PSYn5180 Poruchy chování ve školní psychologii

Fakulta sociálních studií
jaro 2022
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Šárka Oplatková (přednášející), Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Šárka Oplatková
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 8. 4. 8:00–13:00 U33, So 9. 4. 8:00–13:00 U43, Pá 20. 5. 8:00–13:00 U23, So 21. 5. 8:00–13:00 U23
Předpoklady
! PSY518 Poruchy chování ve školní psy
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů. Předmět si smí zapsat nejvýše 15 studentů Momentální stav registrace a zápisu: Jiné omezení: Předmět se otevře při minimálním počtu 10ti studentů
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška a seminář je věnován vybraným tématům z oblasti školní psychologie a praxe. V přednáškách se budeme věnovat aktuálnímu stavu péče o děti a adolescenty u nás i v zahraničí. Dále probereme diagnostické metody a možnosti terapeutické práce s dětmi a adolescenty s poruchami chování. Témata budou presentována na konkrétních kasuistických případech a doplněny teoretickými vstupy. Bude se pracovat také v krátkých cvičeních a diskusních skupinkách.Od studentů a studentek se očekává aktivní zapojení do pracovních skupin, diskusí a prezentace své seminární práce.
Výstupy z učení
V rámci předmětu se studenti dozví, jaké typy poruch chování a klientů se nejčastěji v ambulanci školního psychologa nebo psychologa ve středisku výchovné péče objevují. Budeme se bavit jak o individuální práci s dítětem nebo mladistvým, tak s jeho rodinou. Studenti se krom teorie seznámí s nástroji, které je možné při této práci použít (terapeutické pískoviště, sociometrické metody, skupinové nástroje apod.). Kromě toho budeme probírat reálné kazuistiky a diskutovat o nich. Záverečná práce bude spočívat ve vlastních nápadech při popisovaném problému, které budeme (krom písemného vypracování) diskutovat ve skupině v rámci kolokvia.
Osnova
  • Pá 19.3. 8:00–13:00 1) Seznámení se se systémem a institucemi, které řeší práci s dětmi s problémovým chováním 2) Seznámení se se středisky výchovné péče -jakou roli hrají v kontextu ostatních institucí a profesí pracujícími s dětmi s poruchami chování -jak vypadá práce v SVP (denní režim, klientela, jednotliví pracovníci, cíle, opatření, nástroje -jak vypadá práce psychologa v SVP (mezi poradenstvím a terapií, práce s klientem a jeho rodinou, spolupráce s OSPOD) 3) Typy klientů a práce s nimi a) výchovné problémy plynoucí z chyb ve výchově b)záškoláctví (typy záškoláctví a na ně navazující způsob práce) So 20.3. 8:00–13:00 1)agresivita a ADHD -jak to rozlišovat -práce s pedagogy a rodiči 2)šikana -příčiny šikany -práce s vnitřním napětím -práce se sebevědomím -pravidla pro třídní kolektiv, učitele, rodiče Pá 23.4. 8:00–13:00 Práce s rodinou -transgenerační přenos -rodinná terapie -hledání zdrojů -změny výchovných stylů So 24.4. 8:00–13:00 1) Specifika dětí z pěstounské péče -„nevysvětlitelné“ jednání a co s ním -narušená důvěra -práce s prarodiči 2)skupinová terapie -vývoj skupiny -nástroje pro práci se skupinou -osobnost terapeuta, souhra terapeutické dvojice
Výukové metody
Teoretická příprava, praktika, praxe v terénu.
Metody hodnocení
Seminární práce (nutnost konzultace před odevzdáním), kolokvium.
Informace učitele
http://www.opvk.fss.muni.cz/ikapsy/kurzy/jaro-2011/poruchy-chovani-ve-skolni-psychologii
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.