FSS:PSYb2590 Základy psychometriky - Informace o předmětu
PSYb2590 Základy psychometriky
Fakulta sociálních studiíjaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Hynek Cígler, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Petr Palíšek (přednášející)
Mgr. Edita Chvojka, MSc (přednášející)
doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Jan Širůček, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- Mgr. Hynek Cígler, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každé liché pondělí 10:00–11:40 exP52
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSYb2590/02: každé sudé pondělí 10:00–11:40 PC25, P. Palíšek
PSYb2590/03: každé sudé pondělí 12:00–13:40 PC25, E. Chvojka - Předpoklady
- ! PSY259 Základy psychometriky && (SEMESTR(3) || SEMESTR(4) || SEMESTR(5) || SEMESTR(6) || SEMESTR(7))
Tento kurz nemá prerekvizity. Důrazně však doporučujeme jeho zápis ve stejném semestru jako PSYb2550: Psychologie individuálních rozdílů. Oba kurzy jsou nedílně propojeny a jejich současné absolvování vám poskytne řadu výhod. Kromě toho předpokládáme základní znalosti psychologické metodologie (PSYb1120, Metodologie psychologického výzkumu) a znalosti z obou předchozích statistických předmětů (PSYb1170: Statistická analýza dat; PSYb2520, Statistická analýza dat II). Kurz si mohou zapsat i studenti dvouoborové psychologie bez znalosti navazující statistiky; je však nutné počítat s tím, že některé koncepty mohou být náročnější na povolení. Studenti jiných oborů si mohou kurz zapsat na základě výjimky, kterou zpravidla udělujeme. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Psychometrika je pomocnou disciplínou psychologických věd, zejména psychologické diagnostiky. Alternativně může být chápána jako teoretická vědní disciplína na pomezí psychologie a aplikované matematiky. V průběhu kurzu si studenti osvojí základy teorie měření v psychologii. Důraz je kladen zejména na klasickou testovou teorii, její kritiku a aplikaci. Po absolvování kurzu budou studenti schopni kriticky číst a vyhodnocovat manuály psychologických diagnostických metod, posoudit jejich psychometrické kvality a určit jejich adekvátní indikaci. Budou schopni samostatně naplánovat a s potřebnými teoretickými znalostmi technicky zajistit plnou standardizaci existující diagnostické metody, respektive jednodušší metodu vytvořit vlastními silami.
- Výstupy z učení
- Cílem kurzu je poskytnout absolventům základní teoretické poznatky oboru a posílit schopnost adekvátně je uplatňovat, v budoucnu například při posuzování a volbě psychodiagnostických metod, aplikaci psychometrických postupů při vyhodnocování testových výsledků, a konečně také při samostatné konstrukci vlastních metod pro konkrétní aplikační účely. Vzdělávací cíle kurzu jsou stanoveny v návaznosti na Bloomovu taxonomii. Pro úspěšné zvládnutí kurzu tedy nestačí pouze pasivní osvojení přednášených pojmů; je nezbytné aktivně pracovat s povinnou literaturou a osvojit si schopnost zacházet s pojmy oboru adekvátním způsobem. Praktické dovednosti a kritičnost při práci s daty budou v rámci kurzu též testovány. Snazší průchod kurzem lze čekat u těch studujících, kteří si dobře osvojili základy psychologie osobnosti, metodologie a základů statistické analýzy dat v rozsahu povinných kurzů přednášených na Katedře psychologie FSS MU ve studijním programu jednooborové psychologie.
- Osnova
- Úvod do psychometriky: Základní rámec k uvažování o měření v psychologii, historické milníky ve vývoji měření psychických jevů, důležitost existence teorie či modelu měření. Ilustrace způsobů využití psychometriky v rámci psychologické praxe, a to v teoretickém i aplikovaném výzkumu. Základní psychometrické pojmy: validita, reliabilita, objektivita, standardizace a normy. Koncept psychologického škálování, typy položek a škál.
- Tvorba položek: způsob tvorby psychodiagnostických měřicích nástrojů, druhy položek, jejich výběru a základy konceptu obsahové (výběrové) validity.
- Reliabilita a chyba měření: Model měření klasické testové teorie a koncept reliability jako její ústřední základ. Základní způsoby odhadu reliability.
- Práce s chybou měření: Koncept chyby měření a její využití při administraci a interpretaci psychodiagnostických testů na individuální úrovni, např. v podobě konstruktu intervalů spolehlivosti. Vlastní aplikace výpočtů.
- Validita: Koncept validity měřícího nástroje, zejména pak psychodiagnostické metody pro účely praktické psychologické diagnostiky i výzkumu v sociálních vědách. Tradiční způsob uvažování o validitě vs. moderní, tzv. Messickovo pojetí validity.
- Položková analýza: Praktické postupy položkové analýzy, odhadu reliability testu atd. v rámci klasické testové teorie (CTT). Práce při analýze v MS Excel, SPSS a zejména pak JASP/JAMOVI.
