FSS:SOCn6304 Antropologie vzdělávání - Informace o předmětu
SOCn6304 Antropologie vzdělávání
Fakulta sociálních studiíjaro 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Irena Kašparová, M.A., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Irena Kašparová, M.A., Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 12:00–13:40 U34
- Předpoklady
- !NOW( SOC586 Antropologie vzdělávání ) && ! SOC586 Antropologie vzdělávání
Ability to read in English - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Genderová studia (program FSS, N-SOC)
- Populační studia (program FSS, N-SOC)
- Sociální antropologie (program FSS, N-SOC)
- Sociologie (program FSS, N-SO)
- Sociologie (program FSS, N-SOC)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s různými antropologickými přístupy k bádání o škole, vzdělávání (se), učení (se), skupinové socializaci a moci a kontrole s ní spojené. Je představena transkulturní zkušenost různých společností, která nastavuje zrcadlo představě o univerzalitě západního vzdělání.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen napsat kritickou esej na téma antropologie vzdělávání. Dokáže identifikovat a shrnout hlavní myšlenkové proudy v oblasti antropologie vzdělávání, dokáže vysvětlit odlišnosti mezi učením vzděláváním a socializací a aplikovat teorie kulturního relativismu na oblast školy, školnění a odškolnění.
- Osnova
- 1. hodina: socializace a rodina jako forma předávání vědění, kontroly a moci 2. hodiny: dítě, dětství a představy o tom kdy, kdo, jak a proč se učit 3. hodina: rodičovské etnoteorie učení se a vzdělávání 4. hodina: ranné antropologické teorie učení (se) 5. hodina: škola jako totální instituce 6. hodina: vzdělání jako univerzální vývozní artikl západní společnosti a katalyzátor rozvoje 7. hodina: odškolnění západní společnosti a alternativní vzdělávací proudy v současném západním školství 8. hodina: vzdělávání a učení se v mimoevropských společnostech 9. hodina: Occidentalismus: fascinace západu východem ve vzdělání 10. hodina: Homo scholastikus - vážné hraní a tvorba ´vědění´. 11. hodina: časovaná esej 12. hodina: prezentace celosemestrálního projektu
- Literatura
- povinná literatura
- The anthropology of learning in childhood. Edited by David F. Lancy - John C. Bock - Suzanne Gaskins. Walnut Creek [Calif.]: AltaMira Press, 2010, xi, 483. ISBN 9780759113237. info
- ILLICH, Ivan. Odškolnění společnosti : (polemický spis). Translated by Jiří Prokop. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 109 s. ISBN 8085850966. info
- Schooling the symbolic animal : social and cultural dimensions of education. Edited by Bradley A. Levinson. Lanham, Md.: Rowman & Littlefield Publishers, 2000, x, 398. ISBN 0742501205. info
- doporučená literatura
- The anthropology of childhood : cherubs, chattel, changelings. Edited by David F. Lancy. Cambridge: Cambridge University Press, 2008, xii, 466. ISBN 9780521716031. URL info
- POSTMAN, Neil. The end of education : redefining the value of school. 1st ed. New York: Knopf, 1995, xi, 209. ISBN 0679750312. URL info
- POSTMAN, Neil. The disappearance of childhood. 1st ed. New York: Vintage Books, 1994, xiii, 177. ISBN 0679751661. info
- Výukové metody
- Prezentace, diskuse, domácí úkoly, psaní, zpětná vazba
- Metody hodnocení
- Esej, ústní zkouška
- Informace učitele
- Sledujte aktuální sylabus v ISu k danému předmětu v období.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2020/SOCn6304