FSS:ENSd0942 Badatelský seminář V b - Informace o předmětu
ENSd0942 Badatelský seminář V b - Environmentální chování ze společenskovědní perspektivy
Fakulta sociálních studiíjaro 2022
- Rozsah
- 0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Krajhanzl, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Vojtěch Pelikán, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Bc. Petra Burišková
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Předpoklady
- !NOW( ENSd0922 Environmentální chování )&&! ENSd0922 Environmentální chování && ENSd0911 Badatelský seminář I && ENSd0912 Badatelský seminář II && ENSd0901 Četba
Žádné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Environmentální studia (program FSS, D-ES_) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je posílit interdisciplinární vnímání výzkumného problému v perspektivě společenských věd (např. sociologie, psychologie, pedagogiky a dalších) studentů doktorského studia a posílit jejich kompetence pro komunikaci svých zjištění odborné veřejnosti.
- Výstupy z učení
- Po ukončení kurzu, studenti
- Vyhodnotí souvislosti a rozdíly mezi vlastním, oborově specifickém vnímání svého výzkumného problému a jeho interpretacemi vycházejícími z odlišných diskursů;
- Reflektují a analyzují různé oborové perspektivy vybraných interdisciplinárních témat souvisejících s problematikou environmentálního chování;
- Reflektují silné a slabé stránky ve své schopnosti komunikovat svá odborná zjištění odborné veřejnosti. - Osnova
- 1. Úvod. Orientace v mezioborovém prostoru: rozdíly mezi deskriptivními a normativními přístupy, výzkum mikro-, mezo- a makrodimenze vztahu člověka k přírodě;
- 2. Konceptualizace vztahu společnosti a přírody;
- 3.-4. Metodologické aspekty výzkumu proenvironmentálního chování;
- 5. Omezená racionalita a vazba mezi postoji a chováním;
- 6.-7. Teoretické náhledy na environmentální aspekty moderního životního způsobu (individualizace, motivace, habitus…);
- 8. Konzumerismus a ekologicky příznivý životní způsob;
- 9. Paradigmatické přístupy k environmentálnímu vzdělávání a výchově;
- 10. Vybrané výzkumné tradice v environmentálně výchovném výzkumu;
- 11. Etické aspekty environmentálního vzdělávání a výchovy;
- 12.-13.Využití výzkumů témat proenvironmentálního chování v praxi
- Literatura
- povinná literatura
- LIBROVÁ, Hana, Vojtěch PELIKÁN, Lucie GALČANOVÁ a Lukáš KALA. Věrní a rozumní: kapitoly o ekologické zpozdilosti. 1. vyd. Brno: Munipress, 2016, 328 s. ISBN 978-80-210-8454-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8412-2016. info
- Environmental psychology : an introduction. Edited by Linda Steg - A. E. van den Berg - Judith I. M. de Groot. First published. Chichester: BPS Blackwell, 2013, xxix, 376. ISBN 9780470976388. info
- WINTER, Deborah Du Nann a Susan M. KOGER. Psychologie environmentálních problémů. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 295 s. ISBN 9788073675936. info
- Contested natures. Edited by Phil Macnaghten - John Urry. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 1999, viii, 307. ISBN 9781848609310. info
- doporučená literatura
- Rickinson, M. (2001). Learners and Learning in Environmental Education: A critical review of the evidence. Environmental Education Research (Vol. 7). https://doi.org/10.1080/13504620120065230
- Heimlich, J., & Ardoin, N. (2008). Understanding behavior to understand behavior change: a literature review. Environmental Education Research, 14(3), 215–237. https://doi.org/10.1080/13504620802148881
- Stevenson, R.J., Brody, M., Dillon, J., & Wals, A.E.J. (2013). International Handbook on Research in Environmental Education. Routledge.
- KRAJHANZL, Jan. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Lipka, MUNI press, 2014, 200 s. ISBN 978-80-87604-67-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7063-2014. kniha info
- LIBROVÁ, Hana. Individualizace v environmentální perspektivě: sociologické rámování mění pohled a plodí otázky. Sociologický časopis/Czech Sociological Review. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2010, roč. 46, č. 1, s. 125-152. ISSN 0038-0288. URL info
- Výukové metody
- Skupinová práce, diskuse o vybraných interdisciplinárních tématech, prezentace výzkumných projektů studentů, zpětná vazba ke studentským prezentacím.
- Metody hodnocení
- Povinná účast na výuce v rozsahu nejméně 70% a prezentace vlastního výzkumného projektu či zjištění. Ověření schopnosti diskutovat o vlastním tématu z interdisciplinární perspektivy, ústní kolokvium.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2022/ENSd0942