ZUR382 Úvod do mediální výchovy

Fakulta sociálních studií
jaro 2019
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavel Sedláček (přednášející)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 10:00–11:40 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Záměrem lekcí je přiblížit vybraná témata spojovaná společenskovědní diskuzí s oblastmi mediální výchovy a mediální gramotnosti. Kurz má podobu teoretické i praktické práce s vybranými audiovizuálními záznamy a texty v rámci sledovaných tematických oblastí. Záměrem předmětu je uvedení frekventantů kurzu do dané problematiky a seznámení je s přínosy i limity vymezených oblastí. Studující budou využívat potenciál e-learningu. Při hodinách budou pracovat individuálně i ve skupinách. Část obsahu kurzu mohou studující ovlivnit vlastní volbou (například výběrem místa mediální exkurze). Studující připraví v průběhu semestru summary z povinných studijních zdrojů a provedou individuální i skupinové prezentace. Nedílnou součástí je vzájemné sdílení zkušeností formou debat, exkurzí a workshopů s experty.
Výstupy z učení
Absolventi kurzu budou: a) lépe rozpoznávat základní druhy a typy médií; b) schopni kriticky popsat vztah médium – vlastník – obsah - publikum; c) více porozumět rozdílnostem v působení médií veřejné služby, komerčních médií a médií komunitních; d) lépe ověřovat informace při vlastním každodenním pohybu ve světě médií i z pozice začínajícího novináře a aktivního občana. Předmět tak má za cíl předat základní znalosti a dovednosti, které jeho frekventantům pomohou v každodenní činnosti a dalším kariérním posunu. K naplnění cílů předmětu dopomáhá každoroční hostování expertů na danou problematiku.
Osnova
  • 1. Úvod do kurzu: : obsah a klíčové pojmy mediální výchovy a mediální gramotnosti. Informace o hlasování k místu konání exkurzí/debat/workshopů. 2. Jak fungují média a reklama a kdo a jak je reguluje? Cenzura vs regulace vs svoboda slova. 3. Cesty (masmediální) komunikace, druhy a funkce médií. 4. Mainstream vs alternativní média. 5. Klady a zápory médií veřejné služby. 6. Komercionalizace, infotainment a publikum. 7. Etika médií a sociálních sítí – teorie vs praxe. 8. Ověřování zdrojů a fakt – workshop. 9. Pomluvy (smear), dezinformace, alternativní fakta a fake news. 10. Investigativní novinářství – pýcha médií. 11. Zpravodajství v čase mimořádných událostí. 12. Média, sociální sítě: propaganda a manipulace. Trolling v internetových debatách. Leaks jako příklad manipulace? 13. Sexismus a genderové stereotypy nejen v reklamách – workshop. 14. Debata/workshop na FSS na zvolené téma a exkurze ve vybraném médiu dle hlasování. 15. průběžný test a průběžné studentské prezentace – např. témata Media Stories, Parody News, Reality TV, Celebrity, Sports Media, Advertising, Video Games, Animation. 16. Závěrečné setkání: netradiční ukončení a zpětná vazba. Pozn. Pořadí témat je orientační, lektor si vyhrazuje právo jej pozměnit na základě účasti experta a konečného počtu zapsaných studentů.
Literatura
  • PIKE, Deidre. Media Literacy. New York: Idebate Press, 2014. ISBN 9781617700859
  • KLEIN, Woody. The inside stories of modern political scandals, 2010. Santa Barbara: Praeger. ISBN 9780313365140
  • GREGOR, Miloš a Petra MLEJNKOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! 1. vydání. Brno: CPress, 2018, 142 stran. ISBN 9788026418054. info
  • POTTER, W. James. Media literacy. Eight edition. Los Angeles: Sage, 2016, xxiii, 546. ISBN 9781483379326. info
  • BARAN, Stanley J. Introduction to mass communication : media literacy and culture. 8th ed. New York, NY: McGraw-Hill, 2013, 1 svazek. ISBN 9780073526218. info
  • Media literacy : new agendas in communication. Edited by Kathleen Tyner. 1st pub. New York: Routledge, 2010, xii, 243. ISBN 9780415872218. info
  • SILVERBLATT, Art. Media literacy : keys to interpreting media messages. 3rd ed. Westport, Conn.: Praeger, 2008, xii, 499. ISBN 9780275992583. info
  • FRANKLIN, Bob. Key concepts in journalism studies. 1st pub. London: Sage Publications, 2005, xix, 362. ISBN 0761944826. info
  • SILVERBLATT, Art, Jane FERRY a Barbara FINAN. Approaches to media literacy : a handbook. Armonk: M.E. Sharpe, 1999, xii, 280. ISBN 0765601850. info
Výukové metody
1. Monologická (výklad, přednáška, instruktáž). 2. Dialogická (debata, brainstorming). 3. Peer Instruction. 4. Metody práce s textem (učebnicí, knihou, mediálním produktem), audiovizuálním záznamem. 5. Prezentace (statická projekce). 6. Kooperativní výuka. 7. Role play.
Metody hodnocení
1) Písemné úkoly z povinných studijních zdrojů (2x). Podmínkou je odevzdání textů do stanovených termínů a jejich akceptování lektorem. Požadavky a formát budou uvedeny na přednášce a emailem. 2) Prezentace (1x). Jejich rozdělení bude upřesněno dle konečného počtu zapsaných studujících. Požadavky a formát budou uvedeny během výuky, pro absentující bude potřebné sděleno emailem. 3) Průběžné testy (2x). Rozsah: 3 otázky (1 uzavřená, 2 otevřené). Hranicí úspěchu jsou alespoň 2 správné odpovědi. Formát testu si budou moci studující odzkoušet v úvodu semestru. 4) Docházka. Je povinná při účasti hostů, exkurzi, prezentaci a konání testů, ve zbývajících částech jsou povoleny 4 absence.
Informace učitele
Lektor doporučuje studujícím využívat při práci notebooky usnadňující jejich aktivitu na internetu při plnění dílčích úkolů přímo v hodinách. Metodika výuky podporuje rozrušení tradiční jednostranné komunikace směrem od lektora ke studujícím.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2019/ZUR382