FSS:ZUR356 Sociální media - teorie a prax - Informace o předmětu
ZUR356 Sociální media - teorie a praxe
Fakulta sociálních studiíjaro 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Bc. Michal Kašpárek (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 18:00–19:40 AVC
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Posluchači a posluchačky se naučí nahlížet na fenomén sociálních médií kriticky, s odstupem, v širším společenském, ekonomickém a technologickém kontextu. O praktické zkušenosti s prací se sociální médii se podělí i několik hostů. Dále si ukážeme různé praktické nástroje a hacky.
- Výstupy z učení
- ¯\_(ツ)_/¯
- Osnova
- Tematické okruhy a ORIENTAČNÍ seznam četby:
- (A) Veřejnoprávní internet, soukromý internet:
- 1. a 2. kapitola a závěr knihy People's Platform (Astra Taylor)
- 3. a 4. kapitola knihy Od nuly k jedničce (Peter Thiel)
- 5. kapitola knihy Who Owns the Future (Jaron Lanier)
- http://fusion.net/story/244545/famous-and-broke-on-youtube-instagram-social-media/
- http://www.lupa.cz/clanky/media-verici-v-zazrak-na-facebooku-by-se-mela-poucit-z-osudu-zyngy/#utmsource=rss&utmmedium=text&utm_campaign=rss
- (B) Sociální sítě jako nástroj dohledu:
- Zygmunt Bauman a David Lyon: Tekutý dohled (hlavní text)
- http://www.independent.co.uk/news/world/asia/china-surveillance-big-data-score-censorship-a7375221.html (pro doplnění)
- 5. kapitola knihy Future Crimes (Marc Goodman) (pro doplnění)
- https://arstechnica.com/tech-policy/2017/02/us-visitors-may-have-to-reveal-social-media-passwords-to-enter-country/
- seriál Black Mirror, epizoda Nosedive (S03E01) (nepovinné)
- (C) Velká data, velké problémy:
- úvod knihy Dataclysm
- http://a2larm.cz/2017/02/data-jez-obratila-svet-vzhuru-nohama/
- http://finmag.penize.cz/kaleidoskop/320737-facebook-trumpovi-volby-nevyhral
- https://www.youtube.com/watch?v=_2ku9E7swr4
- (D) Sociální sítě a tzv. „post-truth“ éra:
- https://www.nytimes.com/2015/06/07/magazine/the-agency.html
- https://www.theguardian.com/media/2016/jul/12/how-technology-disrupted-the-truth
- https://www.novinky.cz/kultura/salon/428452-ondrej-slacalek-mluvme-o-predpravde.html
- (E) Sociální sítě, gender, intimita:
- http://thenewinquiry.com/essays/how-to-win-tinder/
- http://thenewinquiry.com/essays/tinderization-of-feeling/
- (F) Sdílená ekonomika:
- https://www.jacobinmag.com/2014/09/against-sharing/
- https://hbr.org/2015/01/the-sharing-economy-isnt-about-sharing-at-all
- https://hbr.org/2014/10/how-uber-and-the-sharing-economy-can-win-over-regulators
- http://navolnenoze.cz/blog/hotel/
- (G) Zločin na síti a ochrana soukromí:
- https://www.wired.com/2015/04/silk-road-1/
- https://www.wired.com/2015/05/silk-road-2/
- https://www.wired.com/2014/10/content-moderation/
- Praktické nástroje a postupy:
- pokročilé hledání na FB
- Web Archive
- Buffer
- Trello
- Basecamp
- GitHub
- aj.
- Pojmy:
- long tail / dlouhý chvost
- přirozený monopol
- síťový efekt
- prekarizace
- umělá inteligence, neuronové sítě, strojové učení
- deep web
- dark net
- bitcoin
- tramvajové dilema
- stalking
- Výukové metody
- Očekávejte semináře vyžadující aktivní zapojení v debatách. Každý týden vás čeká zhruba půlden čtení – česky i anglicky, populárních i odborných textů.
- Metody hodnocení
- Podmínky udělení zápočtu jsou následující:
I. Četba zadaných textů.
Tu potvrdíte tím, vždy že do pondělí 12.00 pošlete na můj mail krátký výcuc ze zadaných kapitol či článků. Na hodině jsem vám slíbil poslat ukázku, jak by to mělo vypadat, ale nakonec mi přijde nejschůdnější dát vám alespoň zkusmo svobodu: pište to tak, aby to bylo užitečné pro vás samotné, až se za pět let k materiálům vrátíte a budete si chtít znalosti osvěžit. Mně osobně vyhovuje vykopírovat/vytučnit si několik stěžejních pasáží. Někdo si rád obsah textu shrne vlastními slovy. Další preferují malování myšlenkových map. Prozatím mi tedy postačí dostat do pošty jakýkoliv důkaz, že jste se s texty nějak popasovali, a teprve kdyby byla první várka hodně mimo, zavedeme si striktnější pravidla.
Nějakou zadanou četbu dostanete každý týden. Za semestr máte každý nárok na to dvakrát přešvihnout deadline bez udání důvodu – každému občas vstoupí do cesty kocovina nebo levné letenky. Pokud od vás nebudu mít na konci semestru kompletní výpisky, nebo pokud nebudu mít třetí a případná další přešvihnutí termínu omluvená lékařem či podobnou autoritou, zápočet vám neudělím. Nebylo by to fér ke kolegům, kteří svoje povinnosti plnili svědomitě.
II. Jedna prezentace novinky ze světa sociálních sítí během semestru.
Stačí pár minut a nemusíte (ovšem můžete!) mít slajdy. Ocením, když si kromě prostého konstatování faktů připravíte nějaký svůj komentář, nebo alespoň vysvětlíte, proč vám to přijde podstatné.
Prezentace si rozdělujeme vždy hodinu dopředu. Kdyby tento systém nefungoval, uděláme si rozpis v Dokumentech Google. Některé zdroje, ze kterých můžete čerpat inspiraci:
http://www.mediar.cz/
http://ihned.cz/socmed
http://www.ceskatelevize.cz/porady/11030967025-newsroom-ct24/
https://twitter.com/newsyc50
http://www.telegraph.co.uk/social-media/, http://www.theguardian.com/media/social-media aj.
III. Závěrečný týmový projekt/práce.
Podobu upřesníme na první hodině.
IV. Docházku hlídat zpočátku nebudu, protože mi to přijde nedůstojné a nestojím o přítomnost posluchačů, kteří by přišli jen z musu a koukali se celou dobu z okna. Vyhrazuji si ale právo kdykoliv v průběhu semestru toto opatření zavést.
Aby to bylo jasné: výpisky z četby mi budete posílat bez ohledu na to, zda se hodiny fyzicky zúčastníte, nebo ne. Vyhrazuji si právo zavést během semestru větší nároky na výpisky těch z vás, kteří do hodiny nezavítají a texty se mnou a svými kolegy neprodiskutují. - Informace učitele
- http://michalkasparek.cz/zur356.html
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2019/ZUR356