FSS:ENSn4624 Etické a lokální ekonomiky - Informace o předmětu
ENSn4624 Etické a lokální ekonomiky
Fakulta sociálních studiíjaro 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Eva Fraňková, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Naděžda Vlašín Johanisová, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kristína Markechová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- St 10:00–11:40 bude_upresneno
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- ! HEN624 Etické a lokální ekonomiky &&!NOW( HEN624 Etické a lokální ekonomiky )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: Minimální počet studentů: 8 - Mateřské obory/plány
- Environmentální studia (program FSS, N-ENV)
- Cíle předmětu
- Kurs je určen především studentům, kteří se zajímají hlouběji o konkrétní ekologicko-ekonomické alternativy. Příkladem takovýchto alternativ mohou být komunitou podporované zemědělství, carsharing, družstvo pro obnovitelnou energii apod. Předmět je interaktivní a podmínkou jeho úspěšného průběhu je ochota studentů k aktivní účasti a schopnosti si vždy během týdne přečíst a komentovat odborný text (česky či anglicky), který je poté základem pro diskusi a aktivity v dané hodině. Součástí kursu jsou také besedy s praktiky ve sféře etických a lokálních ekonomických projektů.
Cíle kursu: Během kursu student získá či se zdokonalí v následujících znalostech, dovednostech a postojích:
Znalosti: znalosti praktických modelů, řešení a přístupů ve sféře ekologické ekonomie (tzv. alternativní ekonomické projekty či projekty sociální/solidární ekonomiky) u nás i v zahraničí a jejich kontextualizace v rámci ekologické ekonomie a dalších současných myšlenkových proudů;
Dovednosti: četba českých i cizojazyčných odborných textů a jejich hodnocení, schopnost kritického myšlení a diskuse, aplikace principů ekologické ekonomie a modelů alternativní ekonomiky v praxi, týmová práce, zpracování případové studie či projektového záměru komunitního ekonomického projektu;
Postoje: důvěra ve vlastní síly při analýze a navrhování komunitních ekonomických projektů, realistické ocenění pozitiv i omezení těchto projektů jako jednoho z nástrojů přechodu k environmentálně a sociálně příznivější ekonomice. - Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu bude student/studentka předmětu schopen/schopna:
* vyjmenovat konkrétní příklady ekonomických alternativ, které fungují v ČR i v zahraničí;
* identifikovat základní charakteristiky a eko-sociální přínosy alternativních ekonomických iniciativ;
* analyzovat odborné texty z oblasti ekonomických alternativ z hlediska jejich ideologických východisek a (skrytých) předpokladů;
* navrhnout vlastní projekt lokálně-etické ekonomické iniciativy ve formátu studie proveditelnosti, případně zpracovat případovou studii existujícího projektu a posoudit jeho socio-environmentální dopady. - Osnova
- Vzájemné představení, podmínky absolutoria kursu
- Ekologická vs. environmentální ekonomie/ Carsharing, Brno
- Nerůst/Sociální centrum v Barceloně
- Postrozvoj/Timbactu Collective,Indie
- Družstva/ Družstevní kavárna, Brno
- Kritiky peněžního systému/ Sociální banky
- Alternativní ekonomické praktiky, nepeněžní ekonomiky/Komunitní měna,Brno
- Sociální podnikání/Impact Hub, Social Impact Award, Praha
- Ekonomická lokalizace/Komunitou podporované zemědělství v ČR
- Prezentace pracovní verze závěrečné práce
- Program je přibližný, změna vyhrazena!
- Literatura
- doporučená literatura
- GIBSON-GRAHAM, J.K. Diverse economies: performative practices for „other worlds“. Progress in Human Geography, 2008: 32 (5): 613 - 632
- ILLICH, Ivan. Tools for Conviviality. New York: Harper and Row, 1973 dostupné on-line: http:// www.mom.arq.ufmg.br/mom/arq_interface/3a_aula/illich_tools_for_conviviality.pdf
- DOUTHWAITE, Richard. Ekológia peňazí. Dolný Kubín: diveRzita, 1999, 77 s. ISBN 80-968086-2-1. info
- ILLICH, Ivan. Tools for conviviality. London: Calder and Boyars, 1973, xiii, 110. ISBN 0-7145-0973-6. info
- Výukové metody
- Kurs bude probíhat interaktivně a podmínkou jeho úspěšného průběhu bude ochota studentů k aktivní účasti a schopnost si vždy během týdne přečíst a komentovat odborný text (česky či anglicky), který bude základem pro diskusi v dané hodině.Součástí kursu budou také besedy s pozvanými osobnostmi, které mají k daným tématům co říci.
- Metody hodnocení
- Studenti budou hodnoceni pomocí bodového systému, který zohlední:
1. aktivní účast v hodinách
2.včasné odevzdání komentářů k zadaným textům (texty budou zadávány pro téměř každou hodinu)
3. zpracování závěrečného textu: případové studie vybraného projektu nebo projektového záměru vlastního komunitního ekonomického projektu (práce ve dvojicích) - Informace učitele
Předmět bude vyučován, pokud se zapíše alespoň osm studentů.- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2021/ENSn4624