FSS:PSYb1720 Praktikum dětské psychologie - Informace o předmětu
PSYb1720 Praktikum dětské psychologie
Fakulta sociálních studiíjaro 2020
- Rozsah
- 0/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 4. 3. 9:30–13:00 bude_upresneno, St 18. 3. 9:30–13:00 bude_upresneno, St 1. 4. 9:30–13:00 bude_upresneno, St 15. 4. 9:30–13:00 bude_upresneno, St 29. 4. 9:30–13:00 bude_upresneno, St 13. 5. 9:30–13:00 bude_upresneno
- Předpoklady
- SEMESTR(5) || SEMESTR(6)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-PSY) (5)
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřený na získání vlastních praktických znalostí a dovedností uplatňovaných v kontaktu s dětmi, adolescenty a jejich rodiči v různých životních situacích a vývojových etapách. Hlavní formou výuky jsou praktická cvičení (modelové situace, ukázky, videoukázky), která umožňují v bezpečném prostředí simulovat situace, jejíž součástí je kontakt s dětmi, adolescenty a rodinami. Obsahem kurzu jsou například tyto tréninkové situace: komunikace s matkou na oddělení šestinedělí; kontakt s dítětem, které zažívá odloučení od rodičů; spor mezi školními dětmi, plačící dítě; odporující dítě; agresivní dítě a další.
- Výstupy z učení
- Studenti se prostřednictvím tréninkových situací učí aplikovat teoretické a praktické psychologické poznatky zejména z vývojové psychologie a z oblastí výchovy, vzdělávání a poradenství; učí se zorientovat, rozpoznat, porozumět a pochopit konkrétní situace a v těchto situacích adekvátně reagovat a efektivně komunikovat. Nedílnou součástí je rovněž učit se reflektovat vlastní procesy v konkrétních nácvikových situacích, definovat svoje potřeby, zdroje, umět podpořit svoje silné stránky, pracovat s chybou, a tak získávat i zodpovědnost k práci pod supervizí. Absolvent tohoto kurzu má možnost nahlédnout na svoje dosavadní psychologické praktické schopnosti a dovednosti a může si tak ujasnit další cíle v oblasti vlastního profesního rozvoje.
- Osnova
- Úvodní reflexe – zahájení, organizační záležitosti, Představení modelové situace, uvedení do situace, příprava na modelovou situaci: Modelové situace budou zahrnovat vždy tyto aspekty: vývoj dítěte – např. konktakt s dítětem v různých fázích vývoje (novorozenec, batole, předškolák, mladší školák, starší školák, adolescent), projevy v chování – plačtivé, vzdorovité, s různou úrovní/způsobem komunikace, aktivní/pasivní a kontext situace – např. situace v rodině, ve škole, na veřejnosti, v krizových situacích – u doktora, v novém prostředí, při odloučení…; při hře, při výuce, v kontaktu s vrstevníky a další. Čas vymezený na modelovou situaci ve skupinkách (příprava, sehrání modelové situace, „vystoupení z rolí“, rozbor ve skupince). Rozbor modelových situací – pohledem na jednotlivé role (jak se cítí, co potřebují, co jim pomohlo), sehrané situace (náhled na okolnosti), co se dařilo, co pomohlo aj. Teoretické ukotvení, užitečné shrnutí a doporučení do praxe. Závěrečná reflexe
- Literatura
- ČERNÝ, Vojtěch a Kateřina GROFOVÁ. Děti a emoce : učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. 2., doplněné vydání. Brno: Edika, 2017, 160 stran. ISBN 9788026611257. info
- PLUMMER, Deborah. Učíme děti zvládat úzkost, obavy a stres : cvičení pro mladší školní věk. Translated by Denisa Šmejkalová. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 133 stran. ISBN 9788026203773. info
- KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
- MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte : dětská závist; žárlivost, nevěra a rozvod; nový partner v rodině, nevlastní sourozenci; vzpomínky z dětství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 8024703327. info
- Výukové metody
- diskuse, modelové situace, kazuistiky
- Metody hodnocení
- docházka, aktivní účast v modelových situacích, jejich rozborech a diskuzích, účast na závěrečném setkání, kde studenti ústně prezentují výstupy z jedné modelové situace.
- Informace učitele
- Středy 9.30 – 13.00 v termínech 4. 3., 18. 3., 1. 4., 15. 4., 29. 4, 13. 5.2020 Místo konání: Jezuitská 3, Brno 602 00 (1.patro) - Poradna Šipka
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2020/PSYb1720