. Souboj komentářů – prezentace a obhajoba zvolených témat a argumentace, týmová hodnocení, celkové vyhodnocení a zpětná vazba
- 4.1. Prezentace nejúspěšnějších publikovaných videokomentářů
- 4.2. Závěrečné společné kolokvium (debata nad vybranými příspěvky, pohled studentů na další možný rozvoj aplikace a inovace obecně)
- 4.3. Vyhodnocení Individuální zhodnocení kurzu, zpětná vazba
- Literatura
- • MCCOMBS, Maxwell and Lance HOLBERT. The News and Public Opinion: Media Effects on Civic Life (Contemporary Political Communication). Cambridge: Polity Press, 2011. ISBN 978-0745645193
- • OSVALDOVÁ, Barbora. O komentáři, o komentátorech: (kolektivní monografie k žánru). Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2237-8.
- • BURUM, Ivo and Stephen QUINN. MOJO: the mobile journalism handbook : how to make broadcast videos with an iPhone or iPad. New York: Focal press, Taylor & Francis Group, 2016. ISBN 978-1-138-82489-8.
- Výukové metody
- Semináře, praktické novinářské úkoly, tvorba samostatných příspěvků s předpokladem jejich publikace na Seznam.cz, exkurze, studium předepsané literatury.
- Metody hodnocení
- Kurz úspěšně zakončí posluchači, kteří odevzdají v dohodnutých termínech a v minimálně dostatečné kvalitě a počtu domluvený počet videokomentářů. Při závěrečném hodnocení bude také přihlédnuto k plusovým bodům, které lze získat za práci na týmových a individuálních úkolech.
Videokomentáře:
Každý student vytvoří v průběhu kurzu minimálně 2 komentáře týdně prostřednictvím mobilní aplikace Seznam Zprávy. Dalším předpokladem kurzu je zveřejňování schválených videokomentářů přímo v souvisejícím obsahu na webu Seznam Zprávy, přičemž za hranici úspěšného absolvování kurzu se považuje zveřejnění alespoň 2/3 publikovaných příspěvků daného studenta.
Týmový „Souboj komentářů“:
Studenti se rozdělí do týmů a vyberou si z aktuálních témat náměty pro tvorbu videokomentářů v reálném čase. Výstupem bude prezentace, při které tým přehraje ostatním své názorové příspěvky a zdůvodní zvolenou argumentaci a formát. Aktivní účast pro studenty znamená plusové body, ke kterým bude přihlédnuto při závěrečném hodnocení.
Závěrečné kolokvium:
Studenti na společném setkání prezentují vybrané nejpovedenější videokomentáře, které vznikly v průběhu kurzu. Lektoři zároveň na příkladech shrnují základní chyby, kterých se studující v průběhu výuky dopouštěli včetně návrhů, jak chyby odstranit. Zároveň se na kolokviu prezentuje a hodnotí praktická realizace videokomentářů jakožto obsahového podkladu pro reálně odvysílaný diskuzní pořad Seznam Zprávy. Aktivní účast studenta na kolokviu znamená plusové body, ke kterým bude přihlédnuto při závěrečném hodnocení. - Informace učitele
- V době výuky kurzu budou ve studijních materiálech v IS zveřejňovány všechny důležité doplňující informace a podklady související s kurzem (jeho začátkem, průběhem a ukončením).
Dodatek:
Podvodné plnění studijních povinností
Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání univerzity i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2019/ZUR343