FSS:PSYn4650 Assessment centrum - Informace o předmětu
PSYn4650 Assessment centrum
Fakulta sociálních studiíjaro 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Leugnerová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 8:00–11:40 U23
- Předpoklady
- (! PSY465 Assessment centrum ) && (SOUHLAS)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Jiné omezení: Povinný předmět profilace Psychologie práce. - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Psychologie (program FSS, N-PSY)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů, poznatků a teorií důležitých pro úspěšnou realizaci metody assessment centra. Cílem je také nácvik dovedností souvisejících s přípravou a realizací metody assessment centra.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu budou studenti:
a. rozumět základním principům diagnostiky, na které je metoda assesment centra založena;
b. schopni naplánovat design assessment centra
c. znát a aplikovat model ORCE na hodnocení kompetencí
d. napsat zprávu z diagnostiky realizované metodou assessment centra
e. poskytnout zpětnou vazbu o výsledcích assesment centra - Osnova
- A. Metoda assessment centrum
- Metoda assessment centra a její využití pro různé cíle personální práce
- Metoda assessment centra jako odraz organizační kultury - vztah mezi organizační kulturou a metodou assessment centrum, vliv metody assessment centra na účastníky.
- Realizace metody assessment centra - činnosti před konáním vlastního assessment centra, samotné assessment centrum a činnosti následující po konání vlastního assessment centra.
- Základní stavební kameny metody assessment centra
- Srovnání metody assessment centra s jinými metodami hodnocení lidí - vícezdrojová zpětná vazba, rozhovor, individuální assessment, psychodiagnostické metody. Argumenty pro a proti realizaci metody assessment centra.
- Etické zásady realizace metody assessment centra
- B. Hodnocení chování prostřednictvím metody assessment centra
- Základní východiska hodnocení v assessment centru - klinický přístup, behaviorální diagnostika.
- Pořizování vzorků chování - kompetence a kompetenční model, kritéria hodnocení.
- Hodnocení chování v assessment centru - model ORCE (pozorování chování, záznam pozorovaného chování, klasifikace pozorovaného chování, hodnocení pozorovaného chování).
- Hodnocení chování v assessment centru jako součást interpersonálního poznávání, chyby v interpersonálním poznávání a atribuční tendence, které ovlivňují validitu výsledků assessment centra.
- C. Tvorba designu assessment centra a realizace assessment centra
- Analýza pracovní pozice a její význam pro metodu assessment centra.
- Metody zařazené do assessment centra
- Tvorba designu assessment centra - výběr kompetencí, počet sledovaných kompetencí, počet měření kompetencí, počet posuzovatelů, počet účastníků assessment centra
- Průběh assessment centra - administrace metod, „péče“ o účastníky, integrace pozorování a hodnotící diskuse, celkové hodnocení účastníků
- D. Výsledky assessment centra
- Typy výsledků assessment centra
- Typy zpětných vazeb
- Individuální zpráva z assessment centra
- Individuální zpětná vazba
- Literatura
- povinná literatura
- Caldwell, C., Thortnton, G. C., Gruys, M. L. (2003). Ten Classic Assessment Center Errors: Challenges to Selection Validity. Public Personnel Management, 32, 1, 73 - 88.
- British Psychological Society (2003). Design, Implementation and Evaluation of Assessment and Development Center - Best Praktice Guidelines. Leicester: BSP.
- Lievens, F. (1998). Factors with Improve the Construct Validity of Assessment Centers: A Review. International Journal of Selection and Assessment, 6, 3, 141 - 152.
- International Task Force on Assessment Center Guidelines (2000). Guidelines and ethical considerations for assessment center operation. Public Personnel Management, 29, 315-331.
- VACULÍK, Martin. Assessment centrum: psychologie ve výběru a rozvoji lidí. Brno: NC Publishing, a.s., 2010, 202 s. Gaia. ISBN 978-80-903858-8-7. info
- BALLANTYNE, Iain a Nigel POVAH. Assessment and development centers. 2nd ed. Aldershot, Hants: Gower, 2004, xii, 220. ISBN 0566085992. info
- Výukové metody
- přednášky, semináře, seminární diskuse, skupinové úkoly a jejich prezentace, studium literatury
- Metody hodnocení
- Týmový úkol: 15 bodů
Individuální úkoly: 24 bodů
Písemná zkouška: 20 bodů
Účast na studijních setkáních je povinná (6 ze 7).
Bodové hodnocení je převedeno na známky podle tohoto klíče: A (59 – 54), B (53 – 48), C (47 – 43), D (42 – 38), E (37 – 33), F (32 a méně). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2020/PSYn4650