FSS:VPLn4434 Programy socialniho rozvoje - Informace o předmětu
VPLn4434 Programy sociálního a organizačního rozvoje organizací
Fakulta sociálních studiíjaro 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Blanka Plasová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Ondřej Hora, Ph.D. (přednášející), doc. PhDr. Jiří Winkler, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Kristína Chudá (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Ondřej Hora, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 18:00–19:40 P31 Posluchárna A. I. Bláhy
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VPLn4434/vzdelavani: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Chudá
VPLn4434/harmon_prace: Rozvrh nebyl do ISu vložen. B. Plasová
VPLn4434/stabilizace_zam: Rozvrh nebyl do ISu vložen. O. Hora - Předpoklady
- ! VPL434 Programy socialniho rozvoje && !NOWANY( VPL434 Programy socialniho rozvoje )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50 - Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz dává odpověď na otázku: Co je sociální rozvoj v pracovních organizacích a jak jej zabezpečovat.
Studenti by na konci kurzu měli:
- Znát povahu různých rizik spojených s oblastí sociálního rozvoje.
- Znát vhodné nástroje řešení a umět navrhnout řešení pro identifikovaná sociální rizika.
- Být schopni reflektovat organizační strategie včetně personální strategie, strategie organizačního rozvoje a mimo-organizační kontext (např. veřejnou politiku).
- Být schopni analyzovat problémy nebo situace a nástroje v oblasti sociálního rozvoje.
- Reflektovat potřebu komunikace a zvláště potřebu komunikace a vyjednávání při řešení problémů a rozvoj potřebných dovedností. - Výstupy z učení
- Studenti by na konci kurzu měli:
- Samostatně vypracovat logický a konsistentní písemný návrh odpovídající na řešení problému.
- Samostatně aplikovat teoretické a empirické poznatky získané v tomto předmětu (a předchozích základních předmětech studia).
- Prokázat analytické schopnosti pro posouzení konkrétního problému nebo situace.
- Prokázat znalosti a schopnost aplikace konkrétní metodiky řešení problému. - Osnova
- 1. téma: Úvod, Sociální rozvoj organizace, organizace studia předmětu.
- 2. téma: Analýza poznatků pro sestavení programu sociálního rozvoje.
- 3. téma: Sociální rozvoj jako rozvoj lidí - rozvoj lidského a sociálního kapitálu v organizaci prostřednictvím programu vzdělávání
- 4. téma: Společenská odpovědnost organizace
- 5. Téma: Role organizačního rozvoje při stabilizaci zaměstnanců
- 6. téma: Nerovnováha mezi prací a rodinou a family-friendly politiky v zaměstnavatelských organizacích
- 7. téma: Nerovnováha mezi prací a rodinou a family-friendly politiky v zaměstnavatelských organizacích (seminář)
- 8. téma: Genderové nerovnosti a jejich řešení v zaměstnavatelských organizacích
- 9. téma: Sociální rozvoj jako rozvoj organizace – učící se organizace
- 10. téma: Etika ve firmě. Etické aspekty řízení lidí.
- 11. téma: Management diverzity jako východisko organizačního a sociálního rozvoje
- 12. Téma: Zavádění a realizace programu sociálního rozvoje
- Literatura
- povinná literatura
- A Handbook of personnel management practice (Orig.) : Personální management [Grada Publishing, 1999]. info
- Taylor-Gooby, P. 2004. New Risks and Social Change. Pp. 1-28. In Taylor-Gooby, P. (ed.). New risks, new welfare: the Transformation of the European Welfare State. New York: Oxford Univerzity Press.
- Barth, Regine, Wolff Franzizska (2009). „Corporate Social Responsibility and sustainability impact: opening the arena“. Pp 3-25 In Barth, Regine, Wolff Franzizska (eds.) Corporate Social Responsibility in Europe. UK/USA: Edward Edgar. (čti str. 3-19)
- Cahusac E, Kanji S (2014) Giving up: How gendered organizational cultures push mothers out. Gender, Work & Organization 21(1): 57–70.
