SOC132 Sociologie rodiny

Fakulta sociálních studií
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 9 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Ivo Možný, CSc. (přednášející)
Mgr. Michal Nekorjak, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Rozvrh
Út 16:00–17:40 U34
Předpoklady
SOC109 Demografie &&SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: absolvován první ročník sociologie
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
SOC 132 SOCIOLOGIE RODINY Přednáška (a seminář) uvádí do studia základní instituce všech lidských společností. Podává posluchači přehled o sociálně stabilizující, změně vzdorující povaze rodiny i o nepřetržitém vnitřním vývoji této instituce s dramatickým zrychlením v posledních generacích. Ukazuje vývoj pokusů o vysvětlení rodiny od klasických teorií 19. století. Informuje o sociobiologické teorii rodiny, sociálně konstruktivistickém i strukturálně funkcionálním pojetí a dalších dnes vlivných teoriích. Vysvětluje vztah mezi makrosociálními přeměnami a mikrosvětem rodiny. Všímá si sociální determinace povahy manželské lásky a uvádí do sociologie intimity. Probírá rodičovství, dětství jako sociální jev, generační konflikt, fáze rodinného soužití, tradiční a moderní příbuzenství. Podává přehled diversity rodinných forem a alternativního chování i s výzvou, kterou pro rodinu představuje postmoderní svět. Je postavena polemicky k mýtům sociální rétoriky a masmedií a orientována problémově k otevřeným otázkám transformace mužské a ženské role, vztahu mezi pohlavími a generacemi.
Osnova
  • Sylabus * Úvodní seminář. Plán práce kursu. * Rodina jako objekt sociální a sociologické reflexe. Je rodina morfostatická instituce? Rodina v tradiční a v moderní společnosti. Krize rodiny na počátku moderního věku. * Klasické teorie rodiny v 19. století: Morgan a historicko-právní škola, LePlay, Durkheim. Historizující a antropologizující koncepce: Spencer, Engels, Bachofen, Westermarck. Konservativní a reformátorský proud v sociologii rodiny. * Velké teorie padesátých let našeho století (Parsons a Goode) a jejich kritika. * Teorie rodiny po rozpadu klasických teorií. Přínos moderních sociologických škol a směrů k teorii rodiny: teorie sociální směny, teorie sytému a symbolické interakce, teorie konfliktu, kritická sociologie, marxismus a radikální ekonomie, sociobiologie. * Rodina jako základní kámen sociální nerovnosti: sociální stratifikace, třídně zakotvené rozdíly v rodinném chování, mimoekonomická stratifikace a kognitivní třídy. * Založení rodiny: Teorie sňatkového trhu, sociální a kulturní determinanty výběrového párování. Sex: empirický výzkum sociálně determinované variability, měnící se kulturní vzorce a sexuální revoluce. Láska. * Rodiče, dítě a socializace v rodině: Rodičovská autonomie, její meze a poruchy. Teorie socializace (Mead, Freud a Piaget). Vrstevnická skupina. Rodová socializace. * Rodina, domácnost a ekonomika: Zaměstnaná žena a rodina. Situace dnešních matek: rozpory v teorii i v praxi. Dvoukariérové rodiny: pionýři egalitárního modelu. Diferenciace rodinných modelů a modifikace životního cyklu. * Rozvod a opakované manželství v historické perspektivě a jako výraz změny povahy manželské lásky. Příčiny a koreláty rozvodovosti. Opakované manželství. * Rodina ve společnosti rizika a individuace. *
Literatura
  • MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Illustrated by Vladimír Jiránek. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006, 311 s. ISBN 808642958X. info
  • SINGLY, Francois de. Sociologie současné rodiny. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 127 s. ISBN 80-7178-249-1. info
Metody hodnocení
Průběžné interaktivní studium. Bez závěrečné zkoušky, ta je zastoupena průběžným bodovým hodnocením zadávaných úkolů a dvěma písemnými testy v polovině a na konci studijního období (výsledek je tedy definitivní, opakovat v případě neúspěchu lze jen celý kurs). Klade se důraz na tvořivost a vlastní práci, zvládnutí znalostního základu je spíše východiskem než smyslem studia, což ovšem neznamená, že by bylo postradatelné.
Informace učitele
Kurs koncipuji pro studenty, kteří chtějí pracovat po všechny týdny semestru a mají tu možnost. Nabízím nejvyšší kreditové ohodnocení (9 kreditů) a také workload nejméně tomu odpovídající. Je to studium šité na míru těm, kterým plné nasazení působí osobní potěšení. Ti pak tento kurs hodnotí tradičně mezi nejlepšími kursy - ale jen oni. Máme vždycky velký převis poptávky, ale povaha práce v kursu mne nutí omezit počet zasaných studentů nanejvýše na 30. Souhlas s přihláškou vydávám podle prospěchu v dosavadním studiu: vybírám si pro dobrou práci odpovídající studenty. Těm se pak snažím vytvářet přívětivé a podmětné prostředí, na jehož kvalitě se sami podílejí. The course is designed for students who wish to work during all the weeks of the semester, and are able to do so. I offer the highest credit evaluation (9 credits), and likewise the workload corresponds to this. It is a course custom-made specifically for those for who take personal pleasure in full engagement. These are the ones who have traditionally rated the course among the best – but only these. We always have much greater demand for places, but the nature of the work in the course force us to limit the number of students to 30 at the most. Acceptance of application is always given according to success of previous studies: I choose the appropriate students for their good work. For these I try to create a favorable and stimulating environment, the quality of which is enhanced by the students themselves.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.