ENSn4629 Komunikace environmentálních témat s veřejností

Fakulta sociálních studií
jaro 2021
Rozsah
2/0/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jan Krajhanzl, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kristína Markechová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 12:00–15:40 U42
Předpoklady
! HEN629 Komunikace environ. témat &&!NOW( HEN629 Komunikace environ. témat )
Kurz je určený pro studenty a studentky, které zajímá komunikace environmentálních témat s veřejností, kteří umí číst v angličtině, kteří mají chuť ve výuce tvořit, analyzovat, debatovat, hrát si a soustředěně pracovat právě proto, aby uměli oslovit ochranou životního prostředí co nejširší veřejnost.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu Komunikace environmentálních témat s veřejností je připravit studenty pro praxi, např. na osvětu, vedení kampaní, práci s dobrovolnými nástroji nebo public relations v oblasti ochrany přírody a životního prostředí. V prakticky orientovaných seminářích se budeme učit, jaké zvolit cíle pro komunikaci, proč je důležité výborně znát své cílové skupiny a především, jak oslovit s tématy ochrany přírody a životního prostředí veřejnost. Kurz čerpá z poznatků oborů jako je environmentální komunikace, ekopsychologie, sociální psychologie nebo sociální marketing.
Výstupy z učení
Absolventi a absolventky kurzu:
1. Znají specifika komunikace environmentálních témat s veřejností.
2. Orientují se v aktuálním výzkumu a debatě o environmentální komunikaci.
3. Umí navrhnout kampaň podporující změnu environmentálních postojů, environmentálního chování nebo branding environmentální organizace.
4. Vědí, kde mohou pro své studium a práci hledat další informace.
Osnova
  • 1. Jak komunikovat environmentální témata s veřejností? Psychologická úskalí komunikace ochrany životního prostředí. Environmentální komunikace. Situace v ČR a zahraničí. Fáze přípravy kampaně. Volba cílů kampaně. Etické zásady.
  • 2. Jak poznat cílovou skupinu? Persona. Segmentace. Positioning. Metody průzkumu v cílové skupině.
  • 3. Jak lidé uvažují a rozhodují se v otázkách ochrany životního prostředí? Elaboration Likelihood Model. Priming. Teorie sociálního usuzování. Strach a obranné mechanismy. Inokulační teorie.
  • 4. Jak prohlubovat environmentální postoje? Vnitřní hodnoty. Problem Awareness. Subjective/social norm. Moral norm. Self-efficacy, locus of control. Environmentální konflikty.
  • 5. Jak posilovat vztah mezi environmentální organizací a veřejností? Obraz ekologů u české veřejnosti.
  • 6. Jak podporovat změnu environmentálního chování? Strategie podpory proenvironmentálního chování? Aplikovaná behaviorální analýza. Community-based Social Marketing. Nudge (Štouch).
Literatura
    doporučená literatura
  • BONAR, Scott A. The Conservation Professional's Guide to Working with People. Island Press, 2007.
  • LEFEBRE, Craig R. Social Marketing and Social Change: Strategies and Tools For Improving Health, Well-Being, and the Environment. Jossey-Bass, 2013.
  • KRAJHANZL, Jan. Dobře utajené emoce a problémy životního prostředí. Brno: Lipka, 2012.
  • • KRAJHANZL, Jan, ZAHRADNÍKOVÁ, Šárka, RUT, Ondřej. Možnosti spolupráce s veřejností (nejen) při ochraně životního prostředí [online]. Zelený kruh, 2010. [cit. 2012-04-22]. Dostupný z .
  • • TYSON, Ben; Hurd, Mercedes. Social Marketing Environmental Issues. New York, Bloomington : iUniverse, 2009.
  • LEE, Nancy a Philip KOTLER. Social marketing : changing behaviors for good. 5 edition. Los Angeles: Sage, 2016, xv, 567. ISBN 9781452292144. info
  • KLÖCKNER, Christian A. The psychology of pro-environmental communication : beyond standard information strategies. First published. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2015, x, 271. ISBN 9781137348197. info
  • COX, J. Robert. Environmental communication and the public sphere. 3rd ed. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2013, xvi, 429. ISBN 9781412992091. info
  • MCKENZIE-MOHR, Doug. Social marketing to protect the environment : what works. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2012, xiv, 237. ISBN 9781412991292. info
  • JURIN, Richard R., Donald E. ROUSH a K. Jeffrey DANTER. Environmental communication : skills and principles for natural resource managers, scientists and engineers. 2nd ed. New York: Springer, 2010, xxiii, 310. ISBN 9789048139873. info
  • ROSE, Chris. How to win campaigns : communications for change. 2nd ed. Washington, DC: Earthscan, 2010, ix, 381. ISBN 9781849711142. info
  • Communication skills for conservation professionals. Edited by Susan Kay Jacobson. 2nd ed. Washington, D.C.: Island Press, 2009, xiii, 461. ISBN 9781597269438. info
Výukové metody
Práce ve skupinách, cvičné úkoly, výklad a prezentace, příklady dobré a špatné praxe, diskuse, samostatná četba zadaných textů a domácí příprava, sdílení zkušeností.
Metody hodnocení
Aktivní zapojení na seminářích (možná 1 absence, další absence lze případně nahradit doplňujícími úkoly), příprava na další hodinu (četba, domácí úkoly), závěrečná zkouška.
Informace učitele


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2021/ENSn4629