- Veselý, A., 2006. Teorie mnohačetných forem kapitálů. Pražské sociálně vědní studie. Praha: CESES, FSV UK a FF UK. (dostupné na: http://publication.fsv.cuni.cz)
- Bičáková, A.; Kalíšková, K. 2015. Od mateřské k nezaměstnanosti: Postavení žen s malými dětmi na trhu práce. IDEA studie 8 / 2015
- Branham, Leight (2009) 7 skrytých důvodů proč zaměstnanci odcházejí z firem. Praha: Grada Publishing. (str. 29-41)
- Acker, J. 1990. Hierarchies, Jobs, Bodies: Theory of Gendered Organizations. Gender & Society 2 (139): 139-158.
- Hill, E.J.; Weiner, S.P. 2003. Work/Life Balance Policies and Programs. In: Edwards, J.E; Scott, J.C.; Raju, N.S. 2003. The Human Resources Program-Evaluation Handbook. Sage Publication, Inc. Str. 447-468
- Esping-Andersen, G. 2009. The Incomplete Revolution: Adapting to Women's New Roles. Cambridge: Malden, Polity Press. Str. 1-110. (v knihovně)
- Allison, Michael, Kaye, Jude (2005). Strategic Planning for Non Profit Organizations, John Viley and Sons: Hoboken, str. 125-152.
- Eger, Ludvík, 2009. Diverzity management, Praha: Česká andragogická
- GRASSEOVÁ, Monika a KOL. Analýza podniku v rukou manažera: 33 nejpoužívanějších metod strategického řízení. 2. vyd. Brno: BizBooks, 2012, 325 s. ISBN 978-80-265-0032-2. info
- KŘÍŽKOVÁ, Alena a Karel PAVLICA. Management genderových vztahů : postavení žen a mužů v organizaci. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2004, 155 s. ISBN 8072611178. info
- TICHÁ, Ivana. Učící se organizace. Vyd. 1. V Praze: Česká zemědělská univerzita, 1999, 56 s. ISBN 80-213-0574-6. info
- WERTHER, William B. a Keith DAVIS. Lidský faktor a personální management. 1. vyd. Zlín: Victoria Publishing, 1992, 611 s. ISBN 808560504X. info
- doporučená literatura
- Foot, M, Hook, G. 2002. Personalistika. Praha: Computer Press
- Potůček, M. 1999. Křižovatky české sociální reformy. Praha: SLON. ss. 14-35.
- Cummings, Thomas, Worley, Chritopher (2009). Organizational Development and Change. Cengage Learning: Mason, str. 121-130, 139-150.
- Hohnen (2007). Corporate Social Responsibility. An Implementation Guide for Business. International Institute for Sustainable Development. Manitoba. str. 18-54.
- Griffeth, R., Hom, P. (2001). Retaining valued employees. London: Sage, str. 1-30.
- Huňková, M., Rytířová, K., Navrátilová. J. 2003. Rovné příležitosti žen a mužů v zaměstnání. Brno: Nesehnutí. Str. 17-18.
- Pavlík, Bělčík a kol. (2010). Společenská odpovědnost organizace: CSR v praxi a jak s ním dál. Praha: Grada (str. 65-91)
- Rothwell, Sullivan (2010) „Change Process and Models“ in Rothwell et al. Practicing Organisation Development. Pfeiffer: San Francisco, str. 43-70.
- Formánková, L,; Plasová, B,; Vyhlídal, J. 2016. Parental employment patterns in the Czech Republic: economic rationality or cultural norm? Pp. 141-170 In Roosalu, T. , Hofäcker. D.. Rethinking Gender, Work and Care in a New Europe.
- Branham, Leight (2004). Jak si udržet nejlepší zaměstnance. Brno: Computer Press. (čtěte výběrově dle svého zájmu o konkrétní problémy nebo postupy řešení)
- Bonoli, G. 2006. New Social Risks and the Politics of Post-Industrial Social Policies. Pp. 3-26. In Armingeon, K., Bonoli, G. (eds.): The Politics of Post-Industrial Welfare States. Adapting post-war social policies to new social risks. NY: Routledge
- Hubbard, E., 2004.: The Manager's Pocket Guide to Diversity Management,
- SENGE, Peter M. Pátá disciplína : teorie a praxe učící se organizace. Translated by Irena Grusová. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2007, 439 s. ISBN 9788072611621. info
- Výukové metody
- Přednášky. Samostudium - studentům uložena literatura. Seminární práce. Opakovaná zpětná vazba na seminární práci.
- Metody hodnocení
- Opakovaná zpětná vazba na seminární práci. Zkouška - posouzení vypracované expertizy k zadanému tématu.
- Informace učitele
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2020/VPLn4434