- Faktorová analýza: Model měření s latentní proměnnou, předpokládaný faktorovou analýzou, a způsoby využití explorační (EFA) a konfirmační (CFA) faktorové analýzy při vývoji a standardizaci psychodiagnostických metod. Základní teoretická východiska. Explorační faktorová analýza (odhad počtu faktorů, extrakce, rotace). Konfirmační faktorová analýza.
- Objektivita, normy, standardizace: Koncept norem a standardizace testu, základ pro interpretaci testových výsledků a tedy i využití měřicích nástrojů v psychodiagnostické praxi. Způsob konstrukce norem a návrh standardizačních studií.
- Další teorie měření: Představení dalších teorií a modelů měření, které se v psychologii a souvisejících vědách používají, a se kterými je možné občasně přijít do kontaktu. Cílem je konceptuální pochopení jednotlivých teorií se zaměřením na jejich podstatu a hlavní principy, přínos a výhody či hlavní oblasti použití. Konfrontace jednotlivých teorií a zdůraznění jejich rozdílů, a to jak technické odlišnosti, tak i různých epistemologických východisek. Další teorie budou představovány skrze srovnání s klasickou testovou teorií, která bude podrobena obšírné kritice.
- Literatura
- povinná literatura
- Borsboom, D., Mellenbergh, G.J., & van Heerden, J. (2004). The Concept of Validity. Psychological Review 111(4), 1061–71. https://doi.org/10.1037/0033-295X.111.4.1061
- Harvill, L. M. (1991). An NCME Instructional Module on Standard Error of Measurement. Educational Measurement: Issues and Practice, 10(2), 33–41. https://doi.org/10.1111/j.1745-3992.1991.tb00195.x
- Urbánek, T. (2010). Stav české psychologické diagnostiky a evropský model recenze testu. Testfórum, 1(1), 2–5. doi:10.5817/TF2010-1-1
- Dudek, F. J. (1979). The continuing misinterpretation of the standard error of measurement. Psychological Bulletin, 86(2), 335–337. https://doi.org/10.1037/0033-2909.86.2.335
- HOGAN, Thomas P. Psychological testing : a practical introduction. 3rd ed. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2015, xxi, 674. ISBN 9781118554128. info
- SHULTZ, Kenneth S., David J. WHITNEY a Michael J. ZICKAR. Measurement theory in action : case studies and exercises. 2nd ed. New York: Routledge, 2014, xxi, 396. ISBN 9780415644792. info
- FURR, R. Michael a Verne R. BACHARACH. Psychometrics : an introduction. 2nd ed. Los Angeles: Sage, 2014, xxii, 442. ISBN 9781452256801. info
- URBÁNEK, Tomáš. Základy psychometriky. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně pro Filozofickou fakultu, 2002, 153 s. ISBN 8021027975. info
- doporučená literatura
- Gregory, R. J. (2014). Chapter 2: Origins of Psychological Testing. In Psychological Testing : History, Principles, and Applications (pp. 56–81). Pearson.
- Revelle, W. (under development). An introduction to psychometric theory with applications in R. Chapter 7, pages 205–212, 236–239
- PRICE, Larry R. Psychometric methods : theory into practice. New York: Guilford press, 2017, xvi, 552. ISBN 9781462524778. info
- BOND, Trevor G. a Christine M. FOX. Applying the Rasch model : fundamental measurement in the human sciences. Third edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2015, xx, 383. ISBN 9780415833424. info
- RAYKOV, Tenko a George A. MARCOULIDES. Introduction to psychometric theory. New York: Routledge, 2011, xii, 335. ISBN 9780415878227. info
- DEMARS, Christine. Item response theory. Oxford: Oxford university press, 2010, 131 stran. ISBN 9780195377033. info
- URBÁNEK, Tomáš. Strukturální modelování v psychologii. 1. vyd. Brno: Psychologický ústav AV ČR a Nakladatelství Pavel Křepela, 2000, 234 s. ISBN 80-902653-4-0. info
- KLINE, Paul. The new psychometrics : science, psychology and measurement. Philadelphia: Routledge, 1998, xiv, 224. ISBN 0415187516. info
- AIKEN, Lewis R. Rating scales & checklists : evaluating behavior, personality, and attitudes. New York: John Wiley & Sons, 1996, 312 s. ISBN 0471127876. info
- Výukové metody
- Výuka je realizována formou krátkých přednášek a interaktivních seminárních cvičení. Současně probíhá podpora výuky formou on-line diskuse a průběžnou zpětnou vazbou k seminárnímu projektu.
- Metody hodnocení
- Skupinová seminární práce, průběžné písemné testy, písemná a ústní část závěrečné zkoušky.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/fss/jaro2020/PSYb2590/index.qwarp
Zkontrolujte si prosím, že výše uvedený odkaz vede na aktuální semestr kurzu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2022/PSYb2590