SOC132 Rodina a společnost

Fakulta sociálních studií
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Fučík, PhD. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Iva Šmídová, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 8:00–9:40 U43
Předpoklady
!NOW( SOCb2132 Rodina a společnost )&&! SOCb2132 Rodina a společnost &&SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
SOC 132 SOCIOLOGIE RODINY Na konci studia tohoto předmětu bude student schopen porozumět funkcím základní instituce všech společností, lidské rodiny; získá přehled o sociálně stabilizující, změně vzdorující povaze rodiny i o nepřetržitém vnitřním vývoji této instituce s dramatickým zrychlením v posledních generacích; informace o vývoji pokusů o vysvětlení rodiny od klasických teorií 19. století a znalosti o sociobiologické teorii rodiny, sociálně konstruktivistickém i strukturálně funkcionálním pojetí a dalších dnes vlivných teoriích; bude schopen vysvětlit vztah mezi makrosociálními přeměnami a mikrosvětem rodiny; porozumí sociální determinaci povahy manželské lásky a získá vhled do sociologie intimity, rodičovství, dětství jako sociálního jevu, generačního konfliktu, fází rodinného soužití, tradičního a moderního příbuzenství; získá přehled diversity rodinných forem a alternativního chování i s výzvou, kterou pro rodinu představuje postmoderní svět. Přednáška a práce s texty je postavena polemicky k mýtům sociální rétoriky a masmedií a orientována problémově k otevřeným otázkám transformace mužské a ženské role, vztahu mezi pohlavími a generacemi.
Osnova
  • Sylabus 2019 Lekce 1* Úvodní seminář. Organizační informace, plán práce kursu. Rodina jako objekt sociální a sociologické reflexe. Je rodina morfostatická instituce? Rodina v tradiční a v moderní společnosti. Krize rodiny na počátku moderního věku.
  • Lekce 2 * Klasické teorie rodiny v 19. století: Morgan a historicko-právní škola, LePlay, Durkheim. Historizující a antropologizující koncepce: Spencer, Engels, Bachofen, Westermarck. Konservativní a reformátorský proud v sociologii rodiny. Velké teorie padesátých let 20. století (Parsons a Goode) a jejich kritika.
  • Lekce 3 * Teorie rodiny po rozpadu klasických teorií. Přínos moderních sociologických škol a směrů k teorii rodiny: teorie sociální směny, teorie sytému a symbolické interakce, teorie konfliktu, kritická sociologie, marxismus a radikální ekonomie, sociobiologie.
  • Lekce 4 * Založení rodiny: Teorie sňatkového trhu, sociální a kulturní determinanty výběrového párování. Sex: empirický výzkum sociálně determinované variability, měnící se kulturní vzorce a sexuální revoluce. Láska.
  • Lekce 5 * Rodiče, dítě a socializace v rodině: Rodičovská autonomie, její meze a poruchy. Teorie socializace (Mead, Freuda Piaget). Vrstevnická skupina. Rodová socializace.
  • Lekce 6 * Rozvod a opakované manželství v historické perspektivě a jako výraz změny povahy manželské lásky. Příčiny a koreláty rozvodovosti. Opakované manželství, složené rodiny, péče o děti po rozvodu.
  • Lekce 7 * Rodina ve společnosti rizika a individualizace. Křehkost a nestabilita, alternativy rodiny a její nové formy. Budoucnost rodiny?
  • Lekce 8 * Gender: Gender jako sociální konstrukce strukturující jednání mužů a žen. Význam rodiny pro socializaci do genderových rolí a jejich reprodukci. Rodina jako místo „dělání genderu“. Genderové nerovnosti a genderové odlišnosti. Feministické teorie, jejich pohled na rodinu, partnerství, rodičovství, rozvod.
  • Lekce 9 * Konflikt a násilí v rodině: Rodina jako utlačivá instituce. Historie násilí v rodině - příklady z literatury. Co je násilí v rodině, jak jej zjistit a zkoumat. Jak násilí řešit. Násilí jako indikátor nerovností mezi muži a ženami, mezi generacemi. Rizikové a protektivní faktory. Síť institucí, které se domácím násilím zabývají.
  • Lekce 10 * Rodina a (sociální) stát: Vývoj sociálního státu v Evropě a jeho obecnější souvislosti s vývojem rodiny. Prostředky rodinné politiky a jejich efektivita. Rozdílné definice cílů rodinné politiky. Modely rodinné politiky v evropských zemích. Přístupy rodinné politiky v ČR. Pro-populační a pro-rodinná opatření – jsou totožná, nebo rozdílná?
Literatura
    povinná literatura
  • MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006, 312 s. Studijní texty, sv. 38. ISBN 80-86429-58-X. info
  • CHERLIN, Andrew J. Public & private families : an introduction. 7th ed. New York, NY: McGraw-Hill, 2013, xxiii, 523. ISBN 9780078026676. info
  • SINGLY, Francois de. Sociologie současné rodiny. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 127 s. ISBN 80-7178-249-1. info
    doporučená literatura
  • CHERLIN, Andrew J. Public and private families : a reader. Sixth edition. New York: McGraw-Hill companies, 2010, x, 358. ISBN 9780073404363. info
  • CHERLIN, Andrew J. Public & private families : an introduction. 5th ed. Boston: McGraw Hill, 2008, xxviii, 57. ISBN 9780073528083. info
Výukové metody
přednášky, diskuse v semináři, domácí přípravy, četba
Metody hodnocení
Průběžné bodované úkoly, průběžný test, závěrečný test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět nebude vyučován pokud si ho zapíše méně než 5 studujících.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, jaro 2018, jaro 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2020/SOC132