FSS:ZUR589v Language and Ideology - Informace o předmětu
ZUR589v Language and Ideology
Fakulta sociálních studiíjaro 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Dita Trčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Sedláček (pomocník) - Garance
- Tae-Sik Kim, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 16:00–17:40 P24
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Cíle předmětu
- The aim of the course is to exercise students’ critical thinking and develop their critical awareness of discursive devices with ideological underpinnings employed in the media. The students will learn key concepts and tools of methodology known as critical discourse analysis and will apply these in practice, investigating media representations of minorities. They will examine the dialectical relationship between language and society, with the focus on the link between language, power and ideology.
- Výstupy z učení
- Students will be able to: • critically read and interpret a variety of media texts • identify the link between discursive devices in media texts and constructions of social power relationships • detect ideology conveyed in media discourse • discern media stereotypes of minorities • employ persuasive devices in discourse
- Osnova
- 1. Introduction to the course 2. Critical discourse analysis: key concepts and tools 3. Metaphor and ideology: the cognitive theory of metaphor 4. Rhetoric and persuasive strategies: pathos, ethos, logos 5. Multimodal analysis; visual grammar 6. Gender, identity and the media 7. Racism in the media 8. Media representations of Muslims 9. Propaganda and the media; students' presentations 10. The Third World in the media; students' presentations 11. Portrayal of distant suffering in the media; students' presentations 12. Representations of sexual minorities in the media; students' presentations 13. Final summary and revision; students' presentations
- Literatura
- povinná literatura
- MACHIN, David a Andrea MAYR. How to do critical discourse analysis : a multimodal approach. 1st ed. London: Sage, 2012, 236 s. ISBN 9780857028921. info
- RICHARDSON, John E. Analysing newspapers : an approach from critical discourse analysis. New York: Palgrave Macmillan, 2007, xi, 268. ISBN 9781403935656. info
- Výukové metody
- lecture, class discussion, presentation, text analysis
- Metody hodnocení
- 80% attendance; readings for each class; 2 assignments (10% each); presentation (critical discourse analysis of a media text) (30%), final essay (critical discourse analysis of a media text) (50%)
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2019/ZUR